Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jag har en resa till Italien Lake Como i mitten av april. Men kommer att invänta UD’s rekommendationer och vidare utveckling i landet överlag innan jag gör ngt drastiskt som att av/omboka denna.

Låter klokt. Känns som det helt beror på var man ska och tycker inte heller man ska göra något allt för drastiskt ännu. Det kan ju lika gärna vara så att man inte kan åka till Sthlm/Gbg/Malmö eller för den delen vilken by/stad som helst i Sverige inom några veckor ifall det går illa och om man tänker på samma sätt.

Det som händer i Italien, Korea, Iran o även Japan där det ökat en del är ju lite oroväckande. Men för övriga länder runt Kina känns det fortsatt rätt lugnt. Håller framförallt koll på Vietnam och Taiwan själv och o Vietnam har inte fått några nya fall på ett tag nu (16 totalt enligt WHO). Det man börjar fundera på som eventuellt skulle kunna påverka ens resa dit är om det händer mer i Europa så att länderna i Asien börjar förbjuda flyg som kommer från vissa länder i Europa. Uppenbarligen ändras saker snabbt här, över en dag, så det känns riktigt svårt att veta hur saker ser ut i april utan man får nog bara hänga med och se helt enkelt.
 

eliee

Medlem
Vad händer med OS i Tokyo i sommar?

Som svar på endast detta så överväger varken IOK eller Japan att ställa in eller ens flytta på OS - i stället planerar man att ta hjälp av det system britterna använde under OS i London för att tidigt kunna identifiera smittspridning och begränsa den.

Det florerar diverse rykten på bl.a. japanska twitter där det skriks hit och dit om att OS kommer att ställas in eller flyttas tillsammans med diverse konspirationsteorier, men detta dementeras alltså av både Japan och IOK:
五輪 新型ウイルスでの「中止や延期は検討せず」組織委 森会長 | NHKニュース
(eller engelska: Coronavirus: What could it mean for the 2020 Olympics in Tokyo - BBC Sport)
 

SimonXYZ

Medlem
Kanske hör hemma i det här gjorde ni bra lufthansa.
Hade