Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

mha321

Medlem
Tack, för svar.

Min första fråga var dock om den lilla "extra" servicen på flighten igår var på grund av att det var flygningen som tog mig till Diamond, gissar dock att det råkade sig bara. Jag har koll på att det tar tid för flygningarna att registreras.
Nej det har garanterat inte därför.

Plus skylten satt fel. Det blir så ibland. Courtesy upgrade är bara på longhaul. På kort distans får du som diamond fri dryck i go, vilket i sig är en riktigt bra förmån, men du blir inte uppgraderad. Hade det varit en operational upgrade till plus (kan hända när flyget är helt fullt) hade du fått ett nytt boarding kort som indikerade det.

Njut av bagaget först på bandet! Det händer ytterst sällan som Diamond - åtminstone inom Skandinavien... Det är kanske den förmån som fungerar sämst, ihop med priority boarding.

Men hursom, välkommen till diamond-världen!
 
Blir fan aldrig uppgraderad på sas som diamant.
De förlorar noll och ingenting på visa lite mer uppskattning...

Tycker utbudet som diamant är bedrövligt.
 

palmen

Moderator
Nu var det ju länge sedan pga omständigheter men jag har bara blivit uppgraderad 1 gång på longhaul trots att det finns platser kvar i de andra kabinerna.
CU är ingen garanti för att det finns platser kvar, även om det är en förutsättning. Störst chans att få är ju när economy är överbokat, NY har ofta detta fenomen och många måste flyttas upp. Jag har nog fått 10-15 CU, oftast från economy.
 

Johanna

Medlem
CU är ingen garanti för att det finns platser kvar, även om det är en förutsättning. Störst chans att få är ju när economy är överbokat, NY har ofta detta fenomen och många måste flyttas upp. Jag har nog fått 10-15 CU, oftast från economy.
jag vet det. Därför räknar jag aldrig med det. Då slipper jag bli besviken. Bättre att räkna med den klass man bokat.
 

raphaelmak

Medlem
På shorthaul är det ju ganska meningslöst med uppgradering som Diamond eftersom ni har fri dryck från vagnen ändå. På longhaul är det väl CU är en förmån?
Nu var det ju länge sedan pga omständigheter men jag har bara blivit uppgraderad 1 gång på longhaul trots att det finns platser kvar i de andra kabinerna.
Jag tror det har aldrig varit en officiell förmån men det är typ "en sak som ibland händer" när jag flyger longhaul (eller mer liksom en "hemlig" förmån). Det träffade före pandemin ett par gånger när jag flög till Hongkong ganska mycket men idag (första gången longhaul med SAS sedan pandemin) är också första gången det träffade sedan pandemin.

På shorthaul har det aldrig hänt, bara (åtminstone) en gång operational upgrade CPH-DUS.
 

intuition

Medlem
CU är ingen garanti för att det finns platser kvar, även om det är en förutsättning. Störst chans att få är ju när economy är överbokat, NY har ofta detta fenomen och många måste flyttas upp. Jag har nog fått 10-15 CU, oftast från economy.
Jag är inte ute efter att märka ord - men jag bara tänker att om man uppgraderar för att lösa en översåld situation så är det något annat än en courtesy upgrade?
Eller är det så att förmånen i praktiken bara är en förtur till uppgraderingar som sker vid överbokat flyg?
 

palmen

Moderator
Jag tror det har aldrig varit en officiell förmån men det är typ "en sak som ibland händer" när jag flyger longhaul (eller mer liksom en "hemlig" förmån). Det träffade före pandemin ett par gånger när jag flög till Hongkong ganska mycket men idag (första gången longhaul med SAS sedan pandemin) är också första gången det träffade sedan pandemin.

På shorthaul har det aldrig hänt, bara (åtminstone) en gång operational upgrade CPH-DUS.
Courtesy upgrade är inget hemligt i sig, men inget som de skriver om som en officiell förmån.

SAS har gått ut med info internt i samband med att det lanserades för hur det fungerar. Går att läsa om i första inlägg i denna tråd.

Courtesy Upgrade existerar inte på shorthaul. Alla uppgraderingar där beror på andra saker.
 
Toppen