Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tyvärr verkar flera och flera länder dra i circuit breakers” som var överenskommelsen när man öppnande EU. Nederländerna inser att man öppnade för mycket, för snabbt:

Dutch PM sorry for early reopening as France tightens Covid rules | Coronavirus | The Guardian

Har inte standarden varit att man visar antal fall per 100K? I artikeln är det per en miljon, så siffrorna vi ser i Nederländerna känns inte så illa som det kanske låter:

"Rutte last week reimposed curbs on bars, restaurants and nightclubs in the Netherlands and cancelled all events involving large crowds until at least 14 August as new cases rose almost sevenfold, from a rolling seven-day average of 49 for every million people on 4 July to nearly 330 at the weekend."

I Sverige verkar Tegnell och co vara nöjda med den här nivån:

"I dagsläget ligger antalet coronafall per 100 000 invånare på 38, enligt Folkhälsomyndighetens senaste veckorapport för veckorna 25 och 26." Källa: Smittan minskar – nya lättnader 15 juli

Oerhört frustrerad över utvecklingen i Spanien, har en resa till Mallorca v30 som man sett fram emot i ett halvår men nu gör frugan lite orolig. Den nya smittspridningen är tydligen till en majoritet begränsad till ålderskategorin 16-29 så All-inclusive hotellet för småbarnsfamiljer är nog inte en smitthärd men likväl...
Som sagt var här så beror smittspridningen i Spanien på att inhemska ungdomar drog till semesterorterna och festade vid skolavslutningen för 2-3 veckor sen (se 20 min video om detta som källa). Bör minska om 2-3 veckor igen. Men såklart finns en risk.

Flyger hem från AGP på torsdag till CPH, någon som vet om man måste ha ett antigentest innan man Boardar här eller räcker det med ett test när man landar i cph?

Som sagt var här så beror smittspridningen i Spanien på att inhemska ungdomar drog till semesterorterna och festade vid skolavslutningen för 2-3 veckor sen (se 20 min video om detta som källa). Bör minska om 2-3 veckor igen. Men såklart finns en risk.

Inte för att vara den som är den, men rätt många spanska ungdomar är och krökar friskt i Kroatien och Grekland just nu och kommer nog så fortsätta i flera veckor till.

Eller.... Vi kan nog ta bort "spanska" i stycket ovanför - för jag stöter ihop med massor av svenskar på diverse strandklubbar i olika grekiska öar. Och ungdomar från i princip alla europeiska länder (jag kanske räknas dit än som 28 åring :p)

fast nu ser jag att de ändrat på SAS hemsida

den enda skillnaden på grön och gul region om man inte är vaccinerad eller haft covid är test när man landat enligt Coronasmitte. Fyllde i att jag var dansk medborgare på SAS hemsida och fick samma svar som för svensk. Måste vara SAS som tolkar det fel?

Toppen