Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

IHG (InterContinental Hotel Group) kom nyss med en avbokningspolicy med möjlighet att avboka icke flexibla bokningar. Enligt deras utsago. Inte testat själv ännu, men det kommer behövas för ett gäng bokningar...Spire elite-krav minskar 25% för året och Ambassador förlängs 3mån. Oklart vad som händer för Royal Ambassadors.

Utdrag:
We know that flexibility is what our guests are looking for right now. So, we are waiving cancellation fees for existing and new bookings at all IHG hotels globally for stays between March 9, 2020 and April 30, 2020.

Hela meddelandet https://www.ihg.com/content/us/en/customer-care/travel-advisory

Brukar inte pracka på andra mina åsikter men eftersom du frågade så :) Jag hade inte åkt, och jag har inte ens några barn. Rekommenderar alla att ta in så mycket information man hinner och orkar med. Lyssna på folk du litar på, kanske några olika intervjuer med experter? Sam Harris, för att nämna en, har två podd-intervjuer ute som jag bedömer som balanserade. Gör din egen bedömning.

Tänk på var budskapet kommer ifrån. Just nu handlar det om riskminimeringar och det kan betyda att budskapet varierar beroende på avsändare, även om det yttras i all välmening. Myndigheter har vissa prioriteringar, arbetsgivare har andra. Du har såklart ansvar för att minimera riskerna för din familj och dig själv. En myndighets rekommendationer är förhoppningsvis vad som är bäst för ett folk, men inte nödvändigtvis det som är bäst för dig.

Utöver det så har man självklart ett ansvar att inte bidra till spridning i onödan. Hur det kopplar till resor får man bedöma själv. För egen del har jag har svårt att se att det blir några semesterresor närmsta tiden :(
Tack för din input, helt okej att du prackar på :) Jag är en extremt inte orolig person och läser myndigheters rekommendationer kring resandet. Än är ju inte Thailand på någon lista.

Det går ju dock inte att undvika att ta in en del av andra flöden och kollegors prata och tankar.

Så kände att jag behövde ha lite mer input från några av er mer resvana.

I och med stängning av flyg till USA kan jag konstatera att risken att bli strandad ute i världen ökat rätt rejält.

Nu är det väl small potatoes i förhållande till den rävsax många andra sitter i, men en bokad resa till norra Italien i mitten på maj lär nog inte bli av... Hittade juste pris i Swiss C och allt... nåja, I-landsproblem antar jag :)

En sista vädjan: vad någons åsikt är om ”den svenska regimen” är helt irrelevant. Även ordvalet är i sig själv väldigt kraftfullt. Det är politik. Sluta nu.

Antigen håller vi oss till praktiska eller så stänger vi ner.

Börja bli tröttsamt detta att smarta människor inte kan respektera spelplanen.

Mvh,
Moderator

Sitter på AY801 Helsingfors-Arlanda nu, vi är två personer på 36 business-stolar. Resten av planet är det kanske 30 personer i. Det märks att affärsresenärer stannar hemma nu
2020-03-12 08.15.46.jpg

Vet nån hur det funkar med hotel i LA bokat via hotels.com som är non-refundable om resan ställs in? Bokat med Amex SAS Premium..

Har liknande fråga, vad kan panelen tänka sig om vår påskresa:

Resan till Colorado bokad med miles and more (Lufthansa skriver ju att de erbjuder rebooking free of charge)
hyrbil+andra hotell är avbokningsbara så det är lugnt.
Men boende breckenridge+liftkort+skidhyra är ju köpt på extern site och är icke-återbetalingsbart
Allt betalt med Amex.

Är det dags att handla upp alla sina poäng i SAS Shopen nu? Det är ju ändå signifikant många plan som SAS har på marken just nu.

Någon som vet om Trumps beslut kommer göra att flygbolagen får marknadsstöd?

Toppen