Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ett par dagar sedan blev vårt flyg från Frankfurt till Seoul 8 april inställt - därmed helt klart att det inte blir någon Sydkorea i påsk för oss. Har inte ringt till SAS Tallinn ännu. Kan jag räkna med alla poäng+pengar och voucher (som inte gått ut) tillbaka? Finns det någon vinning i att boka om till en helt annan destination nu direkt, eller kan man i denna situation lika gärna få tillbaka allt och sedan boka när man vill? Det vill säga: Blir det kostnadsneutralt att i detta läge få en retur jämfört med att boka en annan resa på samma bokning?

I detta läget har det rapporterats att ett antal personer har fått tillbaka allting, inklusive *A-avgiften, vid avbokning. Det skulle jag försöka med.

Ni har vi ombokat både oss och mina föräldrar. Löste sig faktiskt bra! Föräldrarna kommer ner till oss dagen innan, sen åker vi gemensamt CPH-ZRH-MIA.

Jag var lite orolig när jag fick mejlet att det var flyget ZRH-MIA som var inställt. Hade inte velat tappa businessbiljetter för fyra. :D

Ett par dagar sedan blev vårt flyg från Frankfurt till Seoul 8 april inställt - därmed helt klart att det inte blir någon Sydkorea i påsk för oss. Har inte ringt till SAS Tallinn ännu. Kan jag räkna med alla poäng+pengar och voucher (som inte gått ut) tillbaka? Finns det någon vinning i att boka om till en helt annan destination nu direkt, eller kan man i denna situation lika gärna få tillbaka allt och sedan boka när man vill? Det vill säga: Blir det kostnadsneutralt att i detta läge få en retur jämfört med att boka en annan resa på samma bokning?

Jag avbokade precis en awardresa till SIN (18-22 mars) genom att ringa till Tallin. Jag har inte sett om jag får tillbaka bokningsavgiften, men poäng (så klart) samt ändrat utgångsdatum på min expirade voucher till sista mars fick jag bekfräftat över telefon. Tycker det kändes riktigt schysst!

Jag baserar numera HKG,

Svenskt pass, starta resan i HKG

Blir inte riktigt klok på huruvida jag kan åka till Thailand eller inte.
Är lite sugen på att dra till Koh Samui med Bangkok Airs direktflyg om 1,5v

Har faaet penge tilbage fra baade WB og CZ for coronarelaterede aflysninger. Men alle anslutninger er tabt og jeg har maattet koebe nye billetter i 11te time

Jag baserar numera HKG,

Om du är i Hong Kong just nu så ser det ut som att du måste sätta dig i karantän vid ankomst...

"The quarantine announcement, published in the official Royal Gazette on Thursday, classified South Korea, China, Macao, Hong Kong, Italy and Iran as "dangerous communicable disease areas".

This means that all arrivals from these places, including those that transit through them, will have to provide the authorities with their address and travel plan and be self-quarantined for 14 days."
Thailand Announces Compulsory Quarantine for Arrivals From Six Places - The New York Times

Jag baserar numera HKG,

Om du är i Hong Kong just nu så ser det ut som att du måste sätta dig i karantän vid ankomst...

"The quarantine announcement, published in the official Royal Gazette on Thursday, classified South Korea, China, Macao, Hong Kong, Italy and Iran as "dangerous communicable disease areas".

This means that all arrivals from these places, including those that transit through them, will have to provide the authorities with their address and travel plan and be self-quarantined for 14 days.'
Thailand Announces Compulsory Quarantine for Arrivals From Six Places - The New York Times

Då tar vi och krånglar till det lite mer :)

Källa: Bangkok Post - Quarantine 'recommended' but enforcement unclear

"Public Health Ministry spokesman Rungrueng Kiphati told Reuters on Thursday that people arriving from those six places would be fined 20,000 baht if they did not self-quarantine for 14 days at home or in a hotel room, 'where they have to report themselves to the authorities every day or officials will come to check on them'.

On Friday, however, other ministry officials took a slightly softer line: 'For now, we are recommending people to exercise home quarantine. But if you don’t follow that, then we will use the law to take you to government quarantine centres,' said Sukhum Kanchanapimai, the ministry’s permanent secretary."

This means that all arrivals from these places, including those that transit through them, will have to provide the authorities with their address and travel plan and be self-quarantined for 14 days."

Då tar vi och krånglar till det lite mer :)

Källa: Bangkok Post - Quarantine 'recommended' but enforcement unclear

"Public Health Ministry spokesman Rungrueng Kiphati told Reuters on Thursday that people arriving from those six places would be fined 20,000 baht if they did not self-quarantine for 14 days at home or in a hotel room, 'where they have to report themselves to the authorities every day or officials will come to check on them'.

On Friday, however, other ministry officials took a slightly softer line: 'For now, we are recommending people to exercise home quarantine. But if you don’t follow that, then we will use the law to take you to government quarantine centres,' said Sukhum Kanchanapimai, the ministry’s permanent secretary."

Och ytterligare förvirring,

Källa SCMP
Hong Kong hit by travel restrictions from countries with close business and tourism ties, as coronavirus fears spread | South China Morning Post

"Earlier on Friday, Hong Kong travellers were left in a state of confusion and even alarm after Thailand’s government announced it would impose restrictions on arrivals from the city and mainland China, then gave conflicting information as to whether they would be quarantined.

Thai health authorities later clarified that travellers from Hong Kong and five other jurisdictions would have to issue daily reports on their physical condition while in the kingdom, but they would not be placed under quarantine."

Så det räcker med att ringa in och säga att man mår bra?!

@henke12 @Tonton Man kan ju misstänka att orsaken till förvirringen ligger någonstans kring det som står sist i artikeln i Bangkok Post som Tonton länkade till...

"But the number detected has remained surprisingly low, in a country visited by tens of millions of people each year.
Speculation is pointing at a limited testing regime in a country determined not to frighten off visitors."

Så frågan är väl kanske inte om man får resa dit utan snarare om man vill det. Jag hade i alla fall funderat en gång till, om det nu är så att de tullar på de spridningsbegränsande åtgärderna för att inte skrämma bort turisternas pengar...

Jag avbokade precis en awardresa till SIN (18-22 mars) genom att ringa till Tallin. Jag har inte sett om jag får tillbaka bokningsavgiften, men poäng (så klart) samt ändrat utgångsdatum på min expirade voucher till sista mars fick jag bekfräftat över telefon. Tycker det kändes riktigt schysst!
Hur såg din rutt ut? När jag frågade häromdagen fick jag blankt nej på att få ändrat utgångsdatum på mina expired vouchers vid avbokning till SIN och hem från BKK.

Toppen