Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

palmen

Moderator
Jag är inte ute efter att märka ord - men jag bara tänker att om man uppgraderar för att lösa en översåld situation så är det något annat än en courtesy upgrade?
Eller är det så att förmånen i praktiken bara är en förtur till uppgraderingar som sker vid överbokat flyg?
SAS har ett "koncept" som kallas courtesy upgrade, det är det som diskuteras i denna tråd och hur det fungerar står i första posten.

Sen är det ju riktigt att man kan få gratis uppgradering av operational reasons eller för att man känner folk eller något. Den engelska benämningen för det kan vara flera saker, courtesy upgrade är ett av uttrycken för det.

Men på SAS är det skillnad på vad de benämner som courtesy upgrade (vilket är en inofficiell förmån för EBD och även pandion gissar jag) och när man av andra anledningar får en uppgradering.

En courtesy upgrade på sas meddelas alltid via email som senast 3h innan avgång. Har man inte fått detta mail är det någon form av operational upgrade som slagit in.
 

Storguten

Medlem
Jag har precis intjänat mitt första, och troligtvis sista då jag endast flyger privat, Diamond så jag är oinvigd i detta med CU. Kan nu iaf njuta av Diamond med dess förmåner t.o.m. 1123. Vet ej om detta har nämnts tidigare i tråden men frågar iaf pga att antalet sidor i denna tråd skulle ta för mycket tid för att gå igenom. När man får en CU från Plus till Biz erhåller man då precis som vid en Plusgrade poäng som för en Business Smart ?
 

mha321

Medlem
Jag har precis intjänat mitt första, och troligtvis sista då jag endast flyger privat, Diamond så jag är oinvigd i detta med CU. Kan nu iaf njuta av Diamond med dess förmåner t.o.m. 1123. Vet ej om detta har nämnts tidigare i tråden men frågar iaf pga att antalet sidor i denna tråd skulle ta för mycket tid för att gå igenom. När man får en CU från Plus till Biz erhåller man då precis som vid en Plusgrade poäng som för en Business Smart ?
Nej. CU flyttar upp din kabin men du får poäng enligt ser du hade bokat från början.
 

andreas

Medlem
Jag har precis intjänat mitt första, och troligtvis sista då jag endast flyger privat, Diamond så jag är oinvigd i detta med CU. Kan nu iaf njuta av Diamond med dess förmåner t.o.m. 1123. Vet ej om detta har nämnts tidigare i tråden men frågar iaf pga att antalet sidor i denna tråd skulle ta för mycket tid för att gå igenom. När man får en CU från Plus till Biz erhåller man då precis som vid en Plusgrade poäng som för en Business Smart ?

Det hade räckt med att kolla första sidan och trådens första inlägg ;)

  • Poängintjäning baseras på bokad biljett
 

Simon90

Medlem
CU är ingen garanti för att det finns platser kvar, även om det är en förutsättning. Störst chans att få är ju när economy är överbokat, NY har ofta detta fenomen och många måste flyttas upp. Jag har nog fått 10-15 CU, oftast från economy.
Procentuellt sett, hur många av flygningarna på long-haul blir du uppgraderad ungefär? Jag och tjejen funderar på att boka antingen SAS till New York eller Turkish Airlines till Abu Dhabi i mars. Om vi visste att vi blev uppgraderade till New York hade det vägt över mot New York, men är chansen låg känns nästan värmen i Abu Dhabi mer attraktiv.

Det hade varit ett stort plus om SAS gav ut några upgrade vouchers på long haul istället. Då hade diamant blivit mer attraktivt för många tror jag!
 

palmen

Moderator
Procentuellt sett, hur många av flygningarna på long-haul blir du uppgraderad ungefär? Jag och tjejen funderar på att boka antingen SAS till New York eller Turkish Airlines till Abu Dhabi i mars. Om vi visste att vi blev uppgraderade till New York hade det vägt över mot New York, men är chansen låg känns nästan värmen i Abu Dhabi mer attraktiv.

Det hade varit ett stort plus om SAS gav ut några upgrade vouchers på long haul istället. Då hade diamant blivit mer attraktivt för många tror jag!
Chansen är ju låg, men skulle säga 20-25% av gångerna och då oftast go till plus. Om ni vill åka business, boka det. Att tro eller hoppas på att du ska få det gratis är som att be om att bli besviken. Uppgradering till Business har jag fått typ 5% av gångerna, dvs händer typ aldrig och går absolut inte att räkna med.
 

mha321

Medlem
Beror på var man börjar också. Börjar man i plus tycker jag nog det är en högre sannolikhet än 5%. Åtminstone före pandemin låg nog den också på runt 20% för mig, högst på dag flygningar. Däremot från Go ända upp till Business är mer sällan.

Sedan påverkar det säkert att man reser två (eller flera), eftersom det måste finnas platser till alla. Så då lär procenten minska, i alla kabiner.

På sas kan man ju också gardera med en plusgrade. Men i grunden håller jag helt med om rekommendionen - är det viktigt att åka business, boka det från början. Är destinationen mindre viktig så är det bara att hålla utkik efter bra erbjudanden - det är inte helt ovanligt med erbjudanden specifikt för två passagerare till väldigt bra priser. (dock "aldrig" med sas, men däremot tex Lufthansa)
 

andreas

Medlem
Längesedan jag hörde om en Courtesy Upgrade och ännu längre sedan jag själv fick en. Idag var det dags, från Go -> Plus.
Erhållen knappt 6h före avresa. Noterar att avsändaren ändrats jämfört med tidigare.

upload_2022-2-25_18-56-15.jpeg
 
Toppen