Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Det bidde ingen CU för mig den här gången heller. :( Antar jag. Flyget går imorgon morgon och det finns nu bara en tillgänglig plats kvar att välja i business.
 

P-L

Medlem
Plusgrade gick inte igenom på morgondagens flygning till SFO, får se om det blir nån CU istället. Annars är det 0/5 CU :D
 

M@GNÜS

Medlem
Förstår inte hur SAS funderar/fungerar kring detta...
Fick en CU senaste gången när jag flög CPH-PEK...
Fick sen ingen CU på HKG-ARN.
Fick ingen CU på CPH-MIA, körde plusgrade från GO till PLUS och poäng till Business vid gate. Fanns massor ledigt i Business.
Fick ingen CU på MIA-CPH som jag sitter på nu. Detta trots att Plus-kabinen inte ens är halvfull.
Jag har dessutom fått en herre bredvid mig i GO trots att det finns massor ledigt... brukar ju slippa det som Diamond.

De gånger jag bakåt i tiden fått en CU har Plus-kabinen varit knökfull...

Men man kanske bara får det då de vill pressa in mer folk i ekonomi...
 

mha321

Medlem
En poäng är väl att det ska vara lite slumpmässigt, så att man inte ska "lita på det".

När du säger att du fått CU när Plus varit knökfullt - CU till eller från Plus?

Det är klart att det är bättre för SAS att köra CU när den kabin som man flyttas från är full - eftersom de kan ta in fler där. Och att chansen att få CU till plus när plus är nästan fullt, eller till business när den är nästan full, är betydligt lägre, eftersom de kan sälja både biljetter och upgrades då.
 

palmen

Moderator
Förstår inte hur SAS funderar/fungerar kring detta...
Fick en CU senaste gången när jag flög CPH-PEK...
Fick sen ingen CU på HKG-ARN.
Fick ingen CU på CPH-MIA, körde plusgrade från GO till PLUS och poäng till Business vid gate. Fanns massor ledigt i Business.
Fick ingen CU på MIA-CPH som jag sitter på nu. Detta trots att Plus-kabinen inte ens är halvfull.
Jag har dessutom fått en herre bredvid mig i GO trots att det finns massor ledigt... brukar ju slippa det som Diamond.

De gånger jag bakåt i tiden fått en CU har Plus-kabinen varit knökfull...

Men man kanske bara får det då de vill pressa in mer folk i ekonomi...
Nu framgår det inte hur många resor detta är, men om CPH-PEK//HKG-ARN är en resa och sen CPH-MIA-CPH är en resa är det helt enligt vad de sagt gäller, dvs uppgradering max på varannan resa. Du fick på utresan på första resan och är då diskvalificerad på hemresa samt nästa bokning. Sen att det itne alltid följer detta och att du kan få det både ut och hem samt på 2 resor på raken är en helt annan fråga.

Courtesy Upgrade är inget garranterat, bara för att man inte fick det på förra resan behöver man inte få det på nästa även om man skulle vara ensam ombord eller att de överbokat den kabin man sitter i.

Personen som sitter bredvid dig kanske är gold/diamond/pandion och vill sitta på just den stolen även fast det finns andra lediga säten. Om det nu finns andra lediga säten kan du ju ta dessa istället om det nu skulle vara bättre.
 

ZZZebra

Medlem
Förstår inte hur SAS funderar/fungerar kring detta...
Fick ingen CU på CPH-MIA, körde plusgrade från GO till PLUS och poäng till Business vid gate. Fanns massor ledigt i Business.
Fick ingen CU på MIA-CPH som jag sitter på nu. Detta trots att Plus-kabinen inte ens är halvfull.
Jag har dessutom fått en herre bredvid mig i GO trots att det finns massor ledigt... brukar ju slippa det som Diamond.

Jag var på samma flight i onsdags MIA-CPH och hela C-kabinen var full. När jag checkade in sent dagen innan (typ 16 h före avgång) och tittade på beläggningen så fanns det ett antal platser kvar i Business. Så jag antar att det var en hel del uppgraderingar gjorda i gate till Business, förmodligen de flesta från Plus.

Fullt rimligt att SAS vill hålla fler platser säljbara i Business och Plus när de vet att många vill uppgradera på över-natten-flygningar.
 
Toppen