Senaste nytt

Curve betalkort

Ska till Spanien inom kort och försöker fatta bästa upplägget och tänkte bara se om jag tänker rätt:
Har
SAS premium mastercard
Amex premium
Curve X
Diverse debet kort

Är det rätt tänkt om jag bör dra Curve kortet (med EUR som default valuta så konvertering till SEK ej sker) med ett underliggande debet kort för att få bästa möjliga växlingskurs? Är ej beredd att betala 2% för att få poäng på köpen tex.

Kan jag dessutom köra GBIT senare isåfall? (Om det tex blir dubbel poänghelgen på SAS MC i september)
Om det landar som SEK på debet kortet nu borde det väl bli rak överflytt sen bara vid GBIT?

Vad menar du med default valuta? . Om du ställer om till Eur på ett svenskt kort i curve, kommer curve att debitera ditt kort i Eur och du får den avgift som ditt underliggande kort har dvs betydligt sämre än curve.

Vad menar du med default valuta? . Om du ställer om till Eur på ett svenskt kort i curve, kommer curve att debitera ditt kort i Eur och du får den avgift som ditt underliggande kort har dvs betydligt sämre än curve.
Okej nog bara jag som missförstått det här med underliggande valuta . Men då får jag bästa kurs om jag kör Curve (som sköter växlingen till sek) mot vilket kort som helst egentligen? Man ska bara undvika dra tex SAS Mastercard direkt?

Okej nog bara jag som missförstått det här med underliggande valuta . Men då får jag bästa kurs om jag kör Curve (som sköter växlingen till sek) mot vilket kort som helst egentligen? Man ska bara undvika dra tex SAS Mastercard direkt?

Ja (på vardagar).
och upp till din gräns för avgiftsfri valutaväxling. Som f.n. är 1000 eller 2000 EUR per 30-dagar på de billigare korten (och 15 000 resp 60 000 per år på de dyrare korten).

Skulle du ha curve standard, hamna över gränsen på 1000€ och dessutom handla på en helg är det otrolig olönsamt att låta curve sköta växlingen.

Tack för den observationen, surt när man ska dra hotellet första dagen på drygt 10k (sek). Men då kan man lika gärna dra mc direkt på helgen?

Ja tack för förtydligandet, det hade tom jag koll på :)
Vid incheck drar de väl bara som en garanti så om ni bor in på vardagarna så betala då.

Toppen