Senaste nytt

Curve betalkort

Gissar att detta redan har diskuterats men vad är lämpligt bakomliggande kort för att kunna köra GBIT mot kommande SAS MC-kampanj? Jag kör idag annat kreditkort men den räkningen lär behöva betalas innan kampanjhelg (som jag tror kommer i slutet av sept) vilket kommer resultera i ganska stort plus-saldo på kreditkortet när väl GBIT genomförs. Är det bättre att köra debetkort? Men är det risk att banken börjar gnälla vid GBIT då?

Gissar att detta redan har diskuterats men vad är lämpligt bakomliggande kort för att kunna köra GBIT mot kommande SAS MC-kampanj? Jag kör idag annat kreditkort men den räkningen lär behöva betalas innan kampanjhelg (som jag tror kommer i slutet av sept) vilket kommer resultera i ganska stort plus-saldo på kreditkortet när väl GBIT genomförs. Är det bättre att köra debetkort? Men är det risk att banken börjar gnälla vid GBIT då?
Finns alltid risk att de börjar gnälla om man gör "återköpt" på 100 transaktioner. Vad som passar dig bäst är upp till dig, men alla kort fungerar i praktiken. Personligen kör jag på andra kreditkort, man vet ju inte till 100% att det kommer en kampanj för dubbla poäng så lika bra att ha allt på ett kort som ger poäng utifall att. Andra resonerar annorlunda och kör ett debit kort istället.

Jag har själv funderat på denna och även frågat här, just gällande det att jag fick faktura från Bank Norwegian som jag använde som GBIT-kort, baserat på transaktioner som jag sedan flyttade. Tyckte det blev lite väl struligt, i och med att perioderna var i osynk.
Rekommendationen var att använda debitkort. Oklart om de är mindre struliga kring just återköp än kreditkort, med det är en naturlig spärr för inköpen då du behöver ha pengarna på kontot medan du trissar upp GBIT-summor.
Men jag byter till Curve först när kampanjen är utlyst, som Palmen säger så resonerar folk olika.

• Gilla
Reactions: JKS
@Jannes Det enklaste i mitt tycke är att blanda köp med olika debitkort. Jag kör sedan Gbit från fyra olika bank- och fintech kort till kampanjer.

Med SAS MC blir det typiskt 90st gbit en x2 helg delat på fyra kort vilket har fungerat utmärkt i ett antal år nu utan problem med kortutgivarna.

Direkt efter en x2 helg körs med fördel Amex till allt som går (i sek) den första månaden eller två. Onödigt gbit jobb undviks därmed och jag får spend mot min årliga voucher dessa perioder.

• Gilla
Reactions: JKS
Ett litet extra tips är att försöka sammanföra massa småtransaktioner man gör till några färre större, genom att köpa presentkort för butiker där man är säker att man kommer behöva handla mycket ändå. Tex. livsmedelsbutiker. Så blir det färre GBIT transaktioner, men ändå maxade poäng.

(sedan kan man ju kombinera det med EB bonus för presentkortsköp hos Zupergift, fast just för livsmedelsbutikerna funkar det ju tyvärr inte längre)

Finns alltid risk att de börjar gnälla om man gör "återköpt" på 100 transaktioner. Vad som passar dig bäst är upp till dig, men alla kort fungerar i praktiken. Personligen kör jag på andra kreditkort, man vet ju inte till 100% att det kommer en kampanj för dubbla poäng så lika bra att ha allt på ett kort som ger poäng utifall att. Andra resonerar annorlunda och kör ett debit kort istället.
Hur hanterar du de fall där kreditkortsaldot nollas innan kampanjen och att det blir ett plus-saldo vid GBIT?

Jag har haft ett positivt saldo i över ett år på ett av mina kreditkort som jag använder vid GBIT. Ingen har klagat på det(ännu), en faktura på 0kr dyker upp varje månad :).

Toppen