Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Förstår inte? Jag skrev ju vad de har gemensamt. Tolkar du möjligen in något som inte står där?
Det jag är nyfiken på är varför just dessa länder är undantagna, ur synvinkeln att man inte avråds från att resa dit. Att de är med på samma lista är i och för sig en sak de har gemensamt, men det förklarar inte varför de är på just samma lista. Jag undrar helt enkelt vad det är som gör att just dessa betraktas annorlunda när det gäller avrådan att resa dit.

Det jag är nyfiken på är varför just dessa länder är undantagna, ur synvinkeln att man inte avråds från att resa dit. Att de är med på samma lista är i och för sig en sak de har gemensamt, men det förklarar inte varför de är på just samma lista. Jag undrar helt enkelt vad det är som gör att just dessa betraktas annorlunda när det gäller avrådan att resa dit.

Ok, det framgick inte så tydligt men jag hoppas det finns tydliga kriterier för listan. Några av länderna är ju uppenbart såna med väldigt låga antal smittade.

Ok, det framgick inte så tydligt men jag hoppas det finns tydliga kriterier för listan. Några av länderna är ju uppenbart såna med väldigt låga antal smittade.
Jo, men t.ex. Thailand har ju kraftigt ökande smittspridning, och Australien har legat väldigt lågt sedan lång tid tillbaka. Jag är genuint nyfiken på hur UD/EU resonerar och vilka kriterier de går efter.

Jo, men t.ex. Thailand har ju kraftigt ökande smittspridning, och Australien har legat väldigt lågt sedan lång tid tillbaka. Jag är genuint nyfiken på hur UD/EU resonerar och vilka kriterier de går efter.
Så här står det i pressmeddelandet efter rådets (= EU-ländernas ministrars) beslut i torsdags:

Rådet har antagit en ändringsrekommendation om de tillfälliga restriktionerna för icke nödvändiga resor till EU. Ändringsförslaget utgör ett svar på de pågående vaccinationskampanjerna såtillvida att vissa undantag införs för vaccinerade personer och kriterierna lättas för att häva restriktionerna för tredjeländer. Samtidigt beaktas de möjliga riskerna med nya varianter genom att en nödbromsmekanism fastställs så att man snabbt ska kunna reagera när en variant av särskilt intresse eller en oroande variant uppkommer i ett tredjeland.

För att restriktionerna för icke nödvändiga resor ska kunna hävas för ett visst tredjeland höjs antalet [tillåtna] covid-19-fall per 100 000 invånare under de senaste 14 dagarna från 25 till 75 enligt de nya reglerna. Hänsyn bör också tas till hur vaccineringen av befolkningen mot viruset fortskrider. För att bemöta den risk som nya varianter medför bör samtidigt upptäckten av varianter av särskilt intresse i ett land nu beaktas tillsammans med de oroande varianterna.

Andra befintliga kriterier fortsätter att tillämpas, bland annat ett stabilt eller sjunkande antal nya fall, antalet utförda tester, en andel som testar positivt på 4 % bland alla tester som gjorts, den generella hanteringen av covid-19 i landet samt tillförlitligheten i den tillgängliga informationen. Ömsesidigheten bör fortsätta att beaktas i varje enskilt fall.

Toppen