Senaste nytt

Curve betalkort

Dum fråga men med GBIT så gör man köpet med t.ex. sitt vanliga kontokort. Sedan under själva kampanjen så ändrar man i Curve-appen så transaktionen istället ska dras från sitt SAS MC? Och det kommer en kredit till kontokortet?
Bara för att vara övertydlig, du gör köpet med Curve med ditt "vanliga kontokort" som underliggande kort, köpet måste gå igenom Curve i första läget annars är det kört att göra en gbit senare.

Checkar ut från Malaysia imorgon så har en hotellnota att betala. Registrerade mig på Curve ikväll och har kortet aktivt nu. Betalar då alltså med Curvekortet i Google Wallet imorgon (kopplat till mitt SAS Mastercard Premium samt SEB kontokort) och under poänghelgen flyttar spenden till SAS MC?

Låter för bra/enkelt för att vara sant.

Max tre transaktioner i månaden. Har man bara tre stora inköp inför en dubbelpoänghelg så funkar så klart gratiskortet bra.
Har själv gratisvarianten, men sedan en tid tillbaka, och kan inte se begräsningen nämnas under "Upgrade My Plan" och jämför med Curve X, där nämns bara 30 och 60-dagars gränsen.
Kan jag vara "grandfathered in" från tidigare?

Checkar ut från Malaysia imorgon så har en hotellnota att betala. Registrerade mig på Curve ikväll och har kortet aktivt nu. Betalar då alltså med Curvekortet i Google Wallet imorgon (kopplat till mitt SAS Mastercard Premium samt SEB kontokort) och under poänghelgen flyttar spenden till SAS MC?

Låter för bra/enkelt för att vara sant.
Ja, om du menar att du gör första köpet på SEB Kort som underliggande i Curve, sedan flyttar till SAS MC.

Hur är det med valutaväxlingsavgift och GBIT, tänker spontant att den är icke-reversibel? Dv.s betalar i utländsk valuta med exv. Swedbank kort, får man tillbaka avgiften vid GBIT?

Har själv gratisvarianten, men sedan en tid tillbaka, och kan inte se begräsningen nämnas under "Upgrade My Plan" och jämför med Curve X, där nämns bara 30 och 60-dagars gränsen.
Kan jag vara "grandfathered in" från tidigare?
Tror jag inte. De är bara dåliga på att berätta.
När man försöker göra sin 4e gbit får man reda på begränsningen

Tror jag inte. De är bara dåliga på att berätta.
När man försöker göra sin 4e gbit får man reda på begränsningen
Äsch, hade hoppats det inte var sant. Svårt att motivera månadsavgiften bara för GBIT, för de andra fördelarna är "Fair FX rates" för 2000€ istället för 1000€ och flera smart rules och kort som kan kopplas.
Men om man ska börja maxa nya intjäningsmodellen med SAS MC Premium så...

Hur är det med valutaväxlingsavgift och GBIT, tänker spontant att den är icke-reversibel? Dv.s betalar i utländsk valuta med exv. Swedbank kort, får man tillbaka avgiften vid GBIT?
Du kan inte ändra valuta vid GBIT. Men det handlar alltså om vilken valuta du har på ditt Swedbank-kort i det här fallet, inte vad du betalar för valuta.

Har du curve inställd på att debitera Swedbank i EUR tex så borde du ju få tillbaka Swedbank's avgift när den gör refund på den, men i gengäld då får betala SEB's avgift på SAS MC-kortet.
Är det rätt uppfattat att ett SAS-köp som flyttas med GBIT till SAS mastercard kommer att räknas som ett icke-sas köp och ge poäng på lägsta steget?
(Jag vet att GBIT skickar inte med transaktionens ursprungliga Merchant Category Code, men det är knappast det det faller på, men att MC kommer att se det som ett köp hos Curve i litauen)
Jag har inte provat det själv, men det känns rätt logiskt att du överhuvudtaget inte får det högre antalet poäng om du går genom Curve. Det kommer ju som CRG*SAS eller motsvarande till SEB kort, och inte som SAS. (heter inte exakt så men du förstår poängen). Så det kommer klassas som ett "vilket internetköp som helst": Oberoende av om du gör gbit eller inte.

Är just nu i Chicago och råkade ut för något som inte hänt förut (för mig iaf). Skulle köpa båtbiljetter och köpet blev nekat (blipp), fick notis i mobilen också att köpet blev nekat. Kassörskan försökte igen men att jag fick sätta i kortet i maskinen och knappa in koden, nekat igen (notis igen i appen). Fick ta Amex istället. Samma sak hände igen drygt 30min senare när det var dags att käka burgare på Billy Goat Tavern.
Men drygt 45min fördröjning började notiser från Spendwise appen (har NCC mastercard som underliggande kort) sylta upp - dvs att Curve nu dragit pengar trots att köpet aldrig gått igenom.

Kontaktat Curves kundtjänst som ska titta på transaktionerna och sagt att de ska reversers dem. Hittills har jag haft bra kontakter med dem, men vet fler svär som inte riktigt kan säga detsamma.

Har någon annan här råkat ut för samma sak? Löste Curve det senare?

Är just nu i Chicago och råkade ut för något som inte hänt förut (för mig iaf). Skulle köpa båtbiljetter och köpet blev nekat (blipp), fick notis i mobilen också att köpet blev nekat. Kassörskan försökte igen men att jag fick sätta i kortet i maskinen och knappa in koden, nekat igen (notis igen i appen). Fick ta Amex istället. Samma sak hände igen drygt 30min senare när det var dags att käka burgare på Billy Goat Tavern.
Men drygt 45min fördröjning började notiser från Spendwise appen (har NCC mastercard som underliggande kort) sylta upp - dvs att Curve nu dragit pengar trots att köpet aldrig gått igenom.

Kontaktat Curves kundtjänst som ska titta på transaktionerna och sagt att de ska reversers dem. Hittills har jag haft bra kontakter med dem, men vet fler svär som inte riktigt kan säga detsamma.

Har någon annan här råkat ut för samma sak? Löste Curve det senare?
Löst nu! Curves kundtjänst levererar igen! Snyggt!

Toppen