Senaste nytt

Curve betalkort

Tog ett tag för mig att förstå hur man väljer Curve cash istället för sitt egna kort… om någon undrar så måste man stänga av att Curve automatiskt växlar till Curve Cash om det finns pengar.
Jag väljer ju Curve Cash själv för att ingen kriminell person ska kunna handla med mitt kortnummer. Eftersom jag har så lite pengar på Curve Cash-kontot (£0,69) så blir det Transaction Declined om man försöker göra ett köp på över motsvarande £0,69.

För att skydda mig så brukar jag välja mitt Curve Cash-konto (saldo: £0,69) när jag inte ska använda kortet. Precis innan jag köper någonting skiftar jag till kortet jag vill ska debiteras. För snart 3 veckor gjorde jag ett köp med den här metoden och allt var frid och fröjd till en början. Sedan visade det sig att debitering verkar ha skett dagen efter istället, alltså har mitt Curve Cash-konto debiterats istället för det ritkiga kreditkortet. Jag kontaktade Curve och förklarade situationen och de sa att de skulle undersöka saken och spärra kortet under undersökningen för säkerhets skull ("To ensure your account is protected and no further unrecognized activity occurs, we have placed a temporary block on your Curve account"). Jag har skrivit till dem två gånger att det inte handlar om någon unrecognized activity, men kortet är fortfarande spärrat och det är radiotystnad från Curve.
Haha, nu svarade Curve (håller de koll på den här tråden???) och goddag-yxskaft-svarade att de har öppnat upp kontot och anledningen till min nekade transaktion (??? konstigt då att jag har ett kvitto på köpet i min plånbok...) var att jag hade för lite saldo på Curve Cash-kontot... Jag orkar inte försöka förklara mera utan tackar istället Curve för mitt gratisinköp.

Mitt kort har blivit hackat.

Fick 4 transaktioner i rad på Chatgpt på 20 dollar st.

Har öppnat ett case hos Curve, deras AI robot säger att det tar 2-3 dagar innan dom tittar på det.

Har fryst kortet i appen.

Fick en till notis efter det att dom försökte med 95 dollar från en annan vendor.

Har skrivit till Curve på X också, få se om dom tar det på alvar.

Det tog Curve 28 timmar att svara på mitt Case. Case öppnat Fredag kl 13. Svar på Lördag kl 17

Sedan var det lite mailkonversation fram och tillbaka, dom låste ner mitt kort, fastän jag redan hade fryst kortet. Kom 4-5 till försök på dragningar som jag inte kände igen.

Igår, Onsdag kl 22, så kom sista mailet, Nytt kort är utskickat, dom har gjort refund på dom felaktiga transaktionerna.

Allt gick som det borde ha gjort, men det tar lite tid att få hjälp av Curve.

Källa: https://cdn.buttercms.com/ETNhCkQmTLuVW0PHVuPd

Summary of changes

We’ve made a few changes to our Terms of Service:

Plan names are changing

Curve will still be Curve, but all plans will be renamed to reflect the future of Curve as a mobile wallet.
Curve Lite > Curve Pay
Curve X > Curve Pay X
Curve Black > Curve Pay Pro
Curve Metal > Curve Pay Pro+

Introducing ReFi

Wish you could move money between your credit cards for better rates and more rewards? Curve ReFi is coming to do exactly that! Transform any credit card from your Curve Wallet into a balance transfer card, helping you reduce interest costs and control your cashflow.

Removing limits

Soon, all Curve customers will be able to add as many cards as they want, no matter what Curve plan they’re on.
Fair Use Policy

We’ve made reasonable adjustments to our Fair Use Policy to ensure we can protect against fraud and abuse.

As the changes put in place are for clarification or in your favour, they will be effective immediately. If you’re unhappy with the changes or want to close your account, you can get in touch at support@curve.com.

Hm, en av anledningarna till att jag är på metal är att jag ville kunna addera många kort. Man ska kanske titta över lägre nivåer nu.

Läste lite nogrannare.

Om man betalar Curve metal på helår kommer man inte längre att kunna avsluta under året. Kortet måste nu sägas upp 1 månad före helårsperdioden förnyas, sedan är man låst 12 månader. Tidigare fanns bara en gräns för kortaste möjliga tid med kortet (så att nya inte skulle säga upp kortet omedelbart). Jag har årsförnyelse 27 oktober och genom deras omedelbara aktivering av villkor "som bara är positiva för dig" skulle jag vara låst ett år till, men där är någon klausul om att befintliga kunder inte hamnar i detta förrän nästa betalperiod.
Men de jobbar helt klart för att skapa tuffare lock-in mekanismer.

Den nya 1% cashback är inte obegränsad, de "tydliggör" sina "fair usage" till max 50€/m för metall

Curve ska bli en "wallet" vad nu det betyder. Det verkar öppna för att inte bara kort ska kunna vara underliggande, kanske bankkonton? Eller ska man ladda på pengar i sin curve wallet i framtiden, typ som revolut? Det verkar ju helknäppt isåfall

Vet någon om Curve automatiskt skickar ut ett nytt kort när man börjar närma sig slutet på nuvarande korts giltighetstid? Eller måste man beställa ett nytt kort själv?

Det tog Curve 28 timmar att svara på mitt Case. Case öppnat Fredag kl 13. Svar på Lördag kl 17

Sedan var det lite mailkonversation fram och tillbaka, dom låste ner mitt kort, fastän jag redan hade fryst kortet. Kom 4-5 till försök på dragningar som jag inte kände igen.

Igår, Onsdag kl 22, så kom sista mailet, Nytt kort är utskickat, dom har gjort refund på dom felaktiga transaktionerna.

Allt gick som det borde ha gjort, men det tar lite tid att få hjälp av Curve.
Råkade ut för samma idag. Dock bara en transaktion än. Har inte använt mitt kort på flera månader och knappt sedan SAS MC tog bort möjligheten till GBIT, säkerheten måste vara tämligen usel.

Toppen