Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Då börjar det klarna lite vad bolagen kommer att göra från Schengen till USA. Så här skriver Swiss:
Latest flight update | SWISS

Despite the ban on entry announced by the US authorities for passengers from the European Union, Switzerland and other states, SWISS has decided to maintain flights to the USA.

However, with effect from 14 March, SWISS will serve two destinations in the USA only: Chicago and Newark (New York). SWISS is currently drafting a special flight timetable for the USA. Passengers not affected by the stricter entry rules may reach all destinations in the USA with a connecting flight operated by our partner airline, United Airlines, via these two hubs

Lufthansa skriver, och detta inkluderar Swiss och Austrian:
https://www.lufthansa.com/xx/en/flight-information.html

Despite the new travel guidelines ordered by the US administration on passengers from the European Union, Switzerland and other countries, Lufthansa Group Airlines will continue to offer flights to the USA from Germany, Austria, Switzerland and Belgium.

The Lufthansa Group will continue operating flights from:

• Frankfurt to Chicago and Newark (New York)
  • Zurich to Chicago and Newark (New York)
  • Vienna to Chicago and from
  • Brussels to Washington
Min uppfattning är att dessa flygplatser är samma som resenärer behövde anlända till från China tidigare och det finns screening processer redan på plats. Så i teorin, borde SAS också kunna göra något snarlikt.

Goda nyheter för Palmen och andra ölturister som numera inte kan/får resa till så många platser
(fast borde det inte vara lämpligare att uppmana folk att supa hemma för att förhindra smittspridning?)

Chancellor FREEZES tax on beer, wine AND cider in major budget boost to stop pubs shutting during coronavirus crisis
The Chancellor said he was abandoning a planned rise in duty on spirits
Sunak also revealed he would freeze the rates on beer, cider and wine as well

The announcement was one of a slew of announcements designed to help Britain's under-pressure High Streets and pubs as they struggle against an expected major coronavirus slowdown in the economy.

Jag har dessutom varit i Spanien, vilket det verkar finnas hårda restriktioner på. Vi landar 01.20 på natten och ska sedan åka vidare till Sri Lanka (dock ännu ej bokat BLR till CMB).

Har jag några möjligheter? Kan man sova på flygplatshotell utan någon form av visum? Eller är jag helt körd eftersom jag även varit i Spanien. SAS support kunde inte ge någon vägledning.

Låter ju som det är kört, fast jag har egentligen ingen aning men såg det här på Flyertalk ang Indien, värt att kolla upp

Most fare rules have a clause that you can cancel for free if the visa is denied...

Från och med idag är det ingen servering på de kortare SAS-flighterna. På längre Europaturer finns cafésortimentet, ingen färskmat. Långlinjerna ska inte vara påverkade i övrigt.

Detta pga Corona och säkerligen ekonomin.

Utbudet ska ha ändrats i loungerna också.

Så även om man flyger i PLUS så kan man inte själv gå fram och be om en Mikkeller och en polarrulle? Om de nu inte vill röra vid mig kanske de kan rulla dem längs golvet och sen spritar jag av med medhavd alcogel :)

Är man fast i USA och vill flyga no-frills bolag till lågpris finns det en del bra deals att göra.
Spirit Airlines

IMG_2797.PNG

Betalat dyrt? Råd att vaska? Tror att Austrian har många andra kunder i värre sits att hjälpa nu. Bara en reflektion.
Det blir till att vaska, med (liten) förhoppning om att kunna boka om även efter att flighten gått. Inga jättesummor men ändå pengar. Tänkte att det är värt att kolla här om någon satt på tips. Är självklart ödmjukt glad att det inte är värre än för många andra. Endast en frivillig resa som går till spillo.

Toppen