Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Vaknar med oerhörd reseabstinens Google påminner mig om att idag skulle jag ha flygit till USA, sedan vidare till TPE, KUL, SIN, HAN hem via Paris. Har nu inte lämnat Linköping på över en månad, vilket inte har hänt på flera år...

Saknar att vakna av KLM:s morgonflygning från LPI lyfter mot AMS, att sitta och spontant kolla på olika resor, jaga priser på flyg och läsa hotellrecensioner. Saknar att sitta och vänta i loungen och käka "gratismat". Saknar tom väntandet på att poäng och miles ska trilla in på olika konton efter resan! Suck...

Jag känner igen mig i dina känslor. Det är både trist att tvingas ställa in sina drömresor och att inte ha någon aning om när det kan börja bli normalt igen så att man kan göra nya bokningar. Ovisshet är påfrestande.

Får väl ansluta mej till ”tycka synd om klubben”. Inställd resa i början av april till LA där jag och sonen skulle åka runt på en nostalgi tripp och besöka lite platser vi varit på när jag jobbade där samt ett par dagar i Vegas.
Hade även bokat ett årligt boende på Österlen efter påsk som också får ställas in eftersom jag tillhör gruppen 70+. Inte heller någon gemensam påskmiddag med barn och barnbarn i år. Det blir att fortsätta att isolera sej på landet tillsammans med hustrun och hundarna i skogen och beställa matkasse från Coop. Sämre kunde man ha det så jag skall inte klaga fast det kan bli lite långsamt ibland med att inte komma ut i butiker eller kunna äta lunch ute. De taxfria dryckerna börjar dock sina och Systembolaget har inte någon utkörning. Det är nu barnen får börja betala tillbaka lite tjänster.

När jag i någon tidigare tråd beklagade mej över den ofrivilliga karantänen var det något snille på forumet som föreslog att jag skulle förses med leverans av SAS Plus box för att pigga upp tillvaron. Tackar vänligt men bestämt nej till detta, mänskliga rättigheter gäller faktiskt ännu för oss 70+, tror jag:rolleyes:.

Trots detta önskar vi samtliga BC läsare Glad Påsk.

900AE7B4-D112-4ED6-8A3B-584019973AA9.jpeg

Till sillbordet i påsk blir det en dansk snaps, tillverkad på Bornholm, med smak av lakrits som införskaffades på Copenhagen Airport när resandet gick på helfart. Passar otroligt bra till den inlagda sillen.

Han har väl aldrig stängt?

Om jag uppfattar rätt så rent teknisk är väl det så att ankommande som har besökt från Schengen samt UK/Irland måste gå i karantän i 14 dagar i USA om man är amerikansk medborgare eller har permanent uppehållstillstånd.

Fact Sheet: DHS Notice of Arrival Restrictions on China, Iran and Certain Countries of Europe | Homeland Security

Om man inte tillhör ovan kategori gäller följande:

President Trump determined that the potential for widespread transmission of the coronavirus by infected individuals seeking to enter the United States threatens the security of the homeland. Therefore, the Department is taking action in furtherance of the public health interests advanced by the March 11thpresidential proclamation which suspends entry to nearly all foreign nationals who have been in certain European countries, China and Iran at any point during the 14 days prior to their scheduled travel to the U.S.

These European countries, known as the Schengen Area, include: Austria, Belgium, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Italy, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Slovakia, Slovenia, Spain, Sweden, and Switzerland. This Presidential Proclamation does not apply to U.S. citizens, legal permanent residents, nor their family members under the age of 21, and other individuals who are identified in the proclamation. Nor does it apply to cargo and economic shipping.

Department of Homeland Security Outlines New Process for Americans Returning from Certain European Countries, China, and Iran | Homeland Security

which suspends entry to nearly all foreign nationals who have been in certain European countries
Tekniskt sett så är det så att begränsningen gäller de som befunnit sig i Schengen de senaste 14 dagarna, inte om de är EU-medborgare eller inte. En EU-medborgare skulle teoretiskt kunna resa till ett land som inte är bannlyst av USA, sitta i isolering i 14 dagar och sedan resa in i USA

Undantaget är att de som är amerikanska medborgare, har permanent uppehållstillstånd etc får komma in och sedan sätta sig i isolering...

Tekniskt sett så är det så att begränsningen gäller de som befunnit sig i Schengen de senaste 14 dagarna, inte om de är EU-medborgare eller inte. En EU-medborgare skulle teoretiskt kunna resa till ett land som inte är bannlyst av USA, sitta i isolering i 14 dagar och sedan resa in i USA

Undantaget är att de som är amerikanska medborgare, har permanent uppehållstillstånd etc får komma in och sedan sätta sig i isolering...

Så är det. Men i praktiska termer för någon som bor inom Schengen och börjar resan från Schengen är USA stängt.

Toppen