Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Direkt från SAS hemsida:
Message - Traffic Information | SAS

(Updated 12MAR20 07:51 CET)
THE US GOVERNMENT SUSPENDS ALL AIR TRAFFIC OPERATING BETWEEN EUROPE AND THE UNITED STATES AS FROM 14MAR20.
The US government suspends all air traffic between Europe and the United States as from 14MAR20 and 30 days ahead. This will affect all SAS flights to/from the US.

SAS Customer Service, under the circumstances, experience long waiting times and we are doing everything we can to assist our customers.

More information will follow as soon as available.

Om jag fattar det hela så är det väl medborgarna från Europa som inte får komma in i USA?
Så det har nog ingen betydelse vad flyget kommer ifrån.
Så förstod jag det med. Har du vistats i ett av de här 26 länderna de senaste 14 dagarna så får du komma in i USA. Så åk till London, vänta där i 15 dagar sen kan du flyga till USA.
Galenskap...

Är det dags att handla upp alla sina poäng i SAS Shopen nu? Det är ju ändå signifikant många plan som SAS har på marken just nu.

Någon som vet om Trumps beslut kommer göra att flygbolagen får marknadsstöd?
Nog förtidigt, detta besked kom för ca 6 timmar sedan, Europa vaknar upp nu.
Norges statsminister Erna Solberg har tidigare i veckan uttalat sig om att Norwegian kommer att få statsstöd, tror att man måste vänta på ett EU beslut hur man ställer sig till stödet.

Fler länder än UK är undantaget

f5461317_e1b0_4c18_bfbb_52b48b6e60b0_43f59e158a6172b742c16af9d855d933d07c3b93.jpeg

Last edited:
Sitter i Florida just nu. Åkte hit med SAS i måndags och ska åka hem på tisdag var tanken. Vad fasen gör man? Ombokning via london?
Om jag fattar det får SAS flyga till USA, men utan passagerare och hämta passagerare till Skandinavien.
Blir väl något liknande som från Kina i januari/februari.
Vad gäller Kanada? Någon uppgift om att de följer USA?

IHG (InterContinental Hotel Group) kom nyss med en avbokningspolicy med möjlighet att avboka icke flexibla bokningar. Enligt deras utsago. Inte testat själv ännu, men det kommer behövas för ett gäng bokningar...Spire elite-krav minskar 25% för året och Ambassador förlängs 3mån. Oklart vad som händer för Royal Ambassadors.

Utdrag:
We know that flexibility is what our guests are looking for right now. So, we are waiving cancellation fees for existing and new bookings at all IHG hotels globally for stays between March 9, 2020 and April 30, 2020.

Hela meddelandet https://www.ihg.com/content/us/en/customer-care/travel-advisory

Fick detta till min mail från Hyatt i natt.
COVID-19 Update

Australien överväger att införa restriktioner mot alla resenärer från Europa:
ABC News skrev:
The Federal Government has extended its coronavirus travel ban for travellers from Italy, South Korea, Iran and China for another week as the number of Australian cases continues to rise.

The Prime Minister has asked health officials to also consider extending the ban to all travellers from Europe.

Källa: Coronavirus travel ban for Italy, Iran, China and South Korea extended amid global pandemic - Politics - ABC News (Australian Broadcasting Corporation)

Toppen