Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag har en ovaccinerad amerikansk medborgare som vill besöka Sverige. Reglerna är rätt tydliga att man behöver vaccin om man reser in i Sverige direkt från USA. Dock så säger även reglerna att inresereglerna endast kontrolleras mot senaste land man ankommer från, även transit.

Tex Nederländerna kräver inte ens test för att transitera via dem, och krävs endast negativt test att resa från nederländerna till Sverige. Men det kan väl inte vara så enkelt att kringgå denna regel? Vad är haken?
Haken kallas väl moral och sunt förnuft. Be din vän ta vaccinet och sen komma och hälsa på!
 

eddo

Medlem
Kan bidra med en liten uppdatering om Mauritius efter ett dygn här, ifall att någon är intresserad.

Reste med Turkish ARN-IST-MRU. Vaccinpass och PCR kollades på ARN vid incheckning, även slumpvisa kontroller vid boarding i IST men då endast PCR och inte vaccinpass (jag blev kollad trots att jag visat allt på ARN). På flyget från IST delades PLF och tre andra formulär ut, vi hade redan med oss Mauritius ”all in one form” men ombades ändå fylla i allt vilket visade sig behövas för att ta sig in i Mauritius (trodde ”all in one” var till för att slippa alla olika formulär men icke). Väl på MRU kollades alla dessa formulär + PCR + all in one form + vaccinbevis. Efter detta gjordes nytt (gratis) PCR som vissa av oss fick svar på efter ca 8-10h, andra väntar fortfarande efter 24h. Att vi gjorde PCR vid ankomst beror på att vi hyr hus, de som bor på hotell fick istället göra antigentest på hotellet och inget PCR på flygplatsen. Efter 5 dagar här ska vi också göra antigentest (självtest).

Väl ute från flygplatsen verkar i princip alla använda munskydd överallt, förutom på stranden och givetvis när man äter osv. Till och med munskydd vid löpträning/liknande utomhus. I princip allt förutom barer är öppet.

Tl;dr: något krångligt med diverse intyg, formulär, tester och strikta munskyddskrav. Men är det det som krävs för att kunna resa överhuvudtaget så tycker jag att det är värt det!
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Jag har en ovaccinerad amerikansk medborgare som vill besöka Sverige. Reglerna är rätt tydliga att man behöver vaccin om man reser in i Sverige direkt från USA. Dock så säger även reglerna att inresereglerna endast kontrolleras mot senaste land man ankommer från, även transit.

Tex Nederländerna kräver inte ens test för att transitera via dem, och krävs endast negativt test att resa från nederländerna till Sverige. Men det kan väl inte vara så enkelt att kringgå denna regel? Vad är haken?
Du har nog missförstått reglerna för transit i Nederländerna från USA, som klassas som ett högriskland.
EU entry ban exemption categories | Coronavirus COVID-19 | Government.nl

EU entry ban exemption categories
You are travelling to an EU country/Schengen area country via the Netherlands. You must be able to show you have permission to enter the EU country/Schengen country in question. You can do this with a note verbale from that country’s embassy, for example, or another type of document that proves you can travel there. If you do not have such a document, the Dutch border authorities will determine whether you may travel via the Netherlands. Without a document showing you have permission to enter the EU country/Schengen country in question, you are advised to fly there directly and not via the Netherlands.

Liknande regler gällde förra julen (och gäller nu också) mellan UK och NL. Jag vet att personer då nekades att köra ombord på färjan i Harwich, som skulle ta dem till Hoek van Holland, eftersom de saknade intyg från det land de skulle köra vidare till att de skulle släppas in.

För övrigt gäller inreseförbudet inte enbart vid gränsen. Risken för en amerikansk turist att fastna i en inrikes utlänningskontroll må vara minimal, men gör man det blir man utvisad. Även amerikaner kan faktiskt vara illegal immigrants.

Så säg åt din bekant att vaccinera sig om han/hon vill besöka Sverige eller vilket europeiskt land som helst.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Jag har en ovaccinerad amerikansk medborgare som vill besöka Sverige. Reglerna är rätt tydliga att man behöver vaccin om man reser in i Sverige direkt från USA. Dock så säger även reglerna att inresereglerna endast kontrolleras mot senaste land man ankommer från, även transit.

Tex Nederländerna kräver inte ens test för att transitera via dem, och krävs endast negativt test att resa från nederländerna till Sverige. Men det kan väl inte vara så enkelt att kringgå denna regel? Vad är haken?

