Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
Awardresa till Cancun i april med star alliance bokad med eurobonuspoäng, avgifter betalda med amex. Till 99% sannolikhet har ju inte UD släppt sin avråda att inte resa. Låt säga vi väljer att åka ändå. Vilka alternativ till tilläggsförsäkring finns att teckna? Vår hemförsäkring gäller ej.


Ett problem i dagsläget är att hemresan är bokad via London p.g.a. sas "bot-strul" men det hoppas jag kunna lösa till annan rutt via spanien.

Är läget som nu tippar jag SAS lär ställa in flyget. För visst flyger de inte i dasläget london-arn? Som jag tolkar det som svensk medborgare kommer vi komma in såvida planet går?

Moraliska aspekten om vi bör åka eller inte unbeder jag gärna dialog om här.

(Tillägg i beslutet är att vi har haft Corona i familjen och det verkar som risken för återinfektion är tämligen låg).
Det finns en eller två trådar om försäkringar som gäller. Sök efter dessa.
 

igelkotten

Medlem
Awardresa till Cancun i april med star alliance bokad med eurobonuspoäng, avgifter betalda med amex. Till 99% sannolikhet har ju inte UD släppt sin avråda att inte resa. Låt säga vi väljer att åka ändå. Vilka alternativ till tilläggsförsäkring finns att teckna? Vår hemförsäkring gäller ej.


Ett problem i dagsläget är att hemresan är bokad via London p.g.a. sas "bot-strul" men det hoppas jag kunna lösa till annan rutt via spanien.

Är läget som nu tippar jag SAS lär ställa in flyget. För visst flyger de inte i dasläget london-arn? Som jag tolkar det som svensk medborgare kommer vi komma in såvida planet går?

Moraliska aspekten om vi bör åka eller inte unbeder jag gärna dialog om här.

(Tillägg i beslutet är att vi har haft Corona i familjen och det verkar som risken för återinfektion är tämligen låg).

Jodå, SAS flyger LHR till/från ARN. Som svensk medborgare kan du göra transfer på LHR och så klart bli insläppt i Sverige (utan krav på PCR test som enbart gäller icke-medborgare)
 

Burtas

Ny medlem
Hoppas att det här är rätt forum del att fråga om hjälp med Filippinerna till Sverige tur och retur resa återbetalning.
Jag har skrivit det mesta på Engelska om man skulle behöva gå vidare.

Har ni några bra tips om hur man ska göra, eller något annat ni har synpunkter på?
Hur går det när det är flera flygbolag inblandade men det var bara det första som ställde in ? Kan dom andra flygbolagen skylla på det första som ställde in ?

Jag har haft fullt upp under 2020 så inte haft tid med att undersöka om återbetalning, så inte ens undersökt om det gick att resa tillbaka under året med den bokningen men tänkte försöka få tillbaka dom pengarna som går i alla fall.
Betalt till Tripmonster: 6466kr via Swedbank, betaldes 2020-01-28, resa skulle påbörjats 2020-02-11, köpte tur och retur resa av Emirates istället(9984kr, 2020-02-11)


Travelplan: "Itinerary.png" Itinerary.png
Started with that the trip was moved to earlier in the day see picture "Your new itinerary.png" Your new itinerary.png Does not matter I guess but I included it anyway.

I did pay a round-trip ticket flight ticket for my sambos brother who I had invited to Sweden and he was supposed to fly the same day as we went home to Sweden(2020-Feb-11) but he was taking a different route with other airlines. He went to the airport on the scheduled day but was denied to get onboard because the flight was cancelled(due to Covid-19, first stop was supposed to be in Hong Kong). He was handed a paper(Cathay Pacific note to call.jpg) that we should call, but when doing so a automatic voice said all lines are busy try again later. No other information was given. I did instead book that person with a round-trip ticket on another airline company(Emirates) that had a different flight route but on the same day.

