Tomas E
Medlem
Något slags ytterligare restriktioner i Storbritannien kan man nog vänta sig förr eller senare p.g.a. ökande smittotal (även om sjukhusinläggningarna och dödsfallen inte har gått upp än). Men att det skulle bli en egentlig "lockdown" snarare än enbart skärpta restriktioner, och vilket datum, är väl bara spekulation än så länge? Jag hittar i alla fall inga nyhetsartiklar från idag som bygger på trovärdiga läckor.Ny lockdown att vänta i UK, som sägs träda i kraft måndagen den 27 dec. Ska man se till hur de rapporterar sjukdoms- och dödsfall så tippar jag på att den kommer innan jul, dvs. redan nästa vecka.
Jag tror att det är väldigt svårbedömt hur den brittiska regeringen kommer att göra. I nuläget beror det realistiskt sett inte enbart på råd från deras medicinska rådgivare. Boris och hans regering har på sistone tappat rejält i popularitet hos både väljare och den egna parlamentsgruppen, och drabbades ett rejält uppror från de egna leden om bestämmelserna om infördes denna vecka. Sådana överväganden kommer förmodligen att spela in, eftersom Boris inte vill få sparken som premiärminister av sin egen partigrupp. Så de enda rykten som man nog kan tro på är de som dyker upp en dag innan eller samma dag som något ska tillkännages eller beslutas, för i det läget brukar det finnas trovärdiga läckor.
Jag undrar om inte spekulationerna bygger på att hälsoministern i morse har sagt att han inte utesluter någonting, "there are no guarantees in this pandemic" och "at this point we just have to keep everything under review", men vad ska han säga?
Covid-19: Sajid Javid refuses to rule out more restrictions - BBC News
Men, väl att notera för resenärer, den senaste omgången av restriktioner ändrade inte resereglerna, de ändringarna kom tidigare i december.