Senaste nytt

Curve betalkort

MrRob

Medlem
1. Bättre att ha SEK så du inte är sårbar för valutasvängningar (vid GBIT får du samma belopp SEK tillbaka dvs ingen risk för dig)
2. Ja

Som @MrRob säger om du låter Curve göra växlingen får du 15p/100kr. Så du egentligen betalar 2kr för de extra 15p dvs poängen kostar 13.33 öre styck. Alla är olika men själv tycker jag att över 10 öre/poäng är dyrt. Med undantag för att nå en voucher (AMEX) eller få statuspoäng som tar dig till EBG/EBD (SAS MC).

Det är ~2:- för 10p i detta fallet eftersom det är 50% extra poäng på utlandsköp (annars 20EB/100:).

1. Bättre att ha SEK så du inte är sårbar för valutasvängningar (vid GBIT får du samma belopp SEK tillbaka dvs ingen risk för dig)
2. Ja

Som @MrRob säger om du låter Curve göra växlingen får du 15p/100kr. Så du egentligen betalar 2kr för de extra 15p dvs poängen kostar 13.33 öre styck. Alla är olika men själv tycker jag att över 10 öre/poäng är dyrt. Med undantag för att nå en voucher (AMEX) eller få statuspoäng som tar dig till EBG/EBD (SAS MC).
Låter rimligt, tack för hjälpen alla! Landade i att låta Curve göra växlingen. Behöver statuspoäng mot EBG men har fram till 30/4 2024 på mig så det löser sig.
En sak till är att beroende på vilket Curve du har, och när du gör ursprungstransaktionen, så är det inte helt bortom rimlighetens gränser att det blir en dubbelpoängshelg efter sommaren som du kan gbit:a till istället. Då får du 30p/100kr på en transaktion i SEK, och når alltså samma poängintjäning utan valutaväxlingsavgiften.
Jag har Curve X, dvs 60 dagars GBIT, så misstänker att det inte hinner komma en till dubbelpoängshelg inom de närmaste två månaderna.

Brandten

Medlem
Säkert en dum fråga men...

Blippade nyss en transaktion med Curve appen och underliggande SAS MC. Fick en push notis om transaktionen men också en push från Google Pay (Wallet) där jag har Curve kortet inlagt.

Har jag betalat dubbelt eller är det bara en som funkar åt gången?

A87

Medlem

Blippade nyss en transaktion med Curve appen och underliggande SAS MC. Fick en push notis om transaktionen men också en push från Google Pay (Wallet) där jag har Curve kortet inlagt.

Du har väl curve i din wallet i google pay. Så i värsta fall kan du få tre notiser. En för google pay, en för curve och en för underliggande kort

MrRob

Medlem

Är du utomlands eller planerar du att flytta transaktionen till något annat kort än SAS MC? Annars finns det ingen direkt finess (mig veterligen..) att inte använda SAS MC direkt. Bara en liten tanke från min sida. :)

Brandten

Medlem
Är du utomlands eller planerar du att flytta transaktionen till något annat kort än SAS MC? Annars finns det ingen direkt finess (mig veterligen..) att inte använda SAS MC direkt. Bara en liten tanke från min sida. :)
Nej inga såna planer. Nu var det bara för att plånboken låg kvar i bilen när jag skulle handla. :)

TP12

Medlem
Finns cashback, försäkringar tex som man får med Curve men inte SAS MC.

A87

Medlem
Han måste ju ha en wallet också. Det glömde du? .;)

SEB Kort kan endast läggas till garmin pay, samsung pay, apple pay och fitbit. Så har han en xioami eller typ one plus eller liknande så blir det så att man måste använda curve och då via google pay!

Toppen