Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag har gått igenom det juridiska beslutet som ligger till grund för de stoppade inresorna i USA och tänkte bjuda på en sammanfattning:

Huvudregel:
Den som vistats i något av Schengenländerna under de senaste 14 dagarna får inte resa in i USA. Värt att notera är att flygtrafik i sig inte är förbjuden från Schengenländerna till EU.

Även om en person har vistats i Schengenländerna under de senaste 14 dagarna så är i många fall inresa möjlig, nämligen i nedanstående fall. T.ex. är amerikanska medborgare och deras anhöriga undantagna från inreseförbudet samt också alla icke-amerikaner som är fast bofasta i USA. Även innehavare av vissa typer av inresevisum är undantagna från inreseförbudet samt besättningar. T.ex. finns inget hinder för SAS att flyga till USA med skandinavisk besättning som vistats i Schengenländerna de senaste 14 dagarna.

Följande kategorier är undantagna:

(i) any lawful permanent resident of the United States;

(ii) any alien who is the spouse of a U.S. citizen or lawful permanent resident;

(iii) any alien who is the parent or legal guardian of a U.S. citizen or lawful permanent resident, provided that the U.S. citizen or lawful permanent resident is unmarried and under the age of 21;

(iv) any alien who is the sibling of a U.S. citizen or lawful permanent resident, provided that both are unmarried and under the age of 21;

(v) any alien who is the child, foster child, or ward of a U.S. citizen or lawful permanent resident, or who is a prospective adoptee seeking to enter the United States pursuant to the IR-4 or IH-4 visa classifications;

(vi) any alien traveling at the invitation of the United States Government for a purpose related to containment or mitigation of the virus;

(vii) any alien traveling as a nonimmigrant pursuant to a C-1, D, or C-1/D nonimmigrant visa as a crewmember or any alien otherwise traveling to the United States as air or sea crew;

(viii) any alien

(A) seeking entry into or transiting the United States pursuant to one of the following visas: A-1, A-2, C-2, C-3 (as a foreign government official or immediate family member of an official), E-1 (as an employee of TECRO or TECO or the employee’s immediate family members), G-1, G-2, G-3, G-4, NATO-1 through NATO-4, or NATO-6 (or seeking to enter as a nonimmigrant in one of those NATO categories); or

(B) whose travel falls within the scope of section 11 of the United Nations Headquarters Agreement;

(ix) any alien whose entry would not pose a significant risk of introducing, transmitting, or spreading the virus, as determined by the Secretary of Health and Human Services, through the CDC Director or his designee;

(x) any alien whose entry would further important United States law enforcement objectives, as determined by the Secretary of State, the Secretary of Homeland Security, or their respective designees, based on a recommendation of the Attorney General or his designee;

(xi) any alien whose entry would be in the national interest, as determined by the Secretary of State, the Secretary of Homeland Security, or their designees; or

(xii) members of the U.S. Armed Forces and spouses and children of members of the U.S. Armed Forces.

(b) Nothing in this proclamation shall be construed to affect any individual’s eligibility for asylum, withholding of removal, or protection under the regulations issued pursuant to the legislation implementing the Convention Against Torture and Other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment, consistent with the laws and regulations of the United States.

Sjukvårdstransporterna sker med linjetrafik. SAS/Wideroe/Norwegian skulle inte ha någon flygtrafik att tala om i Nordnorge om det inte vore för patienterna (som sjukvården betalar biljetterna för).

Det är väl en mild överdrift. Visst är Pasientreiser en viktig kund, men för hela Norge köper Pasientreiser flygresor för mellan 300 o 400 milj kr per år.
Dela den summan på de 3,6 milj pax som reser från nordnorska flygplatser varje år, så ser man att de pengarna inte räcker så långt. SAS + Norwegian har ju dessutom en rätt liten del intra-nordnorsk trafik.

Detta är menat som en skildring av livet i Shanghai just nu.

