Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag hade tänkt mig Italien som sommarresmål. Tror inte längre att det är aktuellt.

Hade samma tanke här. Inte bokat biljetter än, men hade tänkt göra det inom de närmaste dagarna. Tidpunkten för resan är vid månadsskiftet juli/augusti. Fler åsikter/råd/tankar kring semesterresa i Europa i sommar? Hur skulle ni göra?

Så går mina tankar också, men i så fall så innebär "avvakta" att inte trycka på köpknappen avseende flygbiljetter just nu, utan vänta tills läget klarnar (om det nu gör det).

Samtidigt så tänker jag, utan att på något sätt vara smittskyddsläkare eller ens i närheten av det, att om Italien drabbas så hårt av corona att det blir ett generellt reseförbud dit så är det för sent när väl ett sådant ev beslut skulle tas. Det borde ha spritts utanför Italiens gränser för längesen när väl ett sådant scenario skulle aktualiseras (med reservation för att beslutet skulle tas redan på det här stadiet och inom de närmaste dagarna.).

Fick detta brevet av SingaporeAir tycker det känns tryggt att dom har bra koll på detta dock blir jag lite ledsen i ögat att dom upphör med after Take off drinken , jag vet kanske löjligt men det är ju halva nöjet med att flyga buisness ;p ps hoppas jag läste fel
Håller helt med dig! :) Dock är pre dinner-drinken (med varma nötter) ännu viktigare tycker jag, hoppas den blir kvar i alla fall. Varm handduk är också tråkigt att den försvinner!

Är ju rätt mycket pengar också om man vaskar en resa för 20 personer, med mindre än att UD börjar avråda från resan.

Tycker du gör lite ett felslut här. Det kostar er inget att vaska resan. Er kostnad oavsett beslut är mer eller mindre den samma, dvs kan vara en sunk cost. Tycker arbetsgivaren och de anställda att det känns kul och utvecklande att åka och UD inte avråder så låter det som att ni ska åka. Skulle UD avråda eller de anställda/arbetsgivaren mest känna olust så är det bättre att vara hemma.

Har en resa till Japan samt en 10 dagar kryssning som går runt Japan till Sydkorea som jag kommer att åka på i april. Oavsett utvecklingen så kommer jag att resa, känner att det inte är läge att få panik just nu.

Du kan självklart göra som du vill, men skulle råda dig att följa UDs rekommendation. Gör du inte det riskerar du att vara oförsäkrad, även om det du skulle råka ut för inte har någonting med virus att göra.

Se till att vara försäkrad - Sweden Abroad

När det gäller själva kryssningen finns det en uppenbar risk att den ställs in om efterfrågan försvunnit, så kanske planera för alternativ plan om den inte blir av?

Fick detta brevet av SingaporeAir tycker det känns tryggt att dom har bra koll på detta dock blir jag lite ledsen i ögat att dom upphör med after Take off drinken , jag vet kanske löjligt men det är ju halva nöjet med att flyga buisness ;p ps hoppas jag läste fel

Fick också det. Vi är några som ska åka och se F1 i Melbourne om tre veckor. Vår tolkning var att man inte fick nåt alls att dricka "After take off". Låter på ett sätt orimligt, men hoppas vi tolkade det fel. Hoppas att vi i biz får våra drinkar. ;)

Toppen