Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ett lokalt stickprov från Italien (adriatiska kusten, Emilia-Romagna) efter samtal med ett familjehotell vi besökt i många år.

Inget krav på munskydd på stranden eller utomhus i största allmänhet.
Personalen på hotellet har alltid munskydd.
Buffé är ersatt av servering vid bordet.
Gäster på hotellet ska ha munskydd i hissen och övriga gemensamma sällskapsytor, men inte i restaurang/bar (allmänna krav på att hålla distans finns och varannan stol är blockerad)
Hotellet har ca 30% beläggning (normalt 100%)
Blandade gäster, både barnfamiljer och gamlingar.
På stranden har ca var tredje parasoll plockats bort.
Munskydd obligatoriskt inne i affärer, kyrkor, museer etc., men ingen kontroll av kroppstemperatur.

Den allmänna uppfattningen att allt var "tämligen normalt, men betydligt färre gäster", och att det här med munskydden hade blivit något som man inte tänkte på längre, typ som att man tar av och på solglasögon titt som tätt. De insåg att det i princip gjorde munskydden i bästa fall verkningslösa och i sämsta fall en virusmagnet som förvärrade, men som sagt, det hade blivit en rutin som ingen tänkte på längre.

Bara tanken att knalla runt på turistorter med munskydd på ungarna och en själva i värmen gör ju att man knappast blir sugen att åka. Förtar helt klart semestersofteriet, Dessutom flyga utan mat och fika, lounger stängda etc.. nä, det får bli Sverige tills saker (förhoppningsvis) blir (mer) normalt..

Jag skulle gissa att man gjort en egen lista, Schweiz brukar funka så men på presskonferensen idag så nämnde man Sverige och Serbien som exempel på riskländer.
Och nu är det officiellt att Sverige är med på listan. Innebär 10 dagars karantän för inresande till Schweiz.

Bara tanken att knalla runt på turistorter med munskydd på ungarna och en själva i värmen gör ju att man knappast blir sugen att åka. Förtar helt klart semestersofteriet, Dessutom flyga utan mat och fika, lounger stängda etc.. nä, det får bli Sverige tills saker (förhoppningsvis) blir (mer) normalt..

Håller helt och hållet med dig. Personer som står och ”hänger på låset” nu till vissa turistorter förstår jag inte riktigt. Även om man är helt orädd för viruset i sig, så är det ju många restriktioner som direkt påverkar resan.

När allt det här är över tänker jag inom en snar framtid åka till Las Vegas och hänga i buffén. :D

Kan meddela från New York att det fortfarande är helt turistfritt och mellan 30-33 grader. Luftfuktighet plus mask är inget kul och jag skulle aldrig få för mig att turista med mask till sommaren. Löprundan, cykelrundan klaras bäst av mellan 0600-0730 då mask är obligatoriskt och det blir fuktigt snabbt när man svettas runt munnen.

Ta det lungt är mitt tips tills det lugnat ner sig med allt resande. Som många andra säger hur kul är det med mask på restaurang utomhus. Inte alls skulle jag säga då vi har haft dining på gatan ett tag nu och det tar bort hela upplevelsen.

Kan meddela från New York att det fortfarande är helt turistfritt och mellan 30-33 grader. Luftfuktighet plus mask är inget kul och jag skulle aldrig få för mig att turista med mask till sommaren. Löprundan, cykelrundan klaras bäst av mellan 0600-0730 då mask är obligatoriskt och det blir fuktigt snabbt när man svettas runt munnen.

Ta det lungt är mitt tips tills det lugnat ner sig med allt resande. Som många andra säger hur kul är det med mask på restaurang utomhus. Inte alls skulle jag säga då vi har haft dining på gatan ett tag nu och det tar bort hela upplevelsen.
Låter mindre kul. Går det ens att springa ordentligt med mask? Vet att jag tyckt varit jobbigt att springa (svårare att andas bra) i Sverige när det är riktigt kallt och jag kört stora delar av ansiktet täckt.

Jag är i Sverige på semester. Finns inget annat land där det är mer avslappnade regler i Europa och kanske världen just nu. :) dessutom är det uppenbart att svenskar inte har samma kutymer i post-lockdown världen, vilket iofs gör att jag är lite extra försiktig här (mycket närgående människor och allmän icke-distans) men det gör ju också att det är lite liv på uteserveringar.

Ingen kritik mot svenskar; bara en observation vilket jag gissar beror på Sverige som enda land på jorden som inte varit i lockdown. Folk här har uppenbart inte samma rädsla/försiktighet som folk i lockdown-länder där man inte ens fick träffa sin familj i flera månader. Jag har idag varit i den första butiken på över tre månader - de tog inte amex. :)

Toppen