Jag har bokat flyg till New York 14 Oktober (bokade i januari, innan coronakrisen). Har planerat 5 dagar i stan + 7-dagars kryssning till Bahamas. Håller tummarna, men tror tyvärr att chansen är < 50% att det blir av. Förutam att smittan måste vara mer eller mindre borta, måste ju även länderna ha öppnat upp för turism, samt att inte SAS eller Royal Carribean går i konken eller ändrar trafiken.Vad tror ni om att boka New York i slutet på Oktober? När vågar man egentligen börja boka resor igen?
Jag har bokat flyg till New York 14 Oktober (bokade i januari, innan coronakrisen). Har planerat 5 dagar i stan + 7-dagars kryssning till Bahamas. Håller tummarna, men tror tyvärr att chansen är < 50% att det blir av. Förutam att smittan måste vara mer eller mindre borta, måste ju även länderna ha öppnat upp för turism, samt att inte SAS eller Royal Carribean går i konken eller ändrar trafiken.![]()
Skulle du du kryssa från New York till Bahamas? Isåfall värt att notera att konkurrenten Carnival har ställt in alla kryssningar till/från New York för resten av året. Nu är det inte samma bolag, men det säger kanske en del om business-läget där. Värt att hålla ögonen extra på det.Jag har bokat flyg till New York 14 Oktober (bokade i januari, innan coronakrisen). Har planerat 5 dagar i stan + 7-dagars kryssning till Bahamas. Håller tummarna, men tror tyvärr att chansen är < 50% att det blir av. Förutam att smittan måste vara mer eller mindre borta, måste ju även länderna ha öppnat upp för turism, samt att inte SAS eller Royal Carribean går i konken eller ändrar trafiken.![]()
Ja, som sagt är jag skeptisk till om det blir av, har möjlighet att avboka kryssningen för 1000 kr, hotellen är betald med poäng och avboknigsbara, så riskerar inget förutom att Radisson går i konkurs. Flyget är 2-4-1, så går också att boka om. Har dock andra resor planerade innan dess, så ägnar mina krafter att bevaka dem just nu.Skulle du du kryssa från New York till Bahamas? Isåfall värt att notera att konkurrenten Carnival har ställt in alla kryssningar till/från New York för resten av året. Nu är det inte samma bolag, men det säger kanske en del om business-läget där. Värt att hålla ögonen extra på det.
Kryssningsindustrin lär inte kunna bedriva verksamhet på ett tag. USA förlänger ”No Sail Order”.
CDC Announces Modifications and Extension of No Sail Order for All Cruise Ships | CDC Online Newsroom | CDC
Kryssningsindustrin har ju nästan drabbats hårdare än flygindustrin
Häromdagen förlängdes förbudet i USA
CDC Extends No Sail Order For Cruise Ships
The CDC order states that cruise ships can't board passengers and return to their sailing schedules until one of three events takes place:
• Expiration of the Department of Health and Human Services' declaration that COVID-19 constitutes a public health emergency.
•The CDC director's own decision to modify or rescind its no-sail decision.
•Passage of 100 days from the time the new order is published in the Federal Register (April 9).
The new order means that, at the very soonest, cruise lines aren’t likely to be sailing before mid-July, 2020.