Senaste nytt

Curve betalkort

hco

Medlem
Hur fungerar det med ett återköp till Curve? Jag hann göra GBIT på ett köp, där webbshoppen sedan efter har återbetalat hela summan då de ej kunde leverera. Hur fungerar det?

Mina (två) refunds via Curve har gått "bra". De tycks mig ha gått in på det kort som jag för tillfället haft inställt som aktivt kort i Curve.
 

Maja

Medlem
Tack för input @M.K @Berglund & @hco

I morse damp det ner ett mail från Curve att det är en återbetalning på gång och det blir det till kortet som jag gjorde GBIT mot. Så får hålla koll på SAS Mastercard och se när pengarna dyker upp där. Allt detta strul för att Kjell.com skickat ut min Apple TV 6th Gen en dag för tidigt mot officiellt lanseringsdatum så paketet gick i retur och kunde ej lösas ut via mitt postombud. Fick order om att lägga en ny order den 21/5 vilket jag gjorde men detta köp har sedan debiteras utanför poänghelgen! :eek::mad:
 

Big Birger

Medlem
Jag köpte några Sonos-prylar på HiFi Klubben veckan innan black friday, eftersom de gav tillbaka mellanskillnaden om något av det man köpte var på rean. Det fungerade utmärkt, men i praktiken gjorde de återköp som sedan strulade de luxe. Och jag hade gjort GBIT på någon av transaktionerna, och allt gick via deras betalningslösning hos Klarna. Det tog nog 2 månader innan allt blev rätt till slut. :)
 

Olle K

Medlem
Någon som lyckats lägga till Ica-banken Mastercard till Curve? Min frus kort gick inte lägga till för runt ett år sedan när jag skulle bjuda in henne.
 

Jonas F

Medlem
Någon som lyckats lägga till Ica-banken Mastercard till Curve? Min frus kort gick inte lägga till för runt ett år sedan när jag skulle bjuda in henne.

Det fungerar för mig att lägga in mitt kort från Ica-banken i alla fall. Så det verkar som de har fixat den begränsning som fanns tidigare.
 

Berglund

Medlem
Någon som vet varför Edenred(rikskortet/rikskuponger) inte går att lägga till i Curve?
Ja, nästan alla kort som är ”förbetalda presentkort” är spärrade i Curve. Det finns endast en handfull som är godkända men annars är det nej över hela linjen. Kostnaden för att lösa in sådana kort är ofta högre samt att riskerna, ur ett penningtvättsperspektiv, är högre med massa anonyma betalkort där oengar flyttas hit och dit. Oftast kan man inte ”backa på pengar” till dessa kort heller, vilket gör att det inte skulle fungera med Gbit. Det skulle skapa ett sorts A och B lagskort inom Curve. Bättre att det fungerar lika med alla kort som finns där.
 

henke12

Medlem
Ja, nästan alla kort som är ”förbetalda presentkort” är spärrade i Curve. Det finns endast en handfull som är godkända men annars är det nej över hela linjen. Kostnaden för att lösa in sådana kort är ofta högre samt att riskerna, ur ett penningtvättsperspektiv, är högre med massa anonyma betalkort där oengar flyttas hit och dit. Oftast kan man inte ”backa på pengar” till dessa kort heller, vilket gör att det inte skulle fungera med Gbit. Det skulle skapa ett sorts A och B lagskort inom Curve. Bättre att det fungerar lika med alla kort som finns där.
Grym förklaring! Förstår precis
 

iceland

Medlem
Bör valutan på det underliggande kortet för oss som har kort utfärdade i Sverige ALLTID vara i SEK? Om jag handlar i, säg, Japan med mitt Curve-kort och har SAS EB MC som underliggande kort och SEK valt i "Change Card Currency" under "Card Settings" så sköter Curve valutaväxlingen från JPY till SEK och debiterar sen mitt kort i SEK (utan valutapåslag upp till 5 000 GBP), stämmer det?

Väljer jag däremot till exempel USD på mitt underliggande kort och handlar i Japan så valutaväxlar Curve JPY > USD och debiterar mitt underliggande kort i USD (utan extra växlingsavgifter), och i det fallet åker jag på extra avgifter då SAS EB MC måste växla USD > SEK. Har jag uppfattat det hela korrekt?

Edit: På vardagar.
 
Bör valutan på det underliggande kortet för oss som har kort utfärdade i Sverige ALLTID vara i SEK? Om jag handlar i, säg, Japan med mitt Curve-kort och har SAS EB MC som underliggande kort och SEK valt i "Change Card Currency" under "Card Settings" så sköter Curve valutaväxlingen från JPY till SEK och debiterar sen mitt kort i SEK (utan valutapåslag upp till 5 000 GBP), stämmer det?

Väljer jag däremot till exempel USD på mitt underliggande kort och handlar i Japan så valutaväxlar Curve JPY > USD och debiterar mitt underliggande kort i USD (utan extra växlingsavgifter), och i det fallet åker jag på extra avgifter då SAS EB MC måste växla USD > SEK. Har jag uppfattat det hela korrekt?

Edit: På vardagar.
Helt korrekt!
 
Toppen