Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag hade transfer på OSL vid två separata tillfällen nu i helgen, vid båda tillfällena så fick alla avstigande åka buss till en separate gate där alla behövde visa att man registrerat sin inresa i systemet. För transferresenärer hänvisade sedan till testning vid gate D2 "om du hinner innan nästa flyg", där var det enorma köer när jag passerade så jag hann inte testa mig.

Edit: Kan tillägga att jag anlände från Köpenhamn respektive Berlin, så jag vet inte om resenärer från Sverige kanske hanteras annorlunda.

Jag tror det är mer intressant vad du gjorde transfer *till* snarare än från. D2 indikerar väl att du gjorde transfer till norsk inrikes, eller har de gjort om där?

Som alltid bra att hänga här. Har haft koll på SAS sida COVID-19 ENTRY REQUIREMENTS FOR YOUR TRIP som säger följande när jag söker ARN-OSL-EWR:

NORWAY - TRANSIT

No information

Jag tror det är mer intressant vad du gjorde transfer *till* snarare än från. D2 indikerar väl att du gjorde transfer till norsk inrikes, eller har de gjort om där?

Fast de gjorde ju ingen skillnad på alla avstigande resenärer? Alla på planet från Köpenhamn fick visa pass och inreseformuläret, oavsett om man hade Oslo som slutdestination eller skulle resa vidare antingen inrikes eller utrikes. D2 var i den internationella terminalen.

Du måste fylla i schemm för inresa som många har sagt. Att man är undantagen för test i transit tror jag faktiskt inte står i lagtexten, men i praktiken är det inget problem eftersom du avser lämna landet.
”Personer omfattet av første ledd som uten rimelig grunn ikke vil la seg teste og ikke frivillig forlater Norge, straffes med bøter, jf. § 24. Barn under 16 år skal ikke testes der det er uforholdsmessig krevende å få tatt testen av barnet.”

Du går ju med på att lämna landet så du får inget straff om du inte testar dig. Ibland får man dock argumentera lite med dem som dirigerar i fållorna eftersom de fått en väldigt enkel instruktion, ”alla skall testas”. Tillhör man dock något av de undantag som finns så brukar de säga att man ändå skall testa sig och att lagen inte gäller. När man då står på sig så släpper de igenom utan testning.

Jag tror inte detta har blivit uppmärksamt tidigare, men efterfrågan dök för januari/februari så Lufthansagruppen har redan plockat bort 33.000 avgångar under dessa två månader:
Lufthansa Group cancels 33,000 flights in January and February: CEO | News | Flight Global

Nu kommer det rapporter idag att SAS drar ned kapaciteten med upp till 30%. Lite osäker på om det gäller ut mars:
Uppgifter: SAS minskar trafiken på grund av restriktioner

Omikronvarianten har medfört att antalet infektioner blossat upp. Detta har lett till en generell nedgång i efterfrågan och för vissa länder med strikta restriktioner har vi också sett en markant nedgång i reslusten. Därför kommer vi från och med denna vecka att minska utbudet av sittplatser avsevärt”, säger Simon Pauck Hansen, vice vd för SAS med ansvar för driften.

Simon Pauck Hansen räknar dock inte med att den nuvarande nedgången i trafiken kommer att påverka efterfrågan under våren och sommaren"

Kolla era bokningar är mitt tips. Jag har inga aktiva bokningar under perioden med Lufthansagruppen men däremot SAS har jag två.

Jag tror inte detta har blivit uppmärksamt tidigare, men efterfrågan dök för januari/februari så Lufthansagruppen har redan plockat bort 33.000 avgångar under dessa två månader:
Lufthansa Group cancels 33,000 flights in January and February: CEO | News | Flight Global

Nu kommer det rapporter idag att SAS drar ned kapaciteten med upp till 30%. Lite osäker på om det gäller ut mars:

Omikronvarianten har medfört att antalet infektioner blossat upp. Detta har lett till en generell nedgång i efterfrågan och för vissa länder med strikta restriktioner har vi också sett en markant nedgång i reslusten. Därför kommer vi från och med denna vecka att minska utbudet av sittplatser avsevärt”, säger Simon Pauck Hansen, vice vd för SAS med ansvar för driften.

Simon Pauck Hansen räknar dock inte med att den nuvarande nedgången i trafiken kommer att påverka efterfrågan under våren och sommaren"

Kolla era bokningar är mitt tips. Jag har inga aktiva bokningar under perioden med Lufthansagruppen men däremot SAS har jag två.
Bra heads up, jag fick ändringar tidigare idag för resor under januari. Februari och mars än så länge inga ändringar.

Den som lever får se.... kan ge mig sjutton att just den avgång jag behöver ställs in... :p

”Vi planerar att öka trafiken från april och framåt i samma takt som tidigare”, säger Simon Pauck Hansen.
SAS mål är att nå 80 procent trafik under högsäsong jämfört med 2019"

Försökte förövrigt boka en tågresa med egen kupe från Luleå till Uppsala... det var sopslut alla vettiga dagar många veckor framåt.

Hur fungerar det med transit i Tyskland från Sverige nu när vi anses som "högriskområde" av Tyska staten. Krävs ett test trots vaccination eller räcker det med EU-beviset?

Toppen