Om det nu skulle fungera, vilket som tidigare svarare påpekar inte alls är säkert, så kringgår det inte *regeln*. Det kringgår bara *kontrollen*.

Personen i fråga skulle vistas i Sverige illegalt. Med allt vad det kan betyda för nuvarande och framtida besök.

Det torde även vara olagligt att assistera någon att kringgå reglerna, väl?
 

Maja

Medlem
Någon som har varit i Bryssel nyligen och kan ge en lägesrapport? Vi har en resa 27-29 december och jag undrar hur läget är. Reser med maken och 12-åriga dottern, alla är vaccinerade med 2 doser och har Covidbevis och jag står i valet och kvalet om vi ska avboka eller ej.
 

ssh9721

Medlem
Har en resa till Amsterdam 6-9 januari, efter gårdagens besked känns det inte särskilt lockande.

Tanken med resan var att få ihop minst de 13000 poäng jag behöver för att säkra guld ett år till.

Har letat runt lite men inte hittat något som direkt lockar under de datumen, eller kortare, någon som har ett bra tips där det i alla fall i nuläget är någorlunda öppet?
 

Agö

Medlem
Någon som har varit i Bryssel nyligen och kan ge en lägesrapport? Vi har en resa 27-29 december och jag undrar hur läget är. Reser med maken och 12-åriga dottern, alla är vaccinerade med 2 doser och har Covidbevis och jag står i valet och kvalet om vi ska avboka eller ej.
Står i daglig kontakt med vänner i Bryssel. Det förefaller som att den fjärde vågen kan vara på väg att lägga sig, siffrorna de senaste veckorna tyder på det. Samtidigt ökar (förstås) omikronandelen av smittade.

I övrigt är det ganska "normala" restriktioner för Bryssel under covidtiden:

- Ansiktsmask för alla från sex år i butiker, shoppingcenter, restauranger, kollektivtrafik, taxis, events, offentliga byggnader m.m.
- All servering av mat och dryck förbjuden mellan 23:00 och 05:00 (gäller även take-away)
- Det mesta är öppet men givet att folk arbetar hemma (max en dag per vecka på kontoret gäller...!) så är det inte så mycket folk i rörelse (vilket förstås kan vara positivt om man så vill).

Länk nedan till en lathund.

3 December - reinforced winter measures
 

Doctor-X

Medlem
Har en resa till Amsterdam 6-9 januari, efter gårdagens besked känns det inte särskilt lockande.

Tanken med resan var att få ihop minst de 13000 poäng jag behöver för att säkra guld ett år till.

Har letat runt lite men inte hittat något som direkt lockar under de datumen, eller kortare, någon som har ett bra tips där det i alla fall i nuläget är någorlunda öppet?

Gdansk? Polen verkar öppet.
ARN-CPH-GDN T&R med EBG +4x-kampanjen borde det i PLUS ge 22496p (((750+1500+1500+750)x1,24)x4). Trevlig stad med många bra hotell och restauranger.
 

Maja

Medlem
Står i daglig kontakt med vänner i Bryssel. Det förefaller som att den fjärde vågen kan vara på väg att lägga sig, siffrorna de senaste veckorna tyder på det. Samtidigt ökar (förstås) omikronandelen av smittade.

I övrigt är det ganska "normala" restriktioner för Bryssel under covidtiden:

- Ansiktsmask för alla från sex år i butiker, shoppingcenter, restauranger, kollektivtrafik, taxis, events, offentliga byggnader m.m.
- All servering av mat och dryck förbjuden mellan 23:00 och 05:00 (gäller även take-away)
- Det mesta är öppet men givet att folk arbetar hemma (max en dag per vecka på kontoret gäller...!) så är det inte så mycket folk i rörelse (vilket förstås kan vara positivt om man så vill).

Länk nedan till en lathund.

3 December - reinforced winter measures
Tusen tack för snabb återkoppling!

@Agö Vad är din rekommendation? Åka eller stanna hemma? De "normala" restriktionerna köper vi och har räknat med.
 

Agö

Medlem
Tusen tack för snabb återkoppling!

@Agö Vad är din rekommendation? Åka eller stanna hemma? De "normala" restriktionerna köper vi och har räknat med.
Jag skulle åka. Men som med allt annat hålla det öppet till "the bitter end". Det är ju tyvärr inte omöjligt att det den 27 december är ett helt annat läge, grannlandet Nederländerna har ju precis "stängt" hela landet.
 
Toppen