Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Behöver er hjälp med subjektiva och objektiva tankar kring vår semester till Thailand som är planerad att starta på onsdag.

Planen är att flyga CPH-FRA-HKT spendera två veckor i Phuket och sen flyga upp till Bangkok för 4 dagar och sen hem BKK-FRA-HKT. Avresa 18 mars och hem sent söndag 5 april.

Som ni förstår mycket tankar som snurrar om vi ska åka eller inte, familjen består av mina sambo och våra två barn 2 och 5 år gamla.

Hur hade ni resonerat kring detta?
Tänker exakt samma. Resa till LA 16-23 Mars.

För att gå ifrån att diskutera person, utan faktiskt det tråden handlar om, detta är ju något som hör hemma här i tråden, hur Corona påverkar vårt resande. Bara för att man är professor i klinisk bakteriologi med inriktning tarmsjukdomar, behöver det ju faktiskt inte betyda att man är expert på virussjukdomar. Däremot är hon slagfärdig och går genom rutan, och kan på så sätt spä på den panik som redan råder. Detta kommer påverka oss och vårt resande i allra högsta grad.

Har hon de facto levererat sin position genom att använda folks oro som slagträ så är ju det inte bra - mycket bättre att hålla sig till sak och fakta. Som jag skrev tidigare har jag inte sett inslaget i fråga utan baserar min bild av henne på det hon skrivit på Twitter, vilket på intet vis främjar panik utan snarare reson och sunt förnuft.

För att återgå till topic så är det helt klart detta som alla bör göra:
Känns som en bättre idé att lyssna på en myndighet, såsom Folkhälsomyndigheten, och följa deras råd.

Nej, inte generellt. På UD avråder - Regeringen.se står alla länder UD avråder från. I vissa fall delar av länder, t ex Tyrolen i Österrike. Det kommer säkert tillkomma länder men något allmänt reseförbud finns inte.

Frågan är när eller om kuren kan bli värre än farsoten, bildligt talat?
Tack, inser att jag uttryckte mig otydligt - självklart avråder inte UD från resor rent generellt, utan endast till de regioner som listats som särskilt utsatta för smittan.

Rätt ska vara rätt.

Nej, inte generellt. På UD avråder - Regeringen.se står alla länder UD avråder från. I vissa fall delar av länder, t ex Tyrolen i Österrike. Det kommer säkert tillkomma länder men något allmänt reseförbud finns inte.

Frågan är när eller om kuren kan bli värre än farsoten, bildligt talat?
Eftersom WHO har klassat detta som en pandemic, kan jag tänka mig att vad svenska regeringen tycker och tänker i den är situationen är synnerligen ointressant eftersom UD eller regeringen inte bestämmer var flygbolag ska flyga eller länders flygplatser ska ta emot passagerare.

Behöver er hjälp med subjektiva och objektiva tankar kring vår semester till Thailand som är planerad att starta på onsdag.

Planen är att flyga CPH-FRA-HKT spendera två veckor i Phuket och sen flyga upp till Bangkok för 4 dagar och sen hem BKK-FRA-HKT. Avresa 18 mars och hem sent söndag 5 april.

Som ni förstår mycket tankar som snurrar om vi ska åka eller inte, familjen består av mina sambo och våra två barn 2 och 5 år gamla.

Thailand tillhör ett av de länder som verkar ha dålig koll på hur mycket smittade personer man har i landet. Med tanke på rådande omständigheter skulle jag inte åkt iväg med min familj till Asien. Risken att bli fast är ju ganska stor med dessa byten där det finns risk för inställda flyg mm. Förmodligen har du möjlighet till gratis avbokning. I så fall skulle jag ta den chansen. En resa till Thailand med familjen kan inte räknas som en nödvändig resa.

Själv har jag för avsikt att boka av en resa till LAX för mej och sonen i början av april eftersom det inte verkar vara någon som helst koll på utvecklingen av corona viruset i USA. Man vet inte heller vilka nycker Trump kan få så att man blir fast där. Heltokigt att chansa och in kunna njuta av semestern, då är det bättre att vara hemma.

Eftersom WHO har klassat detta som en pandemic, kan jag tänka mig att vad svenska regeringen tycker och tänker i den är situationen är synnerligen ointressant eftersom UD eller regeringen inte bestämmer var flygbolag ska flyga eller länders flygplatser ska ta emot passagerare.

Vad innebär det då att WHO deklarerar att det är en pandemi? Jo:

"Att WHO deklarerar pandemi är ingen signal om att sjukdomen har blivit allvarligare men 114 länder har nu hittat fall av sjukdomen och det finns mer än 120 000 fall i världen och omkring 4000 dödsfall.

