Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

hco

Medlem
Synd bara att dom är totalt slut.

Plockade upp några stycken i vanlig matvarubutik i Norge förra veckan. Förstår inte riktigt hur dom kan ta slut (ifrågasätter inte vad du säger, hörde samma sak från andra i Stockholm och Östergötland)...? Är det Stockholms-problem eller hela Sverige?

Inte direkt lokal tillverkning. Mina som jag köpte i Norge är tillverkade i Kina för ett holländskt bolag.
 

palmen

Moderator
Motorsågen vad det gäller ta bort inlägg har precis kört i denna tråd.
Troligtvis har vi tagit för mycket eller för lite, men diskussionen om vaccinet i sig och dess verkan samt risker mm lämnar vi till andra forum.

Hittar nu fler inlägg som är utanför gränsen i detta forum där vi diskuterar Covid och resor, anmäl inlägget.

/Moderator
 

Moco

Medlem
Plockade upp några stycken i vanlig matvarubutik i Norge förra veckan. Förstår inte riktigt hur dom kan ta slut (ifrågasätter inte vad du säger, hörde samma sak från andra i Stockholm och Östergötland)...? Är det Stockholms-problem eller hela Sverige?

Inte direkt lokal tillverkning. Mina som jag köpte i Norge är tillverkade i Kina för ett holländskt bolag.

Det har väl nästan genomgående varit dålig tillgång? Bortsett från vissa perioder då det kanske funnits lite mer. Senast idag stod det väl dessutom i svenska medier att det offentliga inte hade kapacitet att analysera några fler tester detta år. Pandemin hanteras, sett till resten av världen, väldigt annorlunda i Sverige, detta inkluderat tillgången på materiel.
 

Homer

Medlem
Press corner | European Commission
EU-kommissionen har i dag antagit bindande regler gällande EU:s digitala covidintyg som innebär
att vaccinationsintyg ska godtas i nio månader (eller 270 dagar) i samband med resor inom EU.

De nya reglerna för resor inom EU innebär en harmonisering av medlemsländernas olika regler.
Giltighetsperioden tar hänsyn till vägledningen från Europeiska centrumet för förebyggande och
kontroll av sjukdomar om att påfyllnadsdoser bör ges senast sex månader efter slutförandet av
den första vaccinationscykeln.
Intyget är utöver dessa sex månader sedan giltigt i ytterligare tre månader för att göra det möjligt
för länderna att anpassa sina vaccinationskampanjer och erbjuda sina medborgare påfyllnadsdoser.
 

FF#1

Medlem
5G, Ilumnati, anti-Vaxxeerz..... näbbskydd och sånt... Nu börjar det igen!

Skämt och sido, det regnar in nya restriktioner.

Nu senast så skärper bland annat Finland kraven ordentligt.

Från 28/12 krav på test max 48h innan inresa. Lite oklart vad som gäller för Finska medborgare och "nödvändiga" resor, står olika på flera stället på nätet, får ta en titt på det.
Alkoholstopp kl 21 från den 24/12 och kl 17 den 28/12

Personligen så innebär det här att vi vänder på planen i jul och tar mellandagarna i Finska stugan och efter nyår i skärgården istället för tvärt om för att inte riskera dyra och jobbiga tester.
 
Toppen