Senaste nytt

Curve betalkort

Brandten

Medlem
Ajdå, där slog jag i taket och hinner inte få in 9k som behövs för en hotellnatt jag hittade i Curve innan kampanjen är slut.
Kan jag lägga till en kollegas kort i Curveappen och göra GBIT dit under helgen? :)
 

Tonton

Medlem
Ajdå, där slog jag i taket och hinner inte få in 9k som behövs för en hotellnatt jag hittade i Curve innan kampanjen är slut.
Kan jag lägga till en kollegas kort i Curveappen och göra GBIT dit under helgen? :)

Enligt T&C ska det inte gå. Korten måste vara i ditt namn.

Men allting fungerar ju inte alltid som det ska enligt T&C :)
 
Ajdå, där slog jag i taket och hinner inte få in 9k som behövs för en hotellnatt jag hittade i Curve innan kampanjen är slut.
Kan jag lägga till en kollegas kort i Curveappen och göra GBIT dit under helgen? :)
Förra dubbelhelgen så spärrade SEB mitt MC på fredagen och jag hade 70kkr i GBIT kvar att köra över. Att mitt MC spärrades hade inget med Curve att göra utan mina kortuppgifter var läckta. Jag blev rätt knäckt men testade sedan att lägga in min hustrus point earnerkort i Curve och det gick alldeles utmärkt
 

Doctor-X

Medlem
Någon som vet hur snabbt man kan göra GBIT? Om jag gör ett köp nu kan jag flytta den transaktionen någon timme senare? Någon som testat och vet hur det funkar för det underliggande kortet man flyttar transaktionen från, blir beloppet först bokfört som en kredit och sedan debet?
 

MLC

Medlem
Någon som vet hur snabbt man kan göra GBIT? Om jag gör ett köp nu kan jag flytta den transaktionen någon timme senare? Någon som testat och vet hur det funkar för det underliggande kortet man flyttar transaktionen från, blir beloppet först bokfört som en kredit och sedan debet?
Brukar ta någon timme innan det går att göra
 

MrRob

Medlem
Någon som vet hur snabbt man kan göra GBIT? Om jag gör ett köp nu kan jag flytta den transaktionen någon timme senare? Någon som testat och vet hur det funkar för det underliggande kortet man flyttar transaktionen från, blir beloppet först bokfört som en kredit och sedan debet?

Kan du inte bara välja kortet du tänkt flytta transaktionen till som underliggande kort direkt istället för det tänkta köpet?
 
Jag har en betalning på ca 1 000 GBP som jag tänkte lägga på ett kort för att sedan göra en GBIT till SAS Mastercard Premium i juli för att ta del av sommarkampanjen med 30 poäng / 100 kr vid spendering i utländsk valuta.
1. Visst bör jag ändra valutan till GBP i Curve på det underliggande kortet jag använder vid betalningen?
2. Behöver jag även ändra valutan till GBP i Curve på SAS Mastercard innan jag gör GBIT:n?

Har precis skaffat Strawberry Mastercard och såg att det ges ut av SEB. Således, är det bättre att använda ett underliggande kort som inte ges ut av SEB vid betalningen? Har för mig att jag läst att SEB inte gillar GBIT-transaktioner men är det någon som har fått problem redan efter ett par transaktioner?
 

MrRob

Medlem
Jag har en betalning på ca 1 000 GBP som jag tänkte lägga på ett kort för att sedan göra en GBIT till SAS Mastercard Premium i juli för att ta del av sommarkampanjen med 30 poäng / 100 kr vid spendering i utländsk valuta.
1. Visst bör jag ändra valutan till GBP i Curve på det underliggande kortet jag använder vid betalningen?
2. Behöver jag även ändra valutan till GBP i Curve på SAS Mastercard innan jag gör GBIT:n?

Har precis skaffat Strawberry Mastercard och såg att det ges ut av SEB. Således, är det bättre att använda ett underliggande kort som inte ges ut av SEB vid betalningen? Har för mig att jag läst att SEB inte gillar GBIT-transaktioner men är det någon som har fått problem redan efter ett par transaktioner?

Nu värderar vi visserligen poäng olika från person till person -- men är det inte bättre att låta Curve sköta valutaväxlingen och debitera SAS MC i SEK istället?
 

donski

Medlem
Jag har en betalning på ca 1 000 GBP som jag tänkte lägga på ett kort för att sedan göra en GBIT till SAS Mastercard Premium i juli för att ta del av sommarkampanjen med 30 poäng / 100 kr vid spendering i utländsk valuta.
1. Visst bör jag ändra valutan till GBP i Curve på det underliggande kortet jag använder vid betalningen?
2. Behöver jag även ändra valutan till GBP i Curve på SAS Mastercard innan jag gör GBIT:n?

Har precis skaffat Strawberry Mastercard och såg att det ges ut av SEB. Således, är det bättre att använda ett underliggande kort som inte ges ut av SEB vid betalningen? Har för mig att jag läst att SEB inte gillar GBIT-transaktioner men är det någon som har fått problem redan efter ett par transaktioner?
1. Bättre att ha SEK så du inte är sårbar för valutasvängningar (vid GBIT får du samma belopp SEK tillbaka dvs ingen risk för dig)
2. Ja

Som @MrRob säger om du låter Curve göra växlingen får du 15p/100kr. Så du egentligen betalar 2kr för de extra 15p dvs poängen kostar 13.33 öre styck. Alla är olika men själv tycker jag att över 10 öre/poäng är dyrt. Med undantag för att nå en voucher (AMEX) eller få statuspoäng som tar dig till EBG/EBD (SAS MC).
 
Jag har en betalning på ca 1 000 GBP som jag tänkte lägga på ett kort för att sedan göra en GBIT till SAS Mastercard Premium i juli för att ta del av sommarkampanjen med 30 poäng / 100 kr vid spendering i utländsk valuta.

Precis som @MrRob och @donski skriver, har man Curve så är det tveksamt värde i att någonsin använda SAS Mastercard Premiums valutaväxling, även vid en 50% extra poäng-kampanj.

En sak till är att beroende på vilket Curve du har, och när du gör ursprungstransaktionen, så är det inte helt bortom rimlighetens gränser att det blir en dubbelpoängshelg efter sommaren som du kan gbit:a till istället. Då får du 30p/100kr på en transaktion i SEK, och når alltså samma poängintjäning utan valutaväxlingsavgiften.
 
Toppen