Senaste nytt

Curve betalkort

Jag har inte provat det själv, men det känns rätt logiskt att du överhuvudtaget inte får det högre antalet poäng om du går genom Curve. Det kommer ju som CRG*SAS eller motsvarande till SEB kort, och inte som SAS. (heter inte exakt så men du förstår poängen). Så det kommer klassas som ett "vilket internetköp som helst": Oberoende av om du gör gbit eller inte.
Lägre och högre - vad betyder det? Om jag drar Curve nu med SEB kortet och flyttar till SAS MC under dubbla poäng-helgen blir det inte dubbla poäng?

Löst nu! Curves kundtjänst levererar igen! Snyggt!
Är det samma kundtjänst på Curve X som de andra korten? Såg något om det i jämförelselistan mellan korten att något av dom verkade ha lite bättre kundtjänst, eller så var det bara öppettiderna.

Har någon annan här råkat ut för samma sak? Löste Curve det senare?
Jag har varit med om samma sak några gånger med Curve, just i USA (om det nu kanske är en avgörande faktor), att refuserade köp faktiskt påförts i efterhand. I 100% av fallen har köpen sen försvunnit helt automagiskt efter några dagar, jag har aldrig behövt kontakta kundtjänst om det.

• Gilla
Reactions: hco
Lägre och högre - vad betyder det? Om jag drar Curve nu med SEB kortet och flyttar till SAS MC under dubbla poäng-helgen blir det inte dubbla poäng?
Ett köp genom Curve kommer aldrig ge "SAS-bonusen", dvs det blir 15 poäng/100 kr istället för 25 poäng/100 kr (och därmed 30 istället för 50 om man flyttar på dubbelpoängshelger). Detta eftersom SAS MC inte ser "SAS" som den debiterande parten, utan just Curve, så det blir bara ett helt vanligt standardköp.

Behövs ingen invite.

Behövs inte - men finns
1221fcc46136b3f8a42e2cc2d15dade1.jpg

Ett köp genom Curve kommer aldrig ge "SAS-bonusen", dvs det blir 15 poäng/100 kr istället för 25 poäng/100 kr (och därmed 30 istället för 50 om man flyttar på dubbelpoängshelger). Detta eftersom SAS MC inte ser "SAS" som den debiterande parten, utan just Curve, så det blir bara ett helt vanligt standardköp.
Tack för svar. Jag ger mig på ännu en fråga
När jag betalar hotellet här i Malaysia i eftermiddag (eller för framtida köp under denna månad), spelar det någon roll vad denna är inställd på eller kan jag i samband med GBIT under en dubbelpoäng-helg ändra då någonstans?
9827530c03deab47a28647b561284483.jpg

Är just nu i Chicago och råkade ut för något som inte hänt förut (för mig iaf). Skulle köpa båtbiljetter och köpet blev nekat (blipp), fick notis i mobilen också att köpet blev nekat. Kassörskan försökte igen men att jag fick sätta i kortet i maskinen och knappa in koden, nekat igen (notis igen i appen). Fick ta Amex istället. Samma sak hände igen drygt 30min senare när det var dags att käka burgare på Billy Goat Tavern.
Men drygt 45min fördröjning började notiser från Spendwise appen (har NCC mastercard som underliggande kort) sylta upp - dvs att Curve nu dragit pengar trots att köpet aldrig gått igenom.

Kontaktat Curves kundtjänst som ska titta på transaktionerna och sagt att de ska reversers dem. Hittills har jag haft bra kontakter med dem, men vet fler svär som inte riktigt kan säga detsamma.

Har någon annan här råkat ut för samma sak? Löste Curve det senare?
Såg att det löste sig, skulle bara säga att det samma hänt mig en gång så de har lite buggar.

Tack för svar. Jag ger mig på ännu en fråga
När jag betalar hotellet här i Malaysia i eftermiddag (eller för framtida köp under denna månad), spelar det någon roll vad denna är inställd på eller kan jag i samband med GBIT under en dubbelpoäng-helg ändra då någonstans?
9827530c03deab47a28647b561284483.jpg
Om båda dina underliggande kort är i SEK , låt den stå så och GBIT går bra.

Ändra bara den om du vill att underliggande kort ska debiteras i utländsk valuta, dvs du vill inte att Curve ska växla. Det vill man nästan aldrig, och man måste tänka igenom det väldigt noga inför en GBIT.