Shanghai känns det ganska säkert
Nere i 20 aktiva fall nu.
Vad görs då i Kina och vad kan Sverige lära av det. Om vi vill. Men vi kanske föredrar att inte göra det och hellre ta konsekvenserna.
Kontrollsamhället är skrämmande men vissa saker är logiska för mig.
Jag kom till Shanghai från Bali via Taipei för 6 dagar sedan.
Första veckan jobbar jag hemifrån.
Går man in i en affär tas kroppstemperaturen.
Jag bor på ett hotell. 2 gånger per dag knackar de på dörren för att ta kroppstemperaturen. Utomhus bär alla mask. Förutom då de röker. På jobbet måste man tvätta händerna innan man får gå in. Alla bär mask där också. Hotell lounger och alla bufféer är stängda.
Inga besökare på sjukhus.
Många restauranger är öppna men har inte så många besökare. För några veckor sedan fick bara 1 person per hushåll lämna sin lägenhet samtidigt.
I appen Alipay finns en färgkod som kan vara grön gul eller röd. Är du grön får du röra dig fritt. Röd så får du stanna hemma i två veckor. De vet var alla är så blir någon där man bor eller arbetar sjuk får man 14 dagars karantän.
Masker och handsprit och allt annat finns tillgängligt i affärerna. Det mest tillverkas ju i Kina.
Alla vet att man ska tvätta händerna efter man rört någonting med tvål eller handsprit.
Det verkar vara värre i Sverige än i Shanghai nu.
Hur lever folk i Sverige?
Inte i närheten är min gissning.

Om det anses att mitt inlägg inte passar här får det gärna tas bort.

77533E5E-DA73-4A1F-B22B-0E55B407DBD0.png
457B26A4-8FEF-42EC-B73D-14BE5A5B8308.png

Eftersom SAS troligen har/kommer ställa in alla US-flyg så blir det ju problem att komma hem med ett SAS-plan från Chicago.
Jag har ingen aning om hur SAS kommer att göra förstås, men ett problem för SAS är att de åker på "duty of care" enligt EU-förordning 261/2004 även om skälet till att flyget ställs in beror på extraordinära omständigheter. Dvs. SAS måste stå för annat flyg till destinationen samt hotell och skäliga matkostnader fram till dessa att passagerarna kan bokas om på ett annat flyg hem. Detta gäller enligt en EU-dom i princip hur lång tid som helst (det prövades rättsligt efter isländska askmolnet). Om SAS ställer in alla flyg så blir ju deras kostnader väldigt höga om de inte lyckas boka om passagerna på ett annat bolag (vilket lär bli svårt), så en gissning är att de kommer att köra en väldigt begränsad trafik till/från USA.

Borde det inte finnas en marknad att fortsätta flyga, med tanke på att det är tillåtet för amerikaner att flyga till USA och tillåtet för alla att flyga från USA?

Killgissning, men nej.

Varför?
* Majoriteten av alla amerikanare har andra slutdestinationer än skandinavien.
* Nästan alla stora företag har reseförbud
* Amerikanska flygbolag kommer troligen att fortsätta flyga delvis, och då primärt till London. De tar nog en större del, nästan allt, av marknaden.

Det är väl en mild överdrift. Visst är Pasientreiser en viktig kund, men för hela Norge köper Pasientreiser flygresor för mellan 300 o 400 milj kr per år.
Dela den summan på de 3,6 milj pax som reser från nordnorska flygplatser varje år, så ser man att de pengarna inte räcker så långt. SAS + Norwegian har ju dessutom en rätt liten del intra-nordnorsk trafik.
Med risk för gamla siffror:
2017: lade HelseNord (NordNorge) 700 millioner på pasientreiser. De är den största reseoperatören i landsdelen. Nøkkeltall - Helse Nord RHF
Räkna med att hälften läggs på rutefly, 350 millioner. (NordNorge) Avisa Nordland - Får 10 mill. i rabatt fra Widerøe
Hela Norge lägger (2019) 2,3 milliarder kroner brukt på pasientreiser, lågt räknat 1/3 till flyg, dvs 800 miljoner.
Fakta om pasientreiser - Pasientreiser

Jag kan ha fel, men vill du överbevisa mig får du gärna länka till dina källor.

Toppen