Senaste nytt

Curve betalkort

Hachans

Medlem
Riktigt dåligt agerat av Amex detta mot en liten start-up. Jag kör såklart vidare med Curve där Amex inte accepteras och ser fram mot nästa dubbla poäng kampanj där jag kan dubbla 14 dagars icke Amex köp. Jag har en bra strategi här. Poäng på £400/månad i bankomater också. Helt klart värt det jämfört med MC i alla länder utan Amex. Skillnaden är minst 2% eller 40öre/p, ofta ännu mer mot MC-kursen till Curves fördel. Samtidigt kan jag ”vända” på det och betala valutapåslag också på allt vid behov, redan testat det också ;)

Ni som signat kan ju också avsäga er Lifetime som inte finns längre, skicka tillbaka den trevliga TUMI Walleten och få Blue gratis med £5 i gratisspend. För mig personligen är dessa £45 småpengar dock i engångsavgift jmf med t ex de 885:- jag betalar bara till Amex per månad. Mer ATM+Unlimited f/x+wallet+färre kort+framtida möjligheter är starka skäl för bara en dryg femhundring. Behåller alltså Lifetime!

Imorgon får vi höra mer från Curves VD som har uttalat sig på twitter. ”Stay tuned - I’ll provide more details tomorrow that might change your view.”

Har du någon koppling till det här företaget? Det är väldigt mycket säljande.
 

M.K

Medlem
Har du någon koppling till det här företaget? Det är väldigt mycket säljande.

Såklart ingen koppling. Jag gillar dock konceptet som många andra FF runtomkring och delar gärna möjligheter. Kan såklart sluta med det här på öppet forum. Det är ju inget att sälja nu heller med abbonemangslösningen som inte är intressant. Skrivit det hela tiden.
 

Hachans

Medlem
Såklart ingen koppling. Jag gillar dock konceptet som många andra FF runtomkring och delar gärna möjligheter. Kan såklart sluta med det här på öppet forum. Det är ju inget att sälja nu heller med abbonemangslösningen som inte är intressant. Skrivit det hela tiden.

Jag bara undrade, det var vissa formuleringar jag reagerade på så jag tänkte jag måste fråga. Exempelvis ”liten startup” när du pratade om ”stora stygga Amex” om ett företag som har nästan 100 anställda och har funnits sen 2015.
 

M.K

Medlem
Ja mina symptatier ligger hos Curve än så länge. Måste kännas hårt för dem att lägga ner så mycket jobb på detta och sedan få rivet kontrakt efter bara 36 timmar. Sedan är jag ju personligen väldigt besviken också då jag såg fram mot massor av eb genom Amex. Har väldigt hög andel spend i utlandet. Frågan är hur jag gör med Elite nu? Byta bort gamla Plat till nya och köra Premium i Sverige är en fundering.

Hoppas verkligen det löser sig men ser mörkt ut.
 
Last edited:

Delayed

Medlem
Kan såklart sluta med det här på öppet forum.
Nej gör inte det! Att just detta i varje fall för ögonblicket verkar spricka är ju synd, men info om nya lösningar och möjligheter är vi nog alla intresserade av. Sen är det väl upp till var och en att värdera de faktiska vilkoren och sila sånt som någon möjligen uppfattar som säljsnack. Och det tror jag vi här klarar alldeles utmärkt!
 
Hi Mattias,

Thanks for getting in touch.

We understand that the news regarding Amex blocking Curve transactions is very frustrating. We do not agree with Amex’s decision to terminate the contract and are doing everything in our power to overturn it. As soon as we have further details, we will update you.

We will cancel your account within 4-5 working days and you will receive your refund in 5-10 working days (after confirmation of cancellation). We apologise for the delay and are working to action on all customer requests as soon as possible.

We would love to have you as a customer and ask that you please consider waiting to decide to cancel until we send out our next update, which we plan to do in the next 48 hours. If you would like to hold off on your decision to cancel, please reply to this email and let us know.

Best wishes,
Team Curve
 

Thornado

Medlem
För mig som lekman verkar det konstigt att Amex avstår från intäkter, dessutom något som kan slå mot konkurrenterna. Scenario: en näringsidkare accepterar bara MC/Visa, jag köper något för 100€. Med Curve får Amex köpet och intäkten för konkurrenten uteblir som bonus.

Fast Curve är ju ett Mastercard, så MC lär fortfarande tjäna något på transaktionen (kanske mindre än i det andra fallet, men det kan vi inte riktigt veta).

En risk för Amex som jag har sett att det spekulerats kring är att de vill ju givetvis att så många näringsidkare som möjligt ska erbjuda möjligheten att betala med Amex, något som en del mindre drar sig för pga kostnaderna. Om Curve blir stora så minskar incitamenten att ansluta sig till Amex, inte minst då de personer som bryr sig nog mycket om Amex-spend för att eventuellt välja bort ett inköpsställe pga avsaknad av Amex också är de som med störst sannolikhet känner till/använder Curve.
Om jag använder mitt Curve utomlands, även i de butiker som accepterar Amex så förlorar Amex dessutom valutapåslaget på 2% vilket nog kan göra en del per år, och dessutom så är det väl troligt att de tjänar mindre per köp som går via Curve än om man använder Amex direkt i butiken, även om det handlar om "hemmavalutan".
 
Toppen