When that person came home to the Philippines again later that year (Dec 2020), he called Cathay Pacific again on the Philippine number, and they said "the ticket is not used therefore it is entitled to a refund from where you purchased the ticket"(We bought the ticket at https://se.tripmonster.com/)

So we asked Tripmonster:
"Site: us.tripmonster.com
Subject: Refund of my trip
Text: I would like to ask assistance about my previous trip which I hadn't use due to
covid-19 situation. The airline company in my country said that my flight was cancelled
therefore they told me to ask for refund of my fare but sadly I can't reach every airline
company stated in my trip and I was advised also to contact tripmonster where I booked my
flight. Thank you for your help!"


Tripmonster answers:
"Dear client,
Thank you for contacting us.
We would like to inform you that your electronic ticket is under the control of the airline and that we do not have
access to your reservation.
Please contact the airline directly to do what you request.
Best regards"


Asked again:
"Hi again!
Yes we did that and it says that we need to contact the booking site where we booked the ticket and we bought it
through tripmonster so we ask if you can help us regarding this matter"


"Dear customer
Thank you for contacting us.
In response to your request we must inform that the Airline has EXCHANGED and taken ownership of this ticket,
prohibiting us from making any further modifications at this time.
For further assistance please contact your Airline.
We remain at your disposal for any further information you may require.
Kind regards, Customer Care Team"
 

Johans00

Medlem
Hoppas att det här är rätt forum del att fråga om hjälp med Filippinerna till Sverige tur och retur resa återbetalning.
Jag har skrivit det mesta på Engelska om man skulle behöva gå vidare.

Har ni några bra tips om hur man ska göra, eller något annat ni har synpunkter på?
Hur går det när det är flera flygbolag inblandade men det var bara det första som ställde in ? Kan dom andra flygbolagen skylla på det första som ställde in ?

Jag har haft fullt upp under 2020 så inte haft tid med att undersöka om återbetalning, så inte ens undersökt om det gick att resa tillbaka under året med den bokningen men tänkte försöka få tillbaka dom pengarna som går i alla fall.
Betalt till Tripmonster: 6466kr via Swedbank, betaldes 2020-01-28, resa skulle påbörjats 2020-02-11, köpte tur och retur resa av Emirates istället(9984kr, 2020-02-11)


Travelplan: "Itinerary.png" Visa bifogad bild 115883
Started with that the trip was moved to earlier in the day see picture "Your new itinerary.png" Visa bifogad bild 115884 Does not matter I guess but I included it anyway.

I did pay a round-trip ticket flight ticket for my sambos brother who I had invited to Sweden and he was supposed to fly the same day as we went home to Sweden(2020-Feb-11) but he was taking a different route with other airlines. He went to the airport on the scheduled day but was denied to get onboard because the flight was cancelled(due to Covid-19, first stop was supposed to be in Hong Kong). He was handed a paper(Cathay Pacific note to call.jpg) that we should call, but when doing so a automatic voice said all lines are busy try again later. No other information was given. I did instead book that person with a round-trip ticket on another airline company(Emirates) that had a different flight route but on the same day.

When that person came home to the Philippines again later that year (Dec 2020), he called Cathay Pacific again on the Philippine number, and they said "the ticket is not used therefore it is entitled to a refund from where you purchased the ticket"(We bought the ticket at https://se.tripmonster.com/)

So we asked Tripmonster:
"Site: us.tripmonster.com
Subject: Refund of my trip
Text: I would like to ask assistance about my previous trip which I hadn't use due to
covid-19 situation. The airline company in my country said that my flight was cancelled
therefore they told me to ask for refund of my fare but sadly I can't reach every airline
company stated in my trip and I was advised also to contact tripmonster where I booked my
flight. Thank you for your help!"


