Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Axxo

Medlem
Vad händer om man bokar en Awardresa till ett land som redan är stäng idag ? Tänker i så fall i slutet av nästa år. Förlängs vochern ?
 

Senator

Moderator
Vad händer om man bokar en Awardresa till ett land som redan är stäng idag ? Tänker i så fall i slutet av nästa år. Förlängs vochern ?
Jag tror den specifika policy som finns just nu är att om en resa inte kan äga rum om ett land inte tillåter inresa så förlängs vouchers som har gått ut på datum med 30 dagar från avbokning. Jag har två som gick ut 2019 som är låste på en resa den 27/12 till KUL. Eftersom vi inte kommer in i landet med ett undantag, kommer jag boka av denna resa den 23/12. I detta fall är jag självisk då jag vill köpa mig tid till jul/nyår 2022-23 för att använda dessa. Det finns ingenting som garanterar att denna policy finns om 12 månader.
 

SK525

Medlem
När jag bodde på ett Hyatt på flygplatsen häromveckan så ville de se PCR-testet innan jag fick checka in. Från vad de sa skulle jag räkna med att Radisson Blu också kräver detta.


Korrekt.
Flög i torsdags.

Radisson krävde covid-beviset såklart vid checkin. Detta mejlade dom i förväg dock.

Tack Fredrik och CardKing, bra info. Jag mailade också Radisson Blu och frågade och de rekommenderade mycket riktigt Transit-hotellet istället.
 

erc

Medlem
Försöker bli klok på villkoren kring connections…

Utresan från OSL Oslo till ORD Chicago via MUC München verkar begriplig. Då jag har ett färskt antigentest i fickan för USA känns det extra bra.

Hemresan från ORD Chicago till OSL Oslo via BRU Bryssel är lite mer svårbegriplig för mig. Tolkar det nu som att Belgiens inresevillkor med negativt test krävs även vid transfer - men blir inte riktigt säker.

Är ju såklart bara att ta en färsk antigentest innan avresa - men det visar sig vara riktigt svårt att hitta ett öppet testställe på min avresedag den 25 december… Har dock i princip hela avresedsgen på mig att hitta ett testställe. Avgång tid kväll och jag har hyrbil.

Någon med kloka tankar?
 

Flixflex

Medlem
Jag har en ovaccinerad amerikansk medborgare som vill besöka Sverige. Reglerna är rätt tydliga att man behöver vaccin om man reser in i Sverige direkt från USA. Dock så säger även reglerna att inresereglerna endast kontrolleras mot senaste land man ankommer från, även transit.

Tex Nederländerna kräver inte ens test för att transitera via dem, och krävs endast negativt test att resa från nederländerna till Sverige. Men det kan väl inte vara så enkelt att kringgå denna regel? Vad är haken?
 

taxvalp

Medlem
Jag har en ovaccinerad amerikansk medborgare som vill besöka Sverige. Reglerna är rätt tydliga att man behöver vaccin om man reser in i Sverige direkt från USA. Dock så säger även reglerna att inresereglerna endast kontrolleras mot senaste land man ankommer från, även transit.

Tex Nederländerna kräver inte ens test för att transitera via dem, och krävs endast negativt test att resa från nederländerna till Sverige. Men det kan väl inte vara så enkelt att kringgå denna regel? Vad är haken?

Hakarna är flera:
1. Flygbolagen är som vanligt ansvariga för att släppa på rätt personer ombord. Om en ovaccinnerad amerikan har en genomgående biljett till Sverige lär det bli stopp redan vid incheckning.
2. Stickprovskontroller kan förekomma. Har själv fått visa pass (och andra medborgare fick visa vaccinbevis) vid ankomst intra-Schengen på Arlanda under hösten.
3. Det är inte tillåtet, vilket förhoppningsvis stoppar planerna.
 

ptotheg

Medlem
Jag har en ovaccinerad amerikansk medborgare som vill besöka Sverige. Reglerna är rätt tydliga att man behöver vaccin om man reser in i Sverige direkt från USA. Dock så säger även reglerna att inresereglerna endast kontrolleras mot senaste land man ankommer från, även transit.

Tex Nederländerna kräver inte ens test för att transitera via dem, och krävs endast negativt test att resa från nederländerna till Sverige. Men det kan väl inte vara så enkelt att kringgå denna regel? Vad är haken?

Jag kan ju känna att det är just sånt här beteende och ambitioner att kringgå saker till absurdum som ställer till det för övriga som följer spelets regler. Säg åt din vän att ta vaccin och res sedan. Det är ju extremt tillgängligt i USA. Eller genomför resan 2024 när detta är historia. Kanske vi andra slipper genomföra antigen-tester med 7h intervall för att folk försöker hitta kryphål..
 
Toppen