Senaste nytt

Curve betalkort

MartinH

Medlem
Du kan inte byta valuta i en Gbit. Så vill du göra det du förslår så måste du ändra valutan på det underliggande debit kortet i förberedande syfte.
Om du handlar i EUR med Curve så sköter Curve växlingen mot det underliggande (debit)kortet. Vid GBIT så kan ställa in SAS MC på EUR och då sköter SAS MC växlingen av orginalbeloppet i EUR. Om kursen har blivit sämre till GBIT och du inte vill köpa dyra poäng så ställer du in SAS MC på SEK och det blir då det av Curve tidigare växlade beloppet i SEK.
 

tobo

Medlem
Om du handlar i EUR med Curve så sköter Curve växlingen mot det underliggande (debit)kortet. Vid GBIT så kan ställa in SAS MC på EUR och då sköter SAS MC växlingen av orginalbeloppet i EUR. Om kursen har blivit sämre till GBIT och du inte vill köpa dyra poäng så ställer du in SAS MC på SEK och det blir då det av Curve tidigare växlade beloppet i SEK.
Tack, har börjat greppa detta nu. Dock så måste jag räkna in 18£ engångsavgift för att uppdatera till metall en månad om jag skall göra detta då det rör sig om summor över £2000 som isf skall valutaväxlas. Ett av inköpen ligger på c:a 22 0000 så då blir det c:a 200kr (metallkort en månad) för 2200 poäng extrapoöng (valutaväxling och dubbelweekend), dvs 22 poäng per krona. M a o 0,045:- per poäng, känns ju faktiskt hyfsat?

Som jag brukar säga - tänker jag fel? :)
 

TP12

Medlem
Tack, har börjat greppa detta nu. Dock så måste jag räkna in 18£ engångsavgift för att uppdatera till metall en månad om jag skall göra detta då det rör sig om summor över £2000 som isf skall valutaväxlas. Ett av inköpen ligger på c:a 22 0000 så då blir det c:a 200kr (metallkort en månad) för 2200 poäng extrapoöng (valutaväxling och dubbelweekend), dvs 22 poäng per krona. M a o 0,045:- per poäng, känns ju faktiskt hyfsat?

Som jag brukar säga - tänker jag fel? :)
De tar 59 pund i avgift om du nedgraderar inom sex månader från metall som avgift för metallkortet.
 
Tycker det är lite förvirrande kring Curves kommunikation.
Jag har uppgraderat till Black med tanke på den tidigare kommunikationen kring nya villkor och GBIT.
En kompis som inte ansåg sig behöva kortet nedgraderades till Standard. Han fick idag ett mail med ett erbjudande om att uppgradera till X för 1 EUR per månad i tre månader. I mailet står det också "Go Back in Time® as much as you want and create up to 5 Smart Rules".
Inte riktigt i linje med vad som kommunicerats tidigare.

Vet vi om de nya villkoren har implementerats?
 

intuition

Medlem
Du kan inte byta valuta i en Gbit. Så vill du göra det du förslår så måste du ändra valutan på det underliggande debit kortet i förberedande syfte.
Nu är det väl avancerad användning, men det går tror jag. Någon föreslog en metod för det högre upp i tråden.

OM jag minns rätt: En debitering i EUR har redan gått till kort A som är i SEK. Curve har växlat transaktionen och debiterat kort A i SEK. Nu vill OP GBIT:a detta och tjäna poäng som om det är utländsk valuta. OP ställer då om kort B till EUR och gör sedan GBIT från A till B. Curve krediterar kort A och debiterar kort B. Eftersom Kort B och ursprunsköpet är i samma valuta gör curve ingen växling och debiterar kort B i EUR. Kort B ser nu en transkation i EUR men eftersom det är ett SEK-kort så växlar kortutgivaren från EUR till SEK och ger poäng efter utlands-reglerna.

Metoden har fördelen att man vid GBIT-tillfället kan först utvärdera vilka valuta-ändringar som skett och sedan antingen göra GBIT så att debitering blir i ursprungsvalutan eller i SEK genom att växla om inställning på kortet som man ska GBIT:a till, precis innan man GBIT:ar.
Nackdelen är att om man har transaktioner i flera olika valutor måste man flippa om kort B många gånger (och sedan inte glömma att lämna det i fel valuta)


What about transactions and cards in different currencies?​

Trying to move a EUR transaction to a GBP card, or vice versa?

You can move transactions in different currencies to a card which has the same currency as either:

  • The original payment card
  • The currency originally billed for that transaction
To give some examples:

  • A GBP purchase made on a GBP card can be moved to a GBP card only
  • A EUR purchase made on a GBP card can be moved to a GBP or EUR card
  • A EUR purchase made on a EUR card can be moved to a EUR card only
 
Last edited:

tobo

Medlem
De tar 59 pund i avgift om du nedgraderar inom sex månader från metall som avgift för metallkortet.
Tack för det, det här forumet är så bra! Orkar nog inte mecka utan kör på med ett debit och sedan flytta till MC, allt i sek. För mycket annat att tänka på :)
 

toer00

Medlem
Jag är Singapore just nu och tänkte shoppa lite. Men åker hem innan SAS MC dubbla poäng.
Är det bättre att ta allt på Curve då och göra en GBIT i helgen?

Är osäker på lönsamheten då då det gäller utländska transaktioner?

Någon som vet råd?
 
Jag är Singapore just nu och tänkte shoppa lite. Men åker hem innan SAS MC dubbla poäng.
Är det bättre att ta allt på Curve då och göra en GBIT i helgen?

Är osäker på lönsamheten då då det gäller utländska transaktioner?

Någon som vet råd?

Vilket kort hade du tänkt betala med annars? AMEX? Du kan antingen välja att debitera ditt underliggande kort i lokal valuta och sedan flytta dessa till SAS mc i samma valuta. Eller så betalar du helgpåslaget på Curve och kör allt i sek.
 

toer00

Medlem
Men köp med SAS MC utomlands ger väl 0,15 i vanliga fall? Och om det är dubbelhelg hemma så borde jag väl få min 0,2 om man inte kan flytta beloppen i inköpsvalutan (SGD)?
 
Toppen