Tripmonster answers:
"Dear client,
Thank you for contacting us.
We would like to inform you that your electronic ticket is under the control of the airline and that we do not have
access to your reservation.
Please contact the airline directly to do what you request.
Best regards"


Asked again:
"Hi again!
Yes we did that and it says that we need to contact the booking site where we booked the ticket and we bought it
through tripmonster so we ask if you can help us regarding this matter"


"Dear customer
Thank you for contacting us.
In response to your request we must inform that the Airline has EXCHANGED and taken ownership of this ticket,
prohibiting us from making any further modifications at this time.
For further assistance please contact your Airline.
We remain at your disposal for any further information you may require.
Kind regards, Customer Care Team"
Vad betyder betalt via Swedbank? Kreditkort? Debitkort? Banköverföring? Om du betalat med ett Kreditkort är den enklaste vägen att göra en kortreklamation. Annars skulle jag ligga på resebyrån, deras bortförklaring låter som bullshit i mina öron men kan mycket väl ha fel där, litar mer på Cathay än på Tripmonster...
Sen ser du till att i framtiden köpa biljetter direkt från flygbolagen med ett kreditkort och inte använda resebyråer - det kanske är lite billigare men när något går fel är det mycket enklare att lösa det direkt med flygbolaget än att gå via en resebyrå.
 

palmen

Moderator
Vad betyder betalt via Swedbank? Kreditkort? Debitkort? Banköverföring? Om du betalat med ett Kreditkort är den enklaste vägen att göra en kortreklamation. Annars skulle jag ligga på resebyrån, deras bortförklaring låter som bullshit i mina öron men kan mycket väl ha fel där, litar mer på Cathay än på Tripmonster...
Sen ser du till att i framtiden köpa biljetter direkt från flygbolagen med ett kreditkort och inte använda resebyråer - det kanske är lite billigare men när något går fel är det mycket enklare att lösa det direkt med flygbolaget än att gå via en resebyrå.
Frågan är väl när flighten ställdes in, gjordes det väldigt nära inpå avgång så borde det vara flygbolaget som äger bokningen, och i detta fall Cathay, de borde då ha fixat med en ny flight som tar resenären till destinationen.
Blir ju tyvärr väldigt svårt när det sker på outstation om de då inte kan boka om direkt på flygplatsen och man lämnas åt telefon.

Man ska väl i Sverige kunna gå direkt på flygbolaget för kompensation istället för resebyrån. Oklart om det fungerar så från Filippinerna. Det är dessutom snart 11 månader sedan vilket inte gör det lättare. Ingen aning om det finns någon regel för när man måste göra reklamation.

Jag skulle nog försöka med Cathay här, men finns väl risk att man får se detta som läropengar man inte får tillbaka utan extremt mycket jobb.
 

ErikLi

Medlem
Är som säkert många andra här grymt sugen på att börja resa igen, är nyfiken på forumets expertis

När kommer det att bli möjligt igen? Och vilka länder tror ni det är ok till först?
Är bla. väldigt sugen på en USA trip under våren tex. April? Kommer det vara möjligt eller är det bara att glömma?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Funkar fint nu Hälsningar från Santa Cruz de Teneriffa.

Skämt å sidor, det beror på hur mycket du vill chansa.

Mina gissningar är att efter påsk öppnas Norden delvis, i sommar kommer man kunna resa inom Europa. Runtom i världen kommer vi se begränsningar i 1-2 år till. USA gissar jag kanske släpper in oss från 1 sep? Beror på Biden.

Vaccin-pass kommer krävas utanför EU.

Fokusländer för oss här på forumet kommer vara Dubai och liknande "säkra" ställen, tror jag.
 

ErikLi

Medlem
suck, låter inte orimligt men jag håller tummarna att du är för pessimistisk

Funkar fint nu Hälsningar från Santa Cruz de Teneriffa.

Skämt å sidor, det beror på hur mycket du vill chansa.

Mina gissningar är att efter påsk öppnas Norden delvis, i sommar kommer man kunna resa inom Europa. Runtom i världen kommer vi se begränsningar i 1-2 år till. USA gissar jag kanske släpper in oss från 1 sep? Beror på Biden.

Vaccin-pass kommer krävas utanför EU.

Fokusländer för oss här på forumet kommer vara Dubai och liknande "säkra" ställen, tror jag.
 
Toppen