Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

LarsCph

Medlem
Inget mask krav!! :)

Vilket flygbolag var det? Jag flög SAS till London och där var det masker på planet. Det känns lite konstigt med tanke på att ingen krav längre finns i UK eller DK. På underground är det inte många längre som bär mask även om det var ganska fullt.

GOTBound

Medlem
3ACB7749-C03A-4FAF-AB4F-69CED9C0F94A.jpeg
Pre-covid ikväll på LHR T5…

Ricci

Medlem
Jag flyger på måndag MIA-LHR-CPH med BA.
Med nuvarande regler och ett upload av mitt covid-vax bevis, så borde jag kunna checka in via BA appen?

GOTBound

Medlem
Storbritannien/LHR: Jag kunde inte checka in online inför inför morgonens flyg till GOT vilket fungerat senaste gångerna.
Idag ville check-in agenten efter knappande och scrollande på sin dator se mitt vaccinationsbevis, även om det inte krävs enligt gängse regler, jag tog inte debatten utan lämnade fram mitt vaccinationsbevis som för säkerhetsskull packats med på resan.

I de här lägena när manuell hantering krävs kl 05:30 en måndag morgon är First Wing accessen mer än guld värd.

srg

Medlem
Till Belgien så pratar de om "Covid Safe Ticket (CST)" - är det att likställa med vårat Covidbevis, eller behöver man ladda in Covidbevis-QR koden i någon utav deras nationella appar för att få till CST?

JanneB

Medlem
Någon som vet om det är möjligt att ta PCR prov i Östergötland på helger? Ska till Chile och har hamnat i en dum sits där jag måste skicka in beviset inom 48h innan resan men det får inte vara äldre än 72h. Många ställen garanterar svar inom 48h så jag har egentligen ingen lucka alls som det ser ut nu utan måste hoppas jag får provsvaret väldigt fort på måndag

JanneB

Medlem
Någon som vet om det är möjligt att ta PCR prov i Östergötland på helger? Ska till Chile och har hamnat i en dum sits där jag måste skicka in beviset inom 48h innan resan men det får inte vara äldre än 72h. Många ställen garanterar svar inom 48h så jag har egentligen ingen lucka alls som det ser ut nu utan måste hoppas jag får provsvaret väldigt fort på måndag
Ser ut som jag får åka upp till Stockholm och testa mig på Vaccina, vilka ska ge provsvar innan midnatt samma dag

Homer

Medlem
BA snurrar runt runt runt i maskfrågan. Nu är det det här som gäller på hemsidan (igen):

Keeping our customers and colleagues safe at all times is always our number one priority, and during the pandemic we introduced new measures to make sure we were able to continue to do that to enable us to operate during the most challenging period in our history.

One of the requirements introduced was for us all to wear face coverings.

The legal requirement to wear a face covering has now been removed in England and Wales and we have updated our face mask policy.

Customers are no longer required to wear a mask at some airports in England.

However, as an international airline flying all around the world, we are obliged to ensure our customers continue to comply with local restrictions and meet the requirements of the destination they arrive at.

Therefore, we ask you to check the requirements of the destination you’re flying to before departing for the airport, as:

• If you are travelling on our flights, you will be required to wear a mask on board if the destination you are flying to or from requires you to
  • If you are travelling on our flights, you will be required to wear a mask to disembark the aircraft, and at your arrival airport, if the destination you are flying to requires it
Where we are unsure or have not been able to clarify the local restrictions, we will still require you to wear face coverings, and we ask that you continue to carry masks with you for the duration of your journey.

For destinations where we have established that the wearing of a face covering is not mandated, you are able to make a personal choice and we kindly request everyone respects each other’s preferences.​

Nu har de uppdaterad informationssidan

You will need to wear a mask on board if you are travelling to or from the following destinations:

• Algeria
  • Austria
  • Bahamas
  • Bahrain
  • Barbados
  • Brazil
  • Bulgaria
  • Canada
  • Cayman Islands
  • Costa Rica
  • Croatia
  • Cyprus