Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Det absolut vanligaste är att man uppgraderad en klass, så om du bokar ekonomi är det högst troligt plus du hamnar i.

Ändå intressant att du väljer att kalla en gratis uppgradering ett skämt.

Tror jag fått 10-15 CU genom åren, vad jag kommer ihåg var det bara en gång till Business från ekonomi.

Åsyftade frekvensen av uppgraderingen i mitt enskilda fall. Flyger kanske ett dussin ggr interkontinentalt på SAS metal.... och då slår det mig givetvis att jag alltid flyger business i de fallen! Ber om ursäkt för mitt något korkade inlägg.

Screenshot_2024-11-23-09-31-05-86_45e686c594768066ad9911d54d96f72b.jpg

Min första.
Bokningen var i Plus smart (returen är bokad i business). Besked mailades Drygt 4 timmar före avgång, jag såg det dock först på boarding passet i appen ungefär samtidigt

Det lustiga var att minimum bid på plusgrade har varierat helt hysteriskt.

Direkt efter köp av biljetten var priset omkring 4-5 tkr vad jag minns. Sedan hoppade min bud upp till långt över 10tkr och där uppe pendlade det länge. Minns inte exakt var det toppade, men det var i praktiken samma som en ny biljett i business skulle kosta.

Ca En vecka före avfärd var min bud 5 tkr eller 35000p. En dag senare 7500kr /39000p och där höll det sig till check in.

Sittplatskartan för plus var gles (alla sittplatser lediga) och expert flyer sa att flera plus klasser såldes med /9

Business såg mer fullt ut, så jag tolkar det som att loadfactor i PE inte spelade in i logiken den här gången

Uppgraderad CPH-SFO Plus->Affärsklass, epost kom 5,5t innan avgång. Jag höll koll på beläggningen och efter att T-6 buden hade uppgraderats fanns det 7 lediga platser kvar i affärsklass. En timme senare 3 lediga (samma vid avgång), så verkar som vi var 4 diamanter (eller andra) som blev uppflyttade.

Min statistik som diamant (samtliga flyg ensamresenär):
2 flyg bokade i ekonomiklass: 0 CU (båda hade plats i plus vid avgång)
9 flyg bokade i plus: 3 CU till affärsklass
Totalt alltså 27% CU.

Last edited:
Toppen