Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Lufthansa skriver dette om adgang til lounge : FFP2 or medical mask obligatory. For access, please provide a negative COVID test(max 24h) and either a proof of vaccination (EMA authorized vaccine) or recovery (2G+). No test necessary for guests with 3rd vaccination (booster).

Såg detta nu.. men det gällde inte i fredags iaf.

Det var faktisk inte loungen jag tänkte på men att ditt barn måste ha negativt test för att överhuvudtaget kunna flyga via FRA eller MUC. Det står såhär:
Att det krävs ett negativt test för transfer hade jag koll på. Det förändrar ingenting i sak för oss eftersom det sedan länge krävts ett negativt test för att komma in i USA. Det var just loungen jag funderade kring, jag hade missat skrivelsen om "2G+"och innebörden av det.

Jag tror definitionen av fullvaccinerad kommer ändras innan utgången av mars för de flesta länder.
Jag ser redan nu en antydan att man inte kan komma att anses vara fullvaccinerad ens efter tre doser... Bifogar en skärmdump från dagens övning...

AAD0E391-F467-4810-ABB5-92A801261FEE.jpeg

Grejen är väl att vaccin primärt gir bra skydd mot allvarligare Covid-19 förlöp, ganska många blir smittade även med 3 doser vaccin. Man får hoppas att virusen fortsätter att mutera så den är primärt mild och i halsen, inte lungorna, men mer smittsam som det verkar att våra fallet med Omikron. Och att den därmed blir som typ influensa var primärt riskgrupper rekommenderas vaccin. Andra Corona virus gir primärt förkylning och man kunna hoppas det samma händer med Covid-19. Det är vad jag hör från kollegor och kompisar som har diagnostiserat med Omikron varianten att det var mer som en häftig förkylning, och mindre som influensa eller halsont.

Vi får se och hoppas att vi inte ska ha vaccinpass med dos 32 om 10 år…

Nyligen hemkommen från en liten tripp med familjen (2 vuxna, 3 barn) till Panama och New York.
Resan gick via 6 länder (och 6 flygbolag) så för 5 personer var det var en ansenlig bunt med formulär, vaccinpass, testresultat etc. att hålla reda på.
Inget av länderna hade givetvis samma regler.

Rutten var följande * Alliance C award
1/1 : ARN-(LX)-ZRH-(LX)-JFK, // 1 natt på Hilton Brooklyn
2/1 : EWR-(UA)-PTY // 4 nätter på Sheraton Grand Panama City
6/1 : PTY-(CM)-BOG-(AV)-BCN
7/1 : BCN-(LH)-FRA-(SK)-ARN

Generellt bläddrades vaccinpass och testresultat endast igenom väldigt hastigt. Det enda som verkligen kollades var Q R-koderna i de länder som körde med det (Panama, Colombia, Spanien).

Den enda nitiska granskningen av vaccinpass och testresultat var för att komma in i LH-loungen i Frankfurt på hemvägen!

Angående ”Combined passenger attestation and disclosure” för USA var det just ingen som var intresserad av denna. Vid incheckning i Sthlm sa de att vi skulle lämna dem i Zurich. I Zurich försökte vi lämna dem men det var ingen som ville ha den. 35 sidor papper (7x5) som släpades med i onödan.

Detta var vår första utlandsresa med familjen på över två år och vi tyckte att det var otroligt kul att få komma ut och resa igen, trots en del pandemi-begränsningar.

Vi tyckte också att vi lyckades väldigt bra med att göra en Covid-säker resa, undvek folksamlingar, använde mycket munskydd, tvättade händerna konstant, körde mycket med desinficerande servetter, träffade inga synbart sjuka människor, satt i business class med långt mellan passagerna, försökte hålla avstånd i köer.

Men… trots detta testade både jag och min fru positivt på PCR-testet när vi kom hem (barnen hade klarat sig). Det ger ju lite bitter eftersmak, vi kan inte riktigt se när vi blivit smittade, men vi tröstar oss med att det hade kunnat hända här hemma också. Och vi är glada att vi inte blev sjuka på vägen!

Last edited:
Toppen