Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

En liten uppmuntrande till våra medlemmar i denna tråd:
1. Kopiera inte bara in en löpsedel eller text från en nyhetskälla. Länka gärna också till denna så vi har allt på det torra med upphovsrätt,
2. Ge gärna läsarna också lite egen bakgrund varför just denna nyhet borde läsas. Annars kan våra medlemmar lika gärna prenumerera på andra nyhetskällor. Det gör forumet mer intressant, det finns så mycket kunskap här.

MVH,
Moderator

Hej

Har en award resa till Singapore över påsk men den kommer högst sannolikt inte bli av.

Finns det någon destination som inte har så stränga inreseregler som man kan resa till över påsk?
Eller är det bara och glömma och resa över påsl och boka till hösten?

Mvh Henrik

Hej

Har en award resa till Singapore över påsk men den kommer högst sannolikt inte bli av.

Finns det någon destination som inte har så stränga inreseregler som man kan resa till över påsk?

Mvh Henrik
För oss som Stockholmare (utifrån ditt forum-namn) gäller inga restriktioner varken till Norrland eller Skåne, och kommer troligen inte göra till påsk heller! Det finns mycket trevligt där!

Ärligt talat är det den enda typ av destination jag skulle planera för i Påsk, om jag inte kan göra planen med väldigt kort varsel.

Även om man (förhoppningsvis) kommit upp i fart med vaccinationer då, så lär det fortfarande vara alltför tidigt för att det ska ha en stor effekt, och därmed kommer även de länder som evt har börjat öppna upp lite nog fortfarande att riskera snabba förändringar med kort varsel. Säkert mycket möjligt att det går att hitta destinationer i Europa någonstans, men det är för tidigt att gissa på var nu tror jag. Utanför Europa skulle jag räkna bort helt. Definitivt ställen som Singapore, inte en chans att det kommer fungera.

Hej

Mvh Henrik

Mexiko är väl den destination som medlemmarna har åkt oftast till. Sen har Sydamerika och Sydafrika varit på tapeten, men båda har nu hamnat på listorna över högriskområden med muterade virus.

Personligen skulle jag skjuta på allt till efter sommaren. Två anledningar: osäkerhet runt ändrade restriktioner medan man är borta som skapar stora logistikbekymmer, och helt enkelt så vet vi inte vad som gäller om man testar positivt innan hemresa. Skulle jag resa, ja då håller jag mig inom Europa.

• Gilla
Reactions: ekf
Tackar för era svar och skall bearbeta mig själv om att det inte blir av.
Får hitta en F i ANA till höst/vinter ist, :)
Det är nog lika bra. UD avråder dessutom till resor utanför Europa.
Har personligen ställt in alla resor under sommaren. Om något mot all förmodan ändras så bokar jag någon sista minuten då istället. Lika bra att vara inställd på att man stannar i Sverige till efter sommaren åtminstone.

Verkar som SAS rensat lite i vilka rutter som ska erbjudas. Reser relativt ofta till/från Helsingfprs och antalet tillgängliga alternativet har minskat stadigt under denna kris. SAS har dock nu tagit det ett steg längre, fick idag notifiering om att en bokning i februari var inställd och när jag nu kollar så har de helt slutat sälja biljetter för hela februari och nästan hela mars (28 mars är första datumet till salu). Min returresa ligger fortfarande som aktiv men flyget säljs inte längre (och bokningsläget verkar vara ganska dåligt då alla sittplatser i Go är möjliga att välja) så är säkerligen bara så att de väntar med att ställa in den till strax in 14 dagar innan resan.

Alternativen är lite mer begränsade nu då Norwegian inte heller flyger så man är 100% hänvisad till Finnair (eller båt till Åbo och sen tåg till Helsingfors).

Hej

Mvh Henrik

Vi befinner oss i Costa Rica just nu.
Inget krav på test eller karantän.
Rekommenderas verkligen!
(Enda kruxet är att det inte går att flyga via USA på hitvägen)

Toppen