Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Min arbetsgivare har också ställt in alla resor till södra Italien där vi verkar på obestämd tid.

Ser att Hammarby Damfotboll ställer in sitt träningsläger på Fuerteventura (grannö med Teneriffa) nästa vecka pga Coronaviruset.

Jag har en icke avbokningsbar bokning med Lufthansa första klass från Shanghai till München 23 april. Den är inte avbokad men det går inte att boka nu förrän 26 april. Jag har inte fått något meddelande från Lufthansa.
Vad gör man? Bara att vänta?
Visa bifogad bild 106814 Visa bifogad bild 106815

Jag skulle proaktivt ta kontakt med Lufthansa, men jag tror du behöver bestämma dig innan vad du vill göra så du har alternativen klara. Den tydliga linjen Lufthansagruppen har är:
Avbokning OK
Ändring av datum OK
Ändring av rutt EJ OK
@squeezen jag fick fel info igår. Nu har jag fått ok att åka direkt från HKG och inte via BKK. Så jag väntar nu tills några dagar innan om jag väljer att boka av eller inte.

Min arbetsgivare har nu stoppat arbetsresor till Italien och kräver 14 dagars karantän av alla som varit där. Samma regler gäller för Kina(inkl självstyrande regioner) och Singapore.

Oj! Det får mig att fundera på Singapore..

Min arbetsgivare har samma self-quarantine regler gällande Kina, Singapore, och de blockerade städerna i norra Italien.

Dessa regler bygger på rekommendationer från FCO.

Detta gäller inom vårt företag:

Gällande Corona-viruset:

Travel restrictions China: No business trips to China are allowed until further notice
Contact your security unit or the On Call Duty security officer if you have any questions

Allmänt om resor, ej relaterat till Corona-viruset:

Business travel valid for all employees in Sweden, including group functions and global units:

1. Avoid travelling as far as possible.
2. All internal travel should be replaced by using virtual meeting tools.
3. Company employees will need line managers and Company’s leadership team members approval for domestic Sweden trips and CEO’s/CFO’s approval for trips outside of Sweden These approvals needs to be in place before making the booking.
4. Less than 500 km trips shall be done by train domestic Sweden.
5. For ground transportation public transport should be chosen instead of taxi or other car.

Jag skulle proaktivt ta kontakt med Lufthansa, men jag tror du behöver bestämma dig innan vad du vill göra så du har alternativen klara. Den tydliga linjen Lufthansagruppen har är:
Avbokning OK
Ändring av datum OK
Ändring av rutt EJ OK
Gäller det redan även så sent som 23 April?
Jag har kontaktat Lufthansa och fick ett mejl om att jag ska bli kontaktad.
Betald första klass kanske ger högre prioritet

全国の小中高 臨時休校要請へ 来月2日~春休みまで 首相 | NHKニュース

Japan kommer att hålla alla skolor (grundskolor + gymnasier) stängda från och med 2:a mars.
Spekulation från min sida men detta kommer nog innebära fler resande barnfamiljer inom Japan vilket i sin tur kan medföra en större spridning av viruset, särskilt då det kommer vara mer folk i rörelse i princip överallt.

Jag tror tvärtom. Japan tar mycket allvarligt på coronaviruset och vidtar förebyggande åtgärder, exempelvis stänger skolor. Myndigheterna gör allt i sin makt för att begränsa spridningen. Till viss del beror detta säkerligen på det kommande OS och det vore ett stort nederlag om OS måste skjutas fram eller ställas in.

Jag tror att de japanska invånarna också kommer göra allt som står i sin makt för att begränsa spridning och därför inte kommer åka resandet med sina barn bara för att skolan är stängd.

Tror snarare att landet kommer att strama åt villkoren för inresande, och vi kommer nog se ytterligare restriktioner för resenärer som kommer från vissa länder.

Nuvarande policy: Coronavirus Pandemic Alert (On 27 February(Thu), 00:00) | NARITA INTERNATIONAL AIRPORT OFFICIAL WEBSITE

• Gilla
Reactions: hco
Jag tror tvärtom. Japan tar mycket allvarligt på coronaviruset och vidtar förebyggande åtgärder, exempelvis stänger skolor. Myndigheterna gör allt i sin makt för att begränsa spridningen. Till viss del beror detta säkerligen på det kommande OS och det vore ett stort nederlag om OS måste skjutas fram eller ställas in.

Jag tror att de japanska invånarna också kommer göra allt som står i sin makt för att begränsa spridning och därför inte kommer åka resandet med sina barn bara för att skolan är stängd.

Tror snarare att landet kommer att strama åt villkoren för inresande, och vi kommer nog se ytterligare restriktioner för resenärer som kommer från vissa länder.

Nuvarande policy: Coronavirus Pandemic Alert (On 27 February(Thu), 00:00) | NARITA INTERNATIONAL AIRPORT OFFICIAL WEBSITE

Att Japan kommer strama åt resande in och ut har jag inga problem att tänka mig. Självklart tar regeringen också det hela på mycket stort allvar, även om dess åtgärder i högst grad är byråkratiska snarare än vetenskapliga (tänker på Diamond Princess och avsaknaden av säkra och osäkra zoner ombord, bl.a.).

Däremot skiljer sig min bild av japanska familjer från din egen - resande inom landet är jag övertygad om att det kommer att öka, särskilt då körsbärsträden blommar tidigt i många delar av landet i år. Givetvis är min bild säkert färgad av min omgivning då jag bodde i Tokyo och beskriver inte hela landet som så. Många gör säkert mycket för att begränsa spridning men så får man komma ihåg att många tror att en vanlig mask skyddar en från att bli smittad och bär dylik i förebyggande syfte. Mask på sjuk person förebygger viss spridning - dock bör sådan person stanna hemma, något som arbetande japaner är dåliga på.

Vidare behöver ju inte föräldrarna vara med på dylik resa - finns gott om gymnasieelever som säkert tar sig en eller annan sväng på egen hand. :)

Detta sagt så hoppas jag att din bild av det hela är vad som blir verklighet och att en epidemi inom landet kan undvikas.

Vi flög från Manila igår, via Singapore och Frankfurt.

Singapore Airlines Lounge i Manila serverade mat och dryck på tallrik och i glas. I Singapore han vi inte in i någon lounge.

Jag upplevde kontrollerna mer intensiva i Filippinerna när vi kom för 3 veckor sedan än när vi åkte hem (vi åkte även inrikesflyg 1 gång/vecka). Jag upplevde även kontrollerna mer intensiva i Singapore för 3 veckor sedan också.

• Gilla
Reactions: Gus
Avbokning OK
Ändring av datum OK
Ändring av rutt EJ OK
@squeezen jag fick fel info igår. Nu har jag fått ok att åka direkt från HKG och inte via BKK. Så jag väntar nu tills några dagar innan om jag väljer att boka av eller inte.

Oj! Det får mig att fundera på Singapore..
Du menar de tillåter ombokning till andra datum? Var inte ett alternativ innan iaf då de inte slutat flyga på tex HKG eller SIN.

kanske värt kolla upp. Vi har inga avrådansregler till singapore just nu. Men verkar som många andra har det...

Toppen