Senaste nytt

Curve betalkort

MrRob

Medlem
Skickade ett meddelande via appen förra måndagen har inte hört något än.

En av mina GBIT transaktioner under x2-helgen med endast delvis återbetald på det underliggande debitkortet, men fullt debiterad på SAS MC.

Då jag inte hört något skickade jag även ett Mail till deras support i fredags, men även där total tystnad. Att lita på Curve som reseförsäkring eller de telefonförsäkring de erbjuder känns svajjigt, tacka vet jag AmEx!

Någon som har fått återkoppling som vet hur många dagar som är standard? De skriver ju själva 3-5d, men verkar inte riktigt gälla.

Min erfarenhet säger 3 dagar om du har tur men det var rätt ofta jag fick vänta en bra bit över en vecka mellan svaren i våras när jag hade en liten dispyt med dem. Tråkigt minst sagt!
 

eddo

Medlem
Skickade ett meddelande via appen förra måndagen har inte hört något än.

En av mina GBIT transaktioner under x2-helgen med endast delvis återbetald på det underliggande debitkortet, men fullt debiterad på SAS MC.

Då jag inte hört något skickade jag även ett Mail till deras support i fredags, men även där total tystnad. Att lita på Curve som reseförsäkring eller de telefonförsäkring de erbjuder känns svajjigt, tacka vet jag AmEx!

Någon som har fått återkoppling som vet hur många dagar som är standard? De skriver ju själva 3-5d, men verkar inte riktigt gälla.
Mitt första svar kom som sagt inom en timme, de begärde då fler uppgifter som jag besvarade direkt och nästa svar tog en vecka. Så det verkar helt klart variera...
 

char

Medlem
Jag vill varna för Curves hantering av okända transaktioner. Härom veckan vaknade jag upp med pushnotiser från Curve, flera dragningar varav enbart en krävt godkännande och inte gått genom. Fem andra transaktioner har gått genom utan mitt godkännande och över 20000 SEK är borta.

Visa bifogad bild 146676

Till att börja med är det mycket lång svarstid på supporten, de svarar typ var fjärde dag. Det enda de säger till mig är att de ser att min telefon har varit "aktiv" samtidigt som transaktionerna vilket är helt omöjligt för jag sov och var ensam. Jag tolkar det som att de anklagar mig för att ha godkänt dessa, vilket de borde se i systemet att jag inte har gjort.

Hi JanneB,
Thanks for your response and I'm sorry to hear that there is an unrecognised transaction on your account. We can see that your Iphone was active just prior to the transactions taking place. Can you please provide explanation for this ? I apologize for any inconvenience this may cause, and if you have any questions about this at all, please feel free to reach out to us.

Hi!
Not sure what you mean by active but no, I was asleep from about 1am and the transactions start at 3:29. Also there seems to have been an attempt at a ATM i London so not sure what you are alluding to. See attached picture.

Thank you for your reply.
By active, I mean that you were using your Curve app just one minute prior to the transactions starting. Please see the attached screenshot of this in our systems. Please note that the hour discrepancy is due to the timezone difference between the UK and Sweden. Can you please explain why you were active in the app before the transactions took place?

Någon screenshot fanns inte bifogad. Jag kommer självklart inte använda Curve mer och tänker att det kan vara bra för andra att veta hur sådant här hanteras. Tar gärna mot förslag på vad jag kan göra mer, prata med utgivaren av det underliggande kortet? Försäkringsbolaget?
Hur har det gått?
 

intuition

Medlem
Fick lite mer datapunkter idag.

120 Sek gick till Default kort C.

299 Ske gick till Kort A.

Jag tolkar det som att, min smart rule på över 20 Sek, inte tolkas som Sek, utan som 20 euro/pund. Därför gick mitt köp på 120 Sek till Kort C, och inte fångades av smart rule, eftersom det var mindre än 20 euro/pund. Köpet på 299 Sek fångades av Smart rule, och gick till utvalt kort.
Någon som använder smart rules och kan säga om det fortfarande är så här?

Jag har nu haft en ensam regel om att beloppet är under SEK 300 så ska det debiteras till SAS MC kortet. Men köp större än så gick dit. Ändrade till 30 SEK utifrån 10SEK ≈ 1 EUR/GBP . Sedan hade jag två småköp på 48 resp 33 SEK som båda gick till SAS-kortet, dvs triggade på regeln. Är lite osäker på om regeln var fixad innan 48 SEK köpet och 30EUR/GBP är faktiskt lite över 34 SEK, så fortsatt oklart för mig om det är valuta-problemet (Står SEK men de räknar i EUR/GBP) eller om det är att de förväxlat "större än" med "mindre än".

I grafiken har de växlat på < tecknet men i ledtexterna är det rätt:


Här blir det "större än 3" trots att regeln är en mindre-än-regel:
Screenshot_2023-10-24-13-43-16-26_442f0af6597904d749f2175bb8fe4061.jpg





Men i all annan text ser det rätt ut
Screenshot_2023-10-24-13-43-33-24_442f0af6597904d749f2175bb8fe4061.jpg




Och i slutet ser det också rätt ut i texten, medan bilden är fel. Men de kanske använder "<" som en "pil" typ unix redirect...
Screenshot_2023-10-24-13-42-43-42_442f0af6597904d749f2175bb8fe4061.jpg
 

intuition

Medlem
Ett simpelt test idag gör att jag tror att det är GBP det räknas mot.

Har en regel om "lägre än 10 SEK" så debitera kort X. Har inga andra regler, dvs om köpet inte triggar regeln går det till det kort som är inställt.

Jag kollade kurser i Revolut före ett köp på 122,90

10 EUR ≈ 118,03 SEK
10 GBP ≈ 135,28 SEK

Köpet hamnade på kort X, dvs det verkar ha triggat som om min regel är i GBP
(10EUR < 122,90SEK < 10GBP)

Hade alltså regeln gått mot EUR borde den inte triggas.

Man kan ju inte vara hundra, för man vet inte exakt hur curve räknar om köp i SEK till GBP i sin interna logik men det är iaf 4% marginal mot kursen jag fick av Revolut, så hyfsat säker är jag.
 

BCflyer

Medlem
Har Curve X. När kommer ändringen till 3 GBIT per månad införas för mig. Står i valet och kvalet att nedgradera eller uppgradera kortet.
 
Toppen