Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kimmen00

Medlem
Nu får vi lugna ner oss lite.

* Munskydd och andningsskydd (FFP3) är helt olika saker. Andningsskydd är rätt använt ett bra skydd mot t.ex. Coronavirus, det är Folkhälsomyndigheten öppen med. Munskydd kan i tillägg minska risken att smitta andra genom att färre droppar lämnar kroppen. Det är också Folkhälsomyndighetens syn.
* Att det finns en brist på vissa sjukvårdsartiklar när Kina slutar exportera, privatpersoner hamstrar och hela världen har ett enormt mycket behov än för några månader sedan är väl inte så konstigt
* Sverige har sedan Kalla krigets slut nedrustat både militärt försvar och civilförsvar. Det är ingen hemlighet utan har drivits av såväl Socialdemokratiska som borgerliga regeringar. Inte för att jag tror att Sverige på 1980-talet hade miljoner andningsskydd som bara väntade på att användas.

Precis som att vi alla har ett ansvar att vara noggrann med handhygien och att inte vistas bland folk om vi blir sjuka just nu, så tycker jag att vi också ska avvakta med att prata ner våra myndigheter just. Det är förslagsvis en diskussion som vi kan ta inför nästa val (och då i helt andra forum än här).

Problemet är väl att om vi får en massa fall snabbt (smittade utomlands eller ej) kan andra länder dra öronen åt sig. Redan nu har tex Israel infört 14 dagars karantän om man besökt Italien, Tyskland, Österrike och Schweiz (förutom de tidigare länderna) innan man anländer Israel, och våra finska grannar bokade idag av ett besök i Stockholm nästa vecka pga reserestriktioner till Sverige (en finsk myndighet).
Vore illa om vi plötsligt inte tex får resa in i USA etc.. saker kan skifta snabbt...
 
D

Deleted member 30163

Guest
28 nya fall i Stockholm.. Sverige är ju som en jäkla bananrepublik när det gäller att hantera detta.. Snart står vi själva på svarta listan och kommer inte få resa någonstans...
Vet inte om jag håller med, 28 nya fall betyder inget så mycket. Redan nu vet man att många har kopplingar till de som rest till Italien eller Iran. Dom som är smittade blir snabbt isolerade.

Vi har dessutom inte ett enda livshotande fall, eller dödsfall. Det har inte Norge eller Danmark heller.

Det som är intressant är åldern, om man är i riskzon.
Screenshot 2020-03-05 at 19.52.59.png

Coronavirus Age, Sex, Demographics (COVID-19) - Worldometer

För Italien kan man läsa:
The virus has killed 79 people in Italy, overwhelmingly aged between 63 and 95 with underlying serious illnesses.

The youngest patient to die was 55 and suffering from chronic disease. A 61-year-old doctor who was not known to have underlying health problems has also died.

Italy’s large elderly population bearing brunt of coronavirus | World news | The Guardian

Med tanke på att det kan ta flera veckor innan du som blivit smittad märker något så är det ju det som är det farliga här. Inte vad sjukhusen gör eller inte gör utan vad du gör, det bästa hade varit om vi kunde sätta alla som varit i Kina, Iran och Italien i karantän, men det går ju inte.
 

GOTBound

Medlem
Jag skulle boka resa för att åka och titta på Spurs vs. West Ham den 20:e mars. Tidigare i eftermiddags fanns det vanliga avgångarna men när jag skulle boka nu ikväll fanns det inga lediga flyg, tittar jag på tidtabellen på British Airways sida finns det bara ett flyg schemalagt, BA 803 som enda avgång för hela fredagen. BA har bokat om passagerna på tre flyg till ett, därav att det inte finns några platser att köpa. Jag hoppas dock det skall vara några som avbokar så det öppnar upp sig platser på BA803.
BA.PNG


