Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Har en bokning för hela familjen (2 vuxna, en 3åring och en 1åring) gjord innan årsskiftet med 2st Amex-vouchers till Bali i oktober i år. Mellanlandning i Istanbul på vägen dit och mellanlandning i Singapore och Bryssel på vägen hem. Funderar på hur vi ska göra. Ena vouchern gick ut vid årsskiftet. Vad gäller nu hos SAS, får man avboka och få tillbaka pengar, poäng och vouchers? Omboka?
Gäller det oktober kan det väl vara rätt klokt att avvakta, är ju ett tag dit. Om denna kris fortgår ända till oktober vet vi nog inte vilka flygbolag som fortfarande finns kvar.

Vi ska/skulle ha åkt den 2-12 april. När jag frågade i förra veckan fick jag blankt nej på att boka om till senare datum och absolut inte få tillbaka mina vouchers som gick ut 31/12.

Tänker att jag avvaktar in i det längsta och ser om det blir några fler ändringar som gör att jag kanske har bättre odds att få boka av/om. Fick en ändring för någon vecka sedan då Thai ställde in vår flight från BKK-SIN, men den har vi redan accepterad ändringen för då läget var mer stabilt än vad det har utvecklas till nu.

Tror inte vi kommer kännas oss så trygga, just ur aspekten om vi blir fast och ej kommer hem. Får helt enkelt se det som en bonus om vi får förlängd voucherx2, annars får vi vaska den samt vår separat bokning SIN-BKK. Har möjlighet att boka om den flighten, men svårt att välja något datum när vi tyvärr är starkt begränsade att åka på skolloven. Jullovet skulle kunna vara ett alternativ, men nu går det ju ej att boka med SQ och den flighten med TG som jag hittade från BKK är också borta. Påsken nästa år är för tidigt så det går ej heller att välja. Så är nog rätt kört med den ombokningen.

Räddningen är väl om det kommer något inreseförbud som kanske kan hjälpa till ev. avbokning.

Det är svårt att spekulera, men första egna resa äger rum den 10:e april. Min gissning är att vi nu går in i 2-3 väldigt svåra veckor, men när vi vänder in i april så avmattas detta något. Jag skulle nog sitta still i båten till 3-5 dagar innan och bestämma då eftersom bilden just nu är så himla rörlig.

Jag har en inrikes Los Angeles till Honolulu inbokad 20. april. Om SAS ställer in till LAX så lär det väl bli återbetalning på den biljetten, men Hawaiian hänvisar än så länge till ombokningsvoucher vilket inte lär vara något jag kommer ha möjlighet att planera in till hösten så den brinner nog inne. Är det någon som har en känsla för försäkringsläget med Amex här?

• Gilla
Reactions: erc
Har en resa till NY med SAS 17/4 betald med poäng.
Har jag tolkat det rätt att dessa 14 dagars vistelse inom EU även kommer räknas när jag landar 17/4?
Vilka alternativ har jag om jag måste boka av?

Jag har en inrikes Los Angeles till Honolulu inbokad 20. april. Om SAS ställer in till LAX så lär det väl bli återbetalning på den biljetten, men Hawaiian hänvisar än så länge till ombokningsvoucher vilket inte lär vara något jag kommer ha möjlighet att planera in till hösten så den brinner nog inne. Är det någon som har en känsla för försäkringsläget med Amex här?

Som det står tidigare i tråden - Amex (Axa) och andra försäkringsgivare erbjuder generellt inte ersättning för att du inte får tillträde till landet.

Ställer SAS in CPH-LAX så har du ju rätt till ombokning - inga konstigheter där. Sedan är det upp till dig att se till att ha tillräckligt med luft i schemat för att en potentiell försening på CPH-LAX gör att du inte missar LAX-HNL (Förutsatt att det är separata biljetter).

Har en resa till NY med SAS 17/4 betald med poäng.
Har jag tolkat det rätt att dessa 14 dagars vistelse inom EU även kommer räknas när jag landar 17/4?
Vilka alternativ har jag om jag måste boka av?

Jag tolkar det som att under 30 dagar är inresa stoppad för passagerare som varit i Schengenland de senaste 14 dagarna. Efter 30 dagar upphör det förbudet (kan såklart förlängas/förändras) och det borde därmed vara ok med inresa igen. Har själv en resa till NY 18/4.

Jag tolkar det som att under 30 dagar är inresa stoppad för passagerare som varit i Schengenland de senaste 14 dagarna. Efter 30 dagar upphör det förbudet (kan såklart förlängas/förändras) och det borde därmed vara ok med inresa igen. Har själv en resa till NY 18/4.

Tack! Då håller vi tummarna att inte förbudet förlängs.

Någon som har erfarenhet av att få sin flight inställd bokad med en 2-4-1-voucher som gått ut vid årsskiftet? Man bör bli ombokad, och kunna påverka det datumet rätt stort? Har en enkel MUC-BOS på voucher om 2 veckor räknar med att den blir inställd om inte alltför länge.

Toppen