Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Senator

Moderator
Jag har en resebyråbokning med Swiss CPH-ZRH-HKG-BKK//BKK-FRA-CPH. Jag ringde Swiss direkt (inte resebyrån för att slippa viskleken) och de bokade om mig snabbt och enkelt till CPH-ZRH-BKK. Thailand har infört karantän på hotellrummet (eller nått - svårt att tyda informationen som går att hitta) för besökare som anländer via/från bl.a. Hong Kong.

Jag håller på nu med Swiss. Det har varit en jäkla tjafs kan jag säga där F-linjen säger ja, men kan inte röra biljetten medan Agency Support vägrar. Har du någon länk till informationen som beskriver situationen i Thailand?
 

SimonXYZ

Medlem
Jag håller på nu med Swiss. Det har varit en jäkla tjafs kan jag säga där F-linjen säger ja, men kan inte röra biljetten medan Agency Support vägrar. Har du någon länk till informationen som beskriver situationen i Thailand?
Som sagt, informationen är lite luddig, men damen jag pratade med hos Swiss tvekade inte en sekund innan hon bokade om mig. Jag ringde ej F-linjen utan vanliga +41 848 700 700.

Edit: Det är möjligt att min bokning nu är en specialare då de tidigare bokade om BKK-HKG-ZRH-CPH till BKK-FRA-CPH där BKK-FRA är Thai F.

Six places defined as dangerous zones
Thailand Announces Compulsory Quarantine for Arrivals From Six Places - The New York Times
 

Zeke Z

Medlem
Interaktiv covid-19-karta ger aktuellt läge i världen:

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

I takt med att antalet fall smittade av det nya coronaviruset, sars-cov2, ökar så ökar även oron. Ett bra botemedel mot oro är information. I det syftet har det privata amerikanska universitet Johns Hopkins i Baltimore, Maryland, utvecklat en interaktiv världskarta som registrerar varje bekräftat fall av smitta i hela världen, liksom även alla dödsfall och alla som har tillfrisknat.

Här kan man gå in och få det aktuella världsläget liksom läget i olika länder, olika provinser (i Kina) eller till och med olika städer (i USA) när som helst. Data uppdateras kontinuerligt dygnet runt och är den bästa källan till information kring sars-cov2-virusets spridning och utveckling globalt.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Uppenbarligen inte helt 100% då Sverige inte finns med som recovered (0 st). Tjejen som blev smittad först av alla är blev ju friskförklarad tidigare i veckan.. men det är väl vårt kassa icke-existerande system som spökar mer än att u-tet har fel.
Den där har delats flera gånger här, men den "laggar" en del. Jag brukar använda denna istället Coronavirus Update (Live): 100,162 Cases and 3,406 Deaths from COVID-19 Wuhan China Virus Outbreak - Worldometer

Där kan man se att vi har ett case som tillfrisknat (Tjejen i Jönköping om jag inte minns fel, så informationen delar vi nog till WHO och andra. 101 fall just nu, vilket verkar stämma rätt bra överens med vad AB och andra rapporterar.

Jag brukar sortera efter new cases för och se vilka nya länder som dyker upp, och som jag vill undvika att besöka. Just nu ligger Spanien inte så bra till
 

Homer

Medlem
"norra Italien" i det här fallet är ju nästan allt norr om Rom, även Toscana.


UD avråder från icke nödvändiga resor till regionerna Piemonte, Ligurien, Lombardiet, Emilia-Romagna,
Trentino-Alto Adige, Aostadalen, Veneto, Friuli Venezia Giulia och Toscana i norra Italien.


grundkarta.gif
 

Sander

Medlem
Ett par dagar sedan blev vårt flyg från Frankfurt till Seoul 8 april inställt - därmed helt klart att det inte blir någon Sydkorea i påsk för oss. Har inte ringt till SAS Tallinn ännu. Kan jag räkna med alla poäng+pengar och voucher (som inte gått ut) tillbaka? Finns det någon vinning i att boka om till en helt annan destination nu direkt, eller kan man i denna situation lika gärna få tillbaka allt och sedan boka när man vill? Det vill säga: Blir det kostnadsneutralt att i detta läge få en retur jämfört med att boka en annan resa på samma bokning?
 
Toppen