Last edited:
Exempel på avancerad användning av "Card Currency" inställningen:
Du handlar i utlandet och tänker GBIT:a en transaktion och vill att ditt SAS MC ska debiteras i utländsk valuta för att tjäna mer poäng. Man sätter då om valutan på kortet du för tillfället använder till samma valuta som köpet görs upp i. Det gör att Curve inte växlar utan transaktionen förs vidare till underliggande kort i lokal valuta. Underliggande kort växlar och debiterar dig slutligen i SEK. Direkt efter köpet kan du ställa tillbaka kortet till SEK.

Inför GBIT måste du byta valuta på båda korten, till samma valuta som köpet gjordes upp i. Sedan gör du GBIT och ditt första kort kommer att krediteras i lokal valuta och ditt andra kort kommer att debiteras i lokal valuta. Du tjänar då poäng efter tabellen "köp i utländsk valuta". Du ställer sedan tillbaka båda korten till SEK så att framtida köp blir rätt.

Man måste tänka igenom det väldigt noga. Dels kan man göra fel och därmed inte kunna GBIT:a alls. Dels har du valuta-risken, som kan bita dig på flera olika sätt. Debit kan ske på ett annat datum än kredit och de två korten kan alltså växla till helt olika kurser. De två korten kan också ha olika tabeller för valutaväxling som du kan förlora på. Båda korten har sin egen växlingsavgift som mest troligen är sämre än Curve. De kan också ha en sämre kurs för kredit än för debit. Det kan också vara så att Curve inte har din lokala valuta (Tex MYR) - metoden kan fortfarande användas men då måste man välja en valuta som Curve har och man åker på dubbla växlingar.

Det är alltså ganska svårt att räkna på om det lönar sig eftersom det finns många okända faktorer. Jag har testat en gång och tyckte nog inte att det lönade sig. Är man inte så noga med lönsamheten i transaktionen utan mest vill maximera poäng fungerar det.

Regler för GBIT i utländsk valuta finns här:

Last edited:
Exempel på avancerad användning av "Card Currency" inställningen:
Du handlar i utlandet och tänker GBIT:a en transaktion och vill att ditt SAS MC ska debiteras i utländsk valuta för att tjäna mer poäng. Man sätter då om valutan på kortet du för tillfället använder till samma valuta som köpet görs upp i. Det gör att Curve inte växlar utan transaktionen förs vidare till underliggande kort i lokal valuta. Underliggande kort växlar och debiterar dig slutligen i SEK. Direkt efter köpet kan du ställa tillbaka kortet till SEK.

Inför GBIT måste du byta valuta på båda korten, till samma valuta som köpet gjordes upp i. Sedan gör du GBIT och ditt första kort kommer att krediteras i lokal valuta och ditt andra kort kommer att debiteras i lokal valuta. Du tjänar då poäng efter tabellen "köp i utländsk valuta". Du ställer sedan tillbaka båda korten till SEK så att framtida köp blir rätt.

Man måste tänka igenom det väldigt noga. Dels kan man göra fel och därmed inte kunna GBIT:a alls. Dels har du valuta-risken, som kan bita dig på flera olika sätt. Debit kan ske på ett annat datum än kredit och de två korten kan alltså växla till helt olika kurser. De två korten kan också ha olika tabeller för valutaväxling som du kan förlora på. Båda korten har sin egen växlingsavgift som mest troligen är sämre än Curve. De kan också ha en sämre kurs för kredit än för debit. Det kan också vara så att Curve inte har din lokala valuta (Tex MYR) - metoden kan fortfarande användas men då måste man välja en valuta som Curve har och man åker på dubbla växlingar.

Det är alltså ganska svårt att räkna på om det lönar sig eftersom det finns många okända faktorer. Jag har testat en gång och tyckte nog inte att det lönade sig. Är man inte så noga med lönsamheten i transaktionen utan mest vill maximera poäng fungerar det.

Regler för GBIT i utländsk valuta finns här:

Tack för utförligt svar.

Var mest punkt 2 i villkoren i utskicket jag blev nyfiken på när jag ändå har en större post i utländsk valuta. Struntar i lönsamhet - vill maxa poäng

"
I kampanjen får du 30 Extrapoäng per 100 kr vid köp i svenska kronor, 40 Extrapoäng vid köp i utländsk valuta och 50 Extrapoäng vid köp av flygbiljetter på sas.se.
"

Just så!

Man kan fortfarande tjäna 5 extra poäng (30 istf 25) på att Gbita transaktionerna. Men det blir bara långt ifrån dubbla. För egen del klart tveksamt om det är värt det pga potentiella refunds eller liknande framåt, eller ens att behöva ta en diskussion om det skulle bli läge att använda försäkringen ("jodå det är visst flygbiljetten, så här funkar curve" - diskussionen).

Toppen