WHO understryker vikten av att alla världens länder nu förbereder sig för sjukdomen. Det gäller framförallt gäller det sjukvården. Man påpekar också att länder som är i början av smittan inte ska vidta extrema åtgärder:

– Det är ett mycket mer effektiv sätt att söka upp och bekräfta fall och spåra deras kontakter, det finns ingen mening med att regeringar isolerar hela samhällen eller stänger skolor, sa Michael J. Ryan, ansvarig för WHO:s krisberedskap vid en presskonferens."

Källa: Spridningen av covid-19 är en pandemi — Folkhälsomyndigheten

Med det sagt - kan vi inte försöka hålla oss till att diskutera hur Corona påverkar vårt resande - snarare än vad vi har för personliga åsikter i det hela? Då kommer tråden behövas stängas och vi kan inte alls diskutera det vidare.

Med tanke på rådande omständigheter skulle jag inte åkt iväg med min familj till Asien. Risken att bli fast är ju ganska stor med dessa byten där det finns risk för inställda flyg mm.

Jag och Ms_hco avbokade vår Asien-resa planerad till mars (där Thailand var med). Är inte så orolig för smittan men ohållbart att bli fast nånstans i veckor pga reserestriktioner och karantänkrav.

Pratade med en bekant i Bangkok. Var inte orolig själv men noterade att handsprit ofta är utsålt samt överpriser på masker (när de finns att köpa).

Under kvällen mailade Uber detta.

The safety and well-being of everyone who uses Uber is always our priority. We are actively monitoring the coronavirus (COVID-19) situation and are taking stepsto help keep our communities safe.

As we all adjust to new precautions, I want to highlight a few actions we are taking:

Supporting public health authorities
We have a team available 24⁄7 to support public health authorities in their response to the epidemic. Working with them, we may temporarily suspend the accounts of users confirmed to have contracted or been exposed to COVID-19. We’re also consulting with an epidemiologist to make sure our efforts as a company are grounded in medical advice.

Helping affected drivers and couriers
Any active driver or courier who is diagnosed with COVID-19 or is individually asked to self-isolate by a public health authority will receive financial assistance for up to 14 days while their account is on hold. We’ve already helped drivers in some affected areas, and we’re working to quickly implement this worldwide.

Helping to keep cars clean
We are working to provide drivers with disinfectants to help them keep their cars clean. Supplies are very limited, but we’re partnering with manufacturers and distributors to source as much as possible. We’ll be prioritising distribution to drivers in cities with the greatest need.

Giving you options for food delivery
We understand that you may be relying more on food delivery right now. If you prefer, you can leave a note in the Uber Eats app to ask your courier to leave your food at your door.

Sharing advice to stay healthy
We’re reminding everyone who uses Uber to follow guidance from public health authorities. If you’re sick, stay home and away from others. Wash your hands frequently, and cover your cough or sneeze. For more information, please refer to the Department of Health & Social Care websiteor if you are in Ireland, the Department of Health website.

Additionally, there have been reports of discrimination linked to the current situation. I want you to know this is never okay—every user is expected to follow the Uber Community Guidelines, which clearly prohibit discrimination. In times of uncertainty, it is especially important that we be our best selves.

Thank you for doing your part to help keep our communities safe, and for supporting one another as we navigate this moment together.

Dara Khosrowshahi
CEO

Brukar inte pracka på andra mina åsikter men eftersom du frågade så :) Jag hade inte åkt, och jag har inte ens några barn. Rekommenderar alla att ta in så mycket information man hinner och orkar med. Lyssna på folk du litar på, kanske några olika intervjuer med experter? Sam Harris, för att nämna en, har två podd-intervjuer ute som jag bedömer som balanserade. Gör din egen bedömning.

Tänk på var budskapet kommer ifrån. Just nu handlar det om riskminimeringar och det kan betyda att budskapet varierar beroende på avsändare, även om det yttras i all välmening. Myndigheter har vissa prioriteringar, arbetsgivare har andra. Du har såklart ansvar för att minimera riskerna för din familj och dig själv. En myndighets rekommendationer är förhoppningsvis vad som är bäst för ett folk, men inte nödvändigtvis det som är bäst för dig.

Utöver det så har man självklart ett ansvar att inte bidra till spridning i onödan. Hur det kopplar till resor får man bedöma själv. För egen del har jag har svårt att se att det blir några semesterresor närmsta tiden :(

Toppen