Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nemo

Medlem
Amerikanska CDC (Center for Disease Control) har gjort en guide för hur en kan tänka kring exponering och karantän.
Interim US Guidance for Risk Assessment and Public Health Management of Persons with Potential Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Exposure in Travel-associated or Community Settings

Det finns också en guide för resenärer,
COVID-19 information for Travelers | CDC
Medium risk är exempelvis: "On an aircraft, being seated within 6 feet (two meters) of a traveler with symptomatic laboratory-confirmed COVID-19 infection; this distance correlates approximately with 2 seats in each direction"

Skärmavbild 2020-03-05 kl. 13.54.35.png
Risk Category Medium risk
Ifall du har symtom efter att ha suttit nära en annan passagerare med bekräftad COVID-19
Movement Restrictions and Public Activities Immediate isolation.
Medical Evaluation Medical evaluation and care should be guided by clinical presentation; diagnostic testing for COVID-19
should be guided by CDC’s PUI definition. If medical evaluation is needed, it should occur with pre-notification to the receiving HCF and EMS, if EMS transport indicated, and with all recommended infection control precautions in place.
Travel Controlled; air travel only via approved air medical transport. Local travel is only allowed by medical transport (e.g., ambulance) or private vehicle while symptomatic person is wearing a face mask.

Ifall du INTE har symtom efter att ha suttit nära en annan passagerare med bekräftad COVID-19
To the extent possible, remain at home or in a comparable setting. Avoid congregate settings, limit public activities, and practice social distancing.
Travelers from mainland China outside Hubei Province with no known high-risk exposure: Self-monitoring with public health supervision
All others in this category: Active monitoring
Recommendation to postpone additional long-distance travel after they reach their final destination. People who intend to travel should be advised that they might not be able to return if they become symptomatic during travel.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Det finns också en guide för resenärer,
COVID-19 information for Travelers | CDC
Medium risk är exempelvis: "On an aircraft, being seated within 6 feet (two meters) of a traveler with symptomatic laboratory-confirmed COVID-19 infection; this distance correlates approximately with 2 seats in each direction"

Dags att införa ny personlig resepolicy: Flyger enbart First :rolleyes:
 

fly4fun

Medlem
Är ganska övertygad om att antalet smittade i Kina är betydligt högre än vad det kommunistiska partiet förmedlar.
Det trodde jag oxå tills jag såg videos hur det ser ut i Kina. Dom har verkligen tagit spridningen seriöst och jag är inte det minsta förvånad att smittsiffrorna rasar nu. Här har Italien mycket att lära.
 

Nemo

Medlem
IATA IATA - IATA Updates COVID-19 Financial Impacts -Relief Measures Needed- har gjort en gissning av påverkan av SARS-CoV2 (COVID-19). I det värre scenariot räknar de på en minskad passagerarvolym om 24% i bla Sverige. Marknaden har åtm för SAS prisat in med marginal, -40% senaste två veckor.

MARKET
Austria, France, Italy, Germany, Netherlands, Norway, Spain, Switzerland, Sweden, the United Kingdom
Impact on pax no: -24%
Impact on pax revenue: -$37.3 billion

IATA https://www.iata.org/en/iata-reposi...eports/coronavirus-updated-impact-assessment/ jämför med tidigare sjukdomsutbrott; de peakade efter 1-3 mån och återhämtat sig efter 6-7 mån.

0C092B55-00F9-421A-B2D5-D25CFB2BC263.png
 
Last edited:

Maja

Medlem
Med anledning av att Thailand ev. går ut med karantän för alla som varit i t.ex. Tyskland och Singapore vilket vi kommer vara på vår väg till Bangkok så började jag leta efter alternativ OM det skulle bli så vart vi skulle vilja lägga vår andra del av semestern. Balin blir då ett självklart alternativ. Efter de inledande luddiga uttalanden från hälsoministern i Thailand tidigare i veckan så började denna tanke gro hos mig att jag nog gör klokt i att kolla på alternativ till Bangkok.

Vad jag kan finna så finns endast två Coronafall i Indonesien (än), men de går samtidigt ut och säger att de inte har de resurser sett till sjukvård etc. om det blir ett större utbrott. Är Conrad Balin ett alternativ jag bör ta med, eller ska jag slå Bali helt ur hågen och helt enkelt bara boka av hela resan om Thailand går ut med ett karantänstvång på 14 dagar?

Källa: 11 risk zones defined to facilitate measures
No self-quarantine for healthy travellers from Singapore
 

Jönsson

Medlem
Det trodde jag oxå tills jag såg videos hur det ser ut i Kina. Dom har verkligen tagit spridningen seriöst och jag är inte det minsta förvånad att smittsiffrorna rasar nu. Här har Italien mycket att lära.
Vet inte om du har sett den australiensiska dokumentären om hur utbrottet hanterades av de kinesiska myndigheterna. Många klipp filmade inifrån Wuhan där myndigheterna svetsar igen ytterdörrarna på flerfamiljshus för att eventuellt smittade inte ska kunna ta sig ut. Det innebär att samtliga där inne sannolikt är smittade, om de fortfarande lever. Det är bara ett exempel. Underskatta inte regimens förmåga att sprida desinformation. Tror att mörkertalet är mycket stort.
 

Kimmen00

Medlem
28 nya fall i Stockholm.. Sverige är ju som en jäkla bananrepublik när det gäller att hantera detta.. Snart står vi själva på svarta listan och kommer inte få resa någonstans...
 
På Kastrup i morse vid 8-tiden. Tunt med folk som en sömnig söndagskväll. Flög till Wien med OS och där var det mer normalt med folk. Halvfull A320 från Köpenhamn och sedan en helfull Dash 8 till Innsbruck.
 
Toppen