Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Hachans

Medlem
Skönt att maskkravet försvinner mer och mer.
Tror det blir extra välkommet av den engelsman jag satt bredvid, när jag flög hem förra veckan. Han beklagade sig över att det var extra jobbigt när man som han är lite förkyld och måste sitta och andas in sin egen skit i en och en halv timme

Ja, det är verkligen hemskt att man blir påmind om vad man annars hostar rakt ut på passagerna.
 

fcx

Medlem
BA snurrar runt runt runt i maskfrågan. Nu är det det här som gäller på hemsidan (igen):

Keeping our customers and colleagues safe at all times is always our number one priority, and during the pandemic we introduced new measures to make sure we were able to continue to do that to enable us to operate during the most challenging period in our history.

One of the requirements introduced was for us all to wear face coverings.

The legal requirement to wear a face covering has now been removed in England and Wales and we have updated our face mask policy.

Customers are no longer required to wear a mask at some airports in England.

However, as an international airline flying all around the world, we are obliged to ensure our customers continue to comply with local restrictions and meet the requirements of the destination they arrive at.

Therefore, we ask you to check the requirements of the destination you’re flying to before departing for the airport, as:

  • If you are travelling on our flights, you will be required to wear a mask on board if the destination you are flying to or from requires you to
  • If you are travelling on our flights, you will be required to wear a mask to disembark the aircraft, and at your arrival airport, if the destination you are flying to requires it
Where we are unsure or have not been able to clarify the local restrictions, we will still require you to wear face coverings, and we ask that you continue to carry masks with you for the duration of your journey.

For destinations where we have established that the wearing of a face covering is not mandated, you are able to make a personal choice and we kindly request everyone respects each other’s preferences.​
 

Hachans

Medlem
Du får gärna ha mask på dig om du vill även om kravet försvinner...

Jag vill som alla andra inte använda mask om det inte behövs.

Men jag hade däremot önskat mig mer allmänt hänsynstagande om man själv är sjuk till exempel, på japanskt eller koreanskt manér.

Men det är en önskedröm, jag inser att hålla sina baciller för sig själv inte är en prioritet om det innebär minsta besvär och att man helst vill sprida sin bakteriestam så mycket det går i vissa kretsar. ”Ska jag må illa så ska minsann alla runt mig också må kass”. Eller nåt.
 

NotRyan

Medlem
Jag vill som alla andra inte använda mask om det inte behövs.

Men jag hade däremot önskat mig mer allmänt hänsynstagande om man själv är sjuk till exempel, på japanskt eller koreanskt manér.

Men det är en önskedröm, jag inser att hålla sina baciller för sig själv inte är en prioritet om det innebär minsta besvär och att man helst vill sprida sin bakteriestam så mycket det går i vissa kretsar. ”Ska jag må illa så ska minsann alla runt mig också må kass”. Eller nåt.
Ähh, folk är bara covidioter, tänker inte alls...
 

Kimmen00

Medlem
Jag vill som alla andra inte använda mask om det inte behövs.

Men jag hade däremot önskat mig mer allmänt hänsynstagande om man själv är sjuk till exempel, på japanskt eller koreanskt manér.

Men det är en önskedröm, jag inser att hålla sina baciller för sig själv inte är en prioritet om det innebär minsta besvär och att man helst vill sprida sin bakteriestam så mycket det går i vissa kretsar. ”Ska jag må illa så ska minsann alla runt mig också må kass”. Eller nåt.

Att alla ska hålla sig i karantän vid minsta symtom av snuva är en utopi.. Det är nog bara acceptera.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jonas F

Medlem
Har någon rest till Turkiet efter den 11 mars? Enligt den turkiska ambassaden i Stockholm så krävs ”the Traveler Entry Form” inte längre. Jag kan dock inte hitta någon annan källa som bekräftar detta. Tvärtom finns det gott om sidor som tar olika summa för en Passenger Entry Form.

T.C. Dışişleri Bakanlığı - Embassy Of The Republic Of Türkiye In Stockholm - Announcements
Jag åkte till Istanbul den 10:e mars så det är ju strax innan. Ifylld passager entry form som ingen tittade på någonstans. Bara vanliga vaccinationsbeviset vid incheckning och sen passkontroll i Turkiet. Men om det säger något om vad som hänt efter 11 vet jag inte.
 
Toppen