Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

ekf

Medlem
Vad händer om man som jag redan är på resande fot och inte har en hemresa förrän i april? Är jag utan försäkringsskydd nu?
Folksam skriver, något luddigt, så här:

"Gäller reseförsäkring om jag måste eller vill åka hem på grund av risken för att smittas av Coronavirus?
– Nej, vår reseförsäkring ersätter inte en hemresa i förebyggande syfte för att undvika smitta eller för att man är orolig. Katastrofskyddet gäller dock om man befinner sig i ett land som UD avråder ifrån och du rest dit före avrådan."
Spridning av Coronavirus - så här gäller din hemförsäkring - Folksam

Edit: Om du vill stanna kvar så finns en risk att du står utan skydd.. Folksam igen...
"Vad händer om jag blir satt i karantän?
– Blir du satt i karantän på grund av risk för smittspridning finns inget försäkringsskydd. Genom försäkringskassan kan du ha möjlighet att få så kallad smittbärarpenning."
 
Vad händer om man som jag redan är på resande fot och inte har en hemresa förrän i april? Är jag utan försäkringsskydd nu?
I normalfallet, när UD inför en avrådan, så tar man sig därifrån. Ibland hjälper dom ju till om det är kris. Nu beror det väl på vart man är. Kanske enklast att stanna där du är?

Kollar på TPG:s youtubeklipp om Waldorf Maldives, där skulle man vilja vara kvar om man redan är bokad där så att säga
 

JAONHA

Medlem
Vad händer om man som jag redan är på resande fot och inte har en hemresa förrän i april? Är jag utan försäkringsskydd nu?
If skriver så här
Screenshot_20200314-202516.jpg


Coronaviruset – Så gäller din reseförsäkring | If
 

Mangostan

Medlem
I normalfallet, när UD inför en avrådan, så tar man sig därifrån. Ibland hjälper dom ju till om det är kris. Nu beror det väl på vart man är. Kanske enklast att stanna där du är?

Kollar på TPG:s youtubeklipp om Waldorf Maldives, där skulle man vilja vara kvar om man redan är bokad där så att säga
Jag är på Mauritius i fem dagar till, sen har jag två veckor i Moçambique innan min hemresa. Ska nog försöka att tidigarelägga hemresan från Moçambique om möjligt. Det är en bonusresa som redan har blivit ombokad till ett senare datum i början av april.
 

Lipstick

Medlem
Med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset och den snabbt föränderliga och osäkra situationen som råder för resande avråder UD från icke nödvändiga resor till alla länder. I länder eller områden där UD sedan tidigare avråder från resor, gäller dessa beslut. Beslut om avrådan togs 14 mars 2020. Avrådan gäller till och med 14 april, varefter en ny bedömning kommer att göras.
 

mischadee

Medlem
Svaret finns säkert här någonstans men kommer inte ihåg.

Nu när UD avråder från resor, kan jag avboka en resa betald med Amex Elite och bli ersatt av reseförsäkringen? Eller måste jag vänta tills Qatar ställer in flyget? Hoppas nu bara att de gör det.
 

pswe

Medlem
Svaret finns säkert här någonstans men kommer inte ihåg.

Nu när UD avråder från resor, kan jag avboka en resa betald med Amex Elite och bli ersatt av reseförsäkringen? Eller måste jag vänta tills Qatar ställer in flyget? Hoppas nu bara att de gör det.
Tyvärr, deras avrådan hjälper inte.
 

Homer

Medlem
Kommer imorgon att åka tillsammans med två kollegor ARN-CDG och hem på onsdag, vi kommer inte att besöka Paris.
Vi har gjort en riskanalys under eftermiddagen, den utmynnade att det är OK att åka.


Ha det så kul

France to close all restaurants, cafes, cinemas and clubs due to coronavirus

French Prime Minister Édouard Philippe announced on Saturday that France will increase social distancing to combat the spread of the coronavirus pandemic.

In a televised press conference, Philippe said that starting at midnight Saturday all places that are not essential to French living, including restaurants, cafes, cinemas and clubs, will be closed.
 

NyfikenGrau

Medlem
avråder UD från icke nödvändiga resor till alla länder.

Kan vara bra att betona icke nödvändiga igen, eftersom rubrikerna i media säger "UD avråder från alla resor", vilket vore snäppet hårdare i UD-terminologi.
 

Nemo

Medlem
avråder UD från icke nödvändiga resor till alla länder.
Kan vara bra att betona icke nödvändiga igen, eftersom rubrikerna i media säger "UD avråder från alla resor", vilket vore snäppet hårdare i UD-terminologi.
Utrikesdepartementet har tre typer av avrådan när det gäller utlandsresor eller vistelse utomlands;
1. avrådan från icke-nödvändiga resor,
2. avrådan från alla resor och
3. uppmaning att lämna ett område.
Vi är nu på nivå 1.
 
Toppen