Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nyheter från Grekland (tack Grekland, jag ska ju snart på segment-run i Grekland):
"Travellers arriving in Greece, during the period from 07.02.2022 until 21.02.2022, holding a European Union Digital Covid Certificate are not obliged to show an extra negative COVID test result upon their arrival."

Protocol for Arrivals in Greece - travel.gov.gr
SAS inkompetenta incheckningspersonal (det är SAS som sköter incheckningen åt Aegean i Köpenhamn) hade så klart inte koll på detta utan krävde negativt test. Som tur är så misstänkte jag att de inte skulle ha koll och tog därför ett test för säkerhets skull.

Flyger till Prag inorgon. Förbereder mig för diskussioner vid incheckningen imorgon om det att det inte krävs test för oss som tagit dos 3 för mer än 14 dagar sedan. Någon här som nyligen rest till Prag på enbart dos 3-intyg?

Hej! Detta kan ha avhandlats tidigare, men hittar inget om det. En kompis till mig ska åka till Dubai under kommande vecka, men insjuknade i COVID för 3 veckor sedan. Nu när han gjort nytt PCR-test visar det fortfarande positivt - känner någon till om de godkänner bevis av genomgången sjukdom?

Hej! Detta kan ha avhandlats tidigare, men hittar inget om det. En kompis till mig ska åka till Dubai under kommande vecka, men insjuknade i COVID för 3 veckor sedan. Nu när han gjort nytt PCR-test visar det fortfarande positivt - känner någon till om de godkänner bevis av genomgången sjukdom?

Jag har sökt samma information då vi var sjuka i början av januari och skall dit om tre veckor. Tyvärr verkar inte tillfrisknandebevis gälla. Enbart PCR-test är vad jag har hittat.

@Maja ursäkta sen återkoppling, glömde bort. :oops:
Ms Basic ansökte om tillfrisknande-bevis fredag 21/1 och på måndag 24/1 damp det ned i Kivra. Bra jobbat av Region Uppsala. :)
Även jag har lyckats få ut ett från Västra Götalands Regionen, utan att behöva vara inlagd på sjukhus eller motivering av exceptionellt undantag.
Allt via min lokala vårdcentral.
60E3C37B-8E7D-4044-920C-57A250DAE9E6.jpeg

Flyger till Prag inorgon. Förbereder mig för diskussioner vid incheckningen imorgon om det att det inte krävs test för oss som tagit dos 3 för mer än 14 dagar sedan. Någon här som nyligen rest till Prag på enbart dos 3-intyg?
Kan rapportera att detta gick hur smidigt som helst. Ingen ifrågasatte nånstans och på hotellet i Prag ville de inte se vaccinationspappret ens. Så för er som tagit dos 3 och är trötta på PCR-tester; Tjeckien är öppet för er.

Negativt PCR test krävs. Detta kollas vid ankomst i Dubai (innan man ens kommer på tåget till bagageuthämtningen).

Vidare är de glada i slumptestning. När jag flög dit förra helgen valde de ut hela planet för testning. Processen är snabb, men dels ska du vara kvar på hotellet tills resultatet kommer. Men OM det är positivt så är det obligatorisk karantän på tio dagar. Ditt green pass kommer att bli rött med de konsekvenserna det innebär. Expon kan du då fetglömma tex.

Även jag har lyckats få ut ett från Västra Götalands Regionen, utan att behöva vara inlagd på sjukhus eller motivering av exceptionellt undantag.
Allt via min lokala vårdcentral.
Visa bifogad bild 126165
Det var som tusan! Om jag har tolkat det rätt så behöver man inga Antigentester om man lyckas få ett sådan bevis, korrekt? Tänker då på USA som resmål.

Inser att jag inte behöver jaga något sådant intyg längre då det måste var inom 90 dagar. Resan som vi är på nu hade vi haft nytta av ett sådant intyg, men inte för resan i mitten på juni eller juli. Så lägger ingen kraft på att försöka få ut ett sådant och får istället fortsätta boka testtider i Göteborg.

Toppen