Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Vet du som har bra koll på kartorna när denna mer detaljerade kommer uppdateras:

COVID-19 situation update for the EU/EEA and the UK, as of 10 December 2020
Den verkar i nuläget visa vecka 48-49, kan man hoppas på uppdatering imorgon eller på måndag så den visar v 49-50 istället?

I övrigt: Kanarieöarna på väg upp i smitta, har passerat Tysklands veckoincidensgräns 50 nu (orsaken är större enskilda utbrott på Teneriffa).
Kartorna uppdateras varje torsdag, och visar då de två föregående hela veckorna. D.v.s. kartan som publicerades idag visar vecka 48-49, och nästa torsdag kommer visa 49-50. Regioner måste rapportera in data senast tisdagar vid midnatt för att inte bli mörkgrå på kartan.

Kartorna uppdateras varje torsdag, och visar då de två föregående hela veckorna. D.v.s. kartan som publicerades idag visar vecka 48-49, och nästa torsdag kommer visa 49-50. Regioner måste rapportera in data senast tisdagar vid midnatt för att inte bli mörkgrå på kartan.

Ok tack! Nu ser jag att det står vecka 48-49 på "din" också. Men då finns det alltså en lite mer detaljerad, även om den också nästan är föråldrad redan när den publiceras.

Man kan t.ex. konstatera att Skåne under de två veckorna var en av Europas värsta smitthärdar, tillsammans med Luxemburg och vissa regioner i Slovenien, Kroatien och Litauen.
Egentligen bara Värmlands, Östergötlands och Sörmlands län som hade siffror i linje med europeiskt genomsnitt.

Ok tack! Nu ser jag att det står vecka 48-49 på "din" också. Men då finns det alltså en lite mer detaljerad, även om den också nästan är föråldrad redan när den publiceras.

Man kan t.ex. konstatera att Skåne under de två veckorna var en av Europas värsta smitthärdar, tillsammans med Luxemburg och vissa regioner i Slovenien, Kroatien och Litauen.
Egentligen bara Värmlands, Östergötlands och Sörmlands län som hade siffror i linje med europeiskt genomsnitt.
Tänk dock på att "din" karta inte avspeglar hur många som testas, så rent teoretiskt kan Skåne under perioden ha varit en av Europas säkrast platser, men testade ofantligt många fler än andra områden. Just nu testas det minst i Polen, och mest i Danmark.

Tänk dock på att "din" karta inte avspeglar hur många som testas, så rent teoretiskt kan Skåne under perioden ha varit en av Europas säkrast platser, men testade ofantligt många fler än andra områden. Just nu testas det minst i Polen, och mest i Danmark.

Fast om man testar fler kan ju snittet lika gärna sjunka, beror ju på vilka man testar också. Det gjordes en studie av om det fanns något samband mellan antal tester och andel positiva här i testglada Tyskland, men resultatet visade inte något sådant samband:

Corona: Steigen die Zahlen nur, weil wir mehr testen? - ZDFheute

Fast om man testar fler kan ju snittet lika gärna sjunka, beror ju på vilka man testar också. Det gjordes en studie av om det fanns något samband mellan antal tester och andel positiva här i testglada Tyskland, men resultatet visade inte något sådant samband:

Corona: Steigen die Zahlen nur, weil wir mehr testen? - ZDFheute
Om jag inte läser den karta du länkade till helt fel så visar den antal nya fall per 100 000 invånare, inte per 100 000 tester. Det är en siffra som bara kan öka ju fler tester man genomför, och tvärtom ser den region som är sämst på att testa ut som den mest smittsäkra. Men nog om det, jag misstänker att moderatorerna och andra föredrar om vi håller oss till ämnet, så jag stannar vid att visa den officiella "resekartan" :)

Läste precis detta.

UD kommer med nya reseråd på onsdag nästa vecka.
Det säger Ann Linde (S), utrikesminister, i Ekots lördagsintervju.
Enligt Linde kommer reseavrådan till länder utanför EU, EES och Storbritannien att ligga kvar. I nuläget gäller den till sista januari. Men råden gällande Europa kommer att uppdateras.

Hon vill inte säga exakt vad de nya råden kommer att innebära, men att mycket kommer att handla om att människor själva ska ta ansvar.

– Varje människa måste ta ett eget stort ansvar. Det är inte resandet i sig utan nya kontakter, hålla avstånd och att man håller sig i sin lilla när krets som är viktigt, säger Ann Linde (S).

Börjar Thailand glänta på dörren? När jag läste artikeln från Loyalty Lobby är min killgissning att dom styrande har har insett att det finns en skrälldus med folk i den norra hemisfären med lite halvdjupa fickor som har hus där, eller drar till Thailand under vinterhalvåret och att dom kan genomlida 14 dagars karantän för att sedan njuta av solen i två, tre månader ytterligare. Så det det vore dumt att stänga ute dom. Killgissning nummer två är att när vaccinationerna börjar ta fart kommer man in mot uppvisande av vaccinationsintyg.

Ja min killgisning var att Thailand skulle lätta lite mer mot ett uppvisat negativt test från de största internationella kunderna. Så blev det inte och turistsäsongen är död.

Toppen