EK
 

Bankiren

Medlem
Jag är inte så rädd för själva viruset, men vi flyger CPH-ARN-ZRH-MIA på onsdag - och USA har ju redan karantän för vissa länder. :(
 

bachelor

Medlem
Bara en tidsfråga innan de hinner smitta ner folk här så mkt att smittspårning ej hinns med..
Det finns en siffra, en kritisk punkt där vi inte har kapacitet eller tid att smittspåra alla fall, när den väl nås är det no turning back om det vill sig illa oavsett hur mycket resurser vi pumpar in. Det som oroar mig är dels att Sverige isoleras av resten av världen och den ekonomiska smäll som följer av det, men främst att vi fyller upp sjukhusen med väldigt väldigt många människor i riskgrupp som måste få akut vård för att inte dö och vad det gör för vårt samhälle. Och det är såklart inte 50/50 att detta händer eller inte. Men det kan vara väl värt en tyngre insats nu för att minimera den risken. Vi har vårt "försvar" av samma anledning, att skydda ifall något händer. Alla dagar på året vi inte blir attackerade av en militär makt är det en extrem kostnad men när/om det händer kan det vara bra att ha.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Det finns ingen siffra, det finns 100 siffror, det är ju det som gör det här så dumt, när man sitter på twitter med sitt glas vin och helt plötsligt blir expert och vet allt, och då måste ut och skriva om det, så andra kan läsa och göra samma sak. Det är det som är farligt.

Vi behöver inte fina dyra sjukhus för att ta hand om smittade, i kina byggde man en cementlåda och kallade det sjukhus. Vi har mängder av resurser i form av lokaler. Det är helt orimligt att ha tusentals vårdplatser som kommer stå tomma i 10 år bara för "att". Precis som vi inte kan ha ett försvar vi inte behöver.

Sverige är ju inte på något sätt unika, eller det är vi nog om man jämför med de länder USA satt på svarta listan = Vi har inte en enda person som dött eller som ens är allvarligt hotad (vilket såklart kan ändras) över 2 månader efter "patient 0".

Det som är farligt är många människor på samma ställe. Jag tycker att melodifestivalen ska gå utan publik, och att alla event och konferenser i Stockholm, Göteborg och Malmö ska ställas in minst 30 dagar. Jag har valt att jobba hemma bara för att. Jag tror jag kan bli smittad, men jag tror inte att jag dör, lika lite som jag tror jag blir överkörd av en spårvagn i morgon, men jag tror jag kan smitta andra som kan dö.
 

palmen

Moderator
Det börjar komma in massa anmälningar på denna tråd igen. Försök hålla det till Corona och hur det påverkar resande och inget annat.
Vill man diskutera Corona mer generellt får vi hänvisa till andra mer lämpade forum för detta.

Tråden är viktig och av förklarliga skäl en av de hetaste, finns inga planer på att stänga tråden men vi vill försöka att hålla det till resande och hur det påverkas.

Vi håller osis till fakta för att inte sprida rykten i onödan. Vad man hört via en tredjepart ska inte läggas fram som någon sanning, självklart helt ok att fråga om det stämmer om man är osäker.

/Moderator
 

aikelo

Medlem
Med anledning av att Thailand ev. går ut med karantän för alla som varit i t.ex. Tyskland och Singapore vilket vi kommer vara på vår väg till Bangkok så började jag leta efter alternativ OM det skulle bli så vart vi skulle vilja lägga vår andra del av semestern. Balin blir då ett självklart alternativ. Efter de inledande luddiga uttalanden från hälsoministern i Thailand tidigare i veckan så började denna tanke gro hos mig att jag nog gör klokt i att kolla på alternativ till Bangkok.

Vad jag kan finna så finns endast två Coronafall i Indonesien (än), men de går samtidigt ut och säger att de inte har de resurser sett till sjukvård etc. om det blir ett större utbrott. Är Conrad Balin ett alternativ jag bör ta med, eller ska jag slå Bali helt ur hågen och helt enkelt bara boka av hela resan om Thailand går ut med ett karantänstvång på 14 dagar?

Källa: 11 risk zones defined to facilitate measures
No self-quarantine for healthy travellers from Singapore
Då jag kollade på de 2 fallen i Indonesien så var det på en annan ö 140 mil från Bali. Vet dock inte om pricken på WHO kartan är exakt.
c17a6be875d620ac286141136e770f38.jpg
 

TjudöBoy

Medlem
Fick resan ombokad av SAS så att 3 dygn i Prag blev en halv timme istället, sedan undrade de om det var ok:rolleyes::D Ringde SAS och bokade om till mitten på april istället vilket tog typ 5 minuter, prima service tycker jag :)
 
Toppen