Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Det som jag inte fattar är - får man inget resultat att visa upp när man tagit PCR utan reseintyg i Sverige?

Man får provsvaret i ett meddelande som kan läsas i inloggat läge på 1177 Vårdguiden Där står ingen info om vilken klinik som utförde provet, vilken exakt metod som användes och inte heller mitt personnummer. Så det är inte så mycket att visa upp vid en resa tyvärr.

Edit:
Jag upptäckte nu att man kan se lite mer detaljer om provsvaret om man går in och läser sin egen journal. Men vad jag kan se är infon där fortfarande inte tillräcklig för att godkännas vid resor (den är dessutom bara på svenska).

Last edited:
Ha. Det var märkligt...provresultatet måste väl knytas till identiteten....eller får man bara muntligt svar positiv/negativ?
Jag begriper inte riktigt din kommentar? Har min herre inte flugit någon gång under 2020 eller 2021 och behövt visa upp ett negativt testresultat - på papper eller elektroniskt - som är utformad så att det innehåller viss information om exakt typ av test, anger vem som utfärdat det, krav på språk o.s.v.? Detta är vad som vanligen kallas "reseintyg". Ett sådant intyg får man alltså varken i Sverige eller Storbritannien om man tar ett covid-test inom ramen för den offentligfinansierade sjukvården, utan man får ett annat "magrare" besked i mail- eller webbsideform. Syftet med dessa besked är att tala om för den testade (och smittspårningen) hur testet föll ut, inte att möjliggöra resor. I Storbritannien har detta varit helt avsiktligt, det ska vara krångligt och dyrt att resa.

CEOs at two pharmaceutical giants are pitching different perspectives on the impact of the omicron variant.

Moderna CEO Stéphane Bancel
said current vaccines for COVID-19 will likely be less effective against the new omicron variant. Bancel told the Financial Times in an interview published Tuesday that he has spoken to scientists who told him that omicron is "not going to be good." He said it could be months before enough vaccines can be produced to crush omicron.

BioNTech CEO Ugur Sahin, however, told the Wall Street Journal the Pfizer/BioNTech vaccine is effective against severe illness from COVID-19 and would likely continue to be effective against the omicron variant.
“Our message is: Don’t freak out, the plan remains the same. Speed up the administration of a third booster shot,” Sahin said.

Will vaccines stop omicron? Mixed answers from Moderna, BioNTech CEOs

Jag begriper inte riktigt din kommentar? Har min herre inte flugit någon gång under 2020 eller 2021 och behövt visa upp ett negativt testresultat - på papper eller elektroniskt - som är utformad så att det innehåller viss information om exakt typ av test, anger vem som utfärdat det, krav på språk o.s.v.? Detta är vad som vanligen kallas "reseintyg".

Nä jag tror det blev nåt missförstånd där, jag frågade om vad ett PCR *utan* reseintyg visar men fick ju utmärkt svar av Johan Gott. Men då vet jag även hur reseintyget funkar i Sverige/UK. Här i Tyskland tar man ett snabbtest gratis i princip överallt och det gäller direkt för resor. Använt det ett par gånger för bilresor men flyg blir premiär imorgon faktiskt, första gången sen mars 20 :)

Ang booster/3e sprutan har vi (ingen riskgrupp) våra nu i december, just tredje har varit ganska enkel att få tid för här.

Har jag förstått det rätt om vi, som det ser ut i dagsläget, inte behöver något negativt test för transfer i IST? På utresan kommer vi att ha det då destinationen kräver det, men vad jag förstår är det inte ett krav för transfer på IST vilket gör att vi inte behöver testa oss innan hemresa.
Ja, scrolla lite uppåt och läs post #5760. När vi reste hem från CUN var det samma sak. Du slussas till transithallen efter att ha visat boardingkort och behöver då också passera passkontroll och även säkerhetskontroll om jag inte minns fel. Inget intyg eller testbevis krävdes för tre veckor sedan.

Last edited:
Någon som åkt till Storbritannien de senaste dagarna? Hur har ni gjort med tester? Kan någon tipsa om dag 2 PCR-test som man får snabba svar ifrån, ca 2-6h?

Haha, man kan ju hoppas. Men det kommer nu tre månader av fingerpekning kring varför det inte går. Vi har vaccin denna gång. Men nu lyckas vi inte styra upp vaccinlokaler tydligen. Förstår inte hur svårt det ska vara.

Toppen