Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

NyfikenGrau

Medlem
Kan också kanske vara värt att nämna att även om de tyska maskkraven liberaliserats så är detta inget som har något folkligt stöd. Flera undersökningar har visat att 65-70 % hade varit för bibehållandet av maskkravet. Var själv ute i affärer av olika slag i Berlin igår och skulle säga att maskanvändandet i snitt ligger strax däröver, ca 80-85 %. Så ja, ni "får" gå runt utan mask numera, men det är inget som uppskattas särskilt mycket.

Nej, jag är ingen stor maskvän själv men drar på den om det inte går att hålla avstånd, av respekt för andra.
 

Flizzy

Medlem
Får ställa frågan återigen. Skall till Italien till helgen med en 17-åring som bara fått/kunnat ta 2 doser vaccin. Hur funkar det med Green Pass/Super Green Pass då?

Måste man komplettera med PCR-test innan avresa eller när vi kommer till Italien för tonåringen?

Någon som vet?
 
Får ställa frågan återigen. Skall till Italien till helgen med en 17-åring som bara fått/kunnat ta 2 doser vaccin. Hur funkar det med Green Pass/Super Green Pass då?

Måste man komplettera med PCR-test innan avresa eller när vi kommer till Italien för tonåringen?

Någon som vet?
Från Sweden Abroad:
Vid inresa i Italien från annat land ska samtliga personer över 6 år kunna uppvisa ett giltigt europeiskt covid-certifikat (Green Pass/covid-bevis) utfärdat efter minst två doser vaccin, friskförklaring från covid-19 eller efter ett negativt molekylärt (PCR) eller antigent testresultat. Resa in i Italien från utlandet - Sweden Abroad

Mer info direkt från Ministeriet:
Entry into Italy: Covid-19 green certificates, validity, equivalents and exceptions - Covid-19, travellers
 

Flizzy

Medlem
Tack för svar. Nu har det tyvärr gått 6 månader och några dagar sen min 17-åriga dotters Dos 2, så verkar bli PCR eller Antigen som måste tas innan avresa då.

Ingen som varit eller I Italien nyligen och har erfarenhet om man måste visa upp Covidpass på restauranger osv?
 
Tack för svar. Nu har det tyvärr gått 6 månader och några dagar sen min 17-åriga dotters Dos 2, så verkar bli PCR eller Antigen som måste tas innan avresa då.

Ingen som varit eller I Italien nyligen och har erfarenhet om man måste visa upp Covidpass på restauranger osv?
I facebook gruppen Välkomna till Italien! finns det löpande information:

INRESA:
Samma regler fortsätter att gälla till 30 april, dvs alla över 6 år måste visa ett av dessa fyra dokument:
1. Vaccinpass som har obegränsad giltighet om man tagit tre sprutor och 9 månaders giltighet om man tagit två sprutor. Två sprutor plus tillfrisknadsintyg ger obegränsad giltighetstid.
2. Tillfrisknadsintyg med giltighet i 6 månader
3. Negativt PCR-test giltigt i 72 timmar
4. Negativt antigentest giltigt i 48 timmar.
Man ska fylla i https://app.euplf.eu/#/, varje vuxen fyller i ett formulär. Minderåriga fylls i tillsammans med målsman.

INHEMSKA REGLER:
MUNSKYDD krävs för alla över 6 år i alla offentliga inomhusmiljöer t.o.m 30 april och på följande platser krävs ffp2-modell:
1. Alla allmänna transportmedel
2. Biografer, teatrar, konserter och liknande tillställningar
3. Vatikanmuseerna, men inte italienska museer där kirurgiskt munskydd är tillräckligt.
I andra offentliga miljöer räcker det med ett kirurgiskt munskydd. På restauranger och barer får man givetvis ta av det när man äter
COVIDPASS

a) För att komma in på följande platser krävs varken Covidpass eller negativt test:
Hotell och andra boendeformer, inklusive deras restauranger.
Restauranger och barer utomhus.
Affärer, bank och postkontor.
Kyrkor
Museer och monument - förutom Vatikanmuseerna, se nedan

b) För att komma in på följande platser krävs av alla över 12 år att man visar ett av dessa fyra dokument: (På italienska kallas dessa för Green Pass)
1. Vaccinpass, giltigt obegränsad tid om man har 3 sprutor, men giltigt 6 MÅNADER efter spruta nr 2. 2 sprutor plus tillfrisknadsintyg ger obegränsad giltighetstid.
2. Tillfrisknadsintyg, giltigt 6 månader
3. NegatiVt PCR-test giltigt 72 timmar
4. Negativt antigentest giltigt 48 timmar
Platserna där något av dessa dokument krävs är:
Alla allmänna som rör sig på nationellt territorium och mellan olika regioner. Det krävs inte på lokala färdmedel inom regionen.
Restauranger och barer inomhus - utom om de tillhör hotell el liknande.
Vatikanmuseerna - inte italienska museer och monument, se ovan.

c) För att komma in på biografer, teatrar, konserter, gym, simhallar etc krävs av alla över 12 år ett av dessa två dokument: ( På italienska säger man då Super Green Pass)
1. Vaccinpass, obegränsad giltighetstid om man har tre sprutor, 6 månaders giltighetstid om man har har 2 sprutor. 2 sprutor plus tillfrisknadsintyg ger obegränsad giltighetstid.
2. Tillfrisknadsintyg giltigt 6 månader.
 

Flizzy

Medlem
Ok, så jag tolkar det som att min 17-åring med två doser vaccin (senaste dosen för något mer än 6 mån sedan) kan resa in till Italien, men väl i Italien bör hon ta ett Antigen eller PCR test för att kunna sitta inne på restauranger osv.

Något som vet om det är lika enkelt att hitta dessa test i Italien (Pisa) som det är i Sverige? Priser?
 

pswe

Medlem
Ok, så jag tolkar det som att min 17-åring med två doser vaccin (senaste dosen för något mer än 6 mån sedan) kan resa in till Italien, men väl i Italien bör hon ta ett Antigen eller PCR test för att kunna sitta inne på restauranger osv.

Något som vet om det är lika enkelt att hitta dessa test i Italien (Pisa) som det är i Sverige? Priser?
Jag var i Rom i veckan. Det scannas kod vid hotell incheckning och restauranger.
Jag checkade in bredvid en gäst som fick hjälp av hotellet att boka testtid på närliggande apotek. Det var tid inom en timme och det möjliggjorde sedan incheckning.
 

BJi

Medlem
Är i Rom sedan i fredags. Har än så länge inte behövt visa vaccinpass någonstans, vare sig på hotell eller restauranger/caféer. Men det kan förstås vara slump...
 
Toppen