Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Tillåtet tror jag nog det blir, men snacka om upplagt för stod läcka när någon tar sig in i det. Snabbt framtaget, central gigantisk databas och publikt tillgängligt, what could possibly go wrong. Nästan så man hoppas att någon hackar dem tidigt så att det "går över" och kan fixas till innan det blir för många som hunnit använda det. Jag har ytterst litet förtroende för att de skulle göra ett faktiskt korrekt jobb...

Passpolisens system sitter ju åtminstone inte medvetet anslutna till publikt internet :)
 
Jag kan inte se att detta kommer tillåtas i tex Tyskland. GDPR och personuppgifter som lagras utanför EU.
Det beror kanske på vem och var uppgifterna lagras. Tror inte IATA vill ta på sig att lagra medicinska journaler (om det nu ska klassas så) - Då blir man precis GDPR ansvariga och det gäller ju i samtliga EU länder.

Samtidigt måste ju uppgifterna lagras någonstans, annars failerar ju syftet med appen. Det här är ju lite krånligt. Det bästa vore ju om EU och IATA gjorde något tillsammans.

Alternativet är att appen inte lagrar några uppgifter alls, utanför appen. Utan appen lagrar ett kvitto i telefonen lokalt, men då måste man ju kunna verifiera på något sätt, mot exempelvis svenska vaccinregistret att du är vaccinerad.
 
Jag kan inte se att detta kommer tillåtas i tex Tyskland. GDPR och personuppgifter som lagras utanför EU.

Får inte våra personuppgifter lagras sålänge som vi tillåter det? Eller vad tänker du på?

Jag tänker på hur frivilligt det där verkligen skulle vara.

Det är väll upp till den som vill nyttja tjänsten tänker jag. Eller?

Precis, skulle det vara som @Fredrik skriver så skulle ju inte tyskar tex vara medlemmar i Hilton Honors, då dessa uppgifter sparas centralt, hos Hilton, i USA, utanför Europa!

Tillåtet tror jag nog det blir, men snacka om upplagt för stod läcka när någon tar sig in i det. Snabbt framtaget, central gigantisk databas och publikt tillgängligt, what could possibly go wrong. Nästan så man hoppas att någon hackar dem tidigt så att det "går över" och kan fixas till innan det blir för många som hunnit använda det. Jag har ytterst litet förtroende för att de skulle göra ett faktiskt korrekt jobb...

Passpolisens system sitter ju åtminstone inte medvetet anslutna till publikt internet :)

Det beror kanske på vem och var uppgifterna lagras. Tror inte IATA vill ta på sig att lagra medicinska journaler (om det nu ska klassas så) - Då blir man precis GDPR ansvariga och det gäller ju i samtliga EU länder.

Samtidigt måste ju uppgifterna lagras någonstans, annars failerar ju syftet med appen. Det här är ju lite krånligt. Det bästa vore ju om EU och IATA gjorde något tillsammans.

Alternativet är att appen inte lagrar några uppgifter alls, utanför appen. Utan appen lagrar ett kvitto i telefonen lokalt, men då måste man ju kunna verifiera på något sätt, mot exempelvis svenska vaccinregistret att du är vaccinerad.

Man skulle kunna göra något liknande som "Advance Passenger Information System" eller APIS. Det är ingen tvång att resa, och då borde man kunna göra detta villkorat och för ett syfte nämligen inresa och informationen sparas bara kopplat till en resa.
 
Man skulle kunna göra något liknande som "Advance Passenger Information System" eller APIS. Det är ingen tvång att resa, och då borde man kunna göra detta villkorat och för ett syfte nämligen inresa och informationen sparas bara kopplat till en resa.
Absolut. Men själva Apis systemet är inte tillgängligt publikt. Du som passagerare måste gå genom ditt flygbolag för att skicka in informationen.

Och om vi ska vänta på att alla bolagen bygger in sådana funktioner i sina webbsiter och applikationer, så är nog risken att vi får vänta rätt länge, och hela anledningen till att man vill bygga det här är ju att det ska gå snabbt.
 
Absolut. Men själva Apis systemet är inte tillgängligt publikt. Du som passagerare måste gå genom ditt flygbolag för att skicka in informationen.

Och om vi ska vänta på att alla bolagen bygger in sådana funktioner i sina webbsiter och applikationer, så är nog risken att vi får vänta rätt länge, och hela anledningen till att man vill bygga det här är ju att det ska gå snabbt.

Om IATA koordinerar för de 3-4 stora GDSer och man använder det denna vägen så kan det gå snabbt.

Min kommentar var mer kopplat till GDPR och det juridiska. Om resande är frivilligt och man vill resa ja då är det logiskt att man lämnar denna informationen. GDPR handlar om information och informationsutbyte som hämtas in om oss. Så länge vi vet vad det är, och i vilket syfte det används är inte olagligt att använda personlig information. Det är anledningen till "opt-in". Det blir nästan en form av "påtvingat frivillighet" i detta. Vill man resa så kommer man acceptera att lämna över denna information för troligtvis ett ganska bred användning.
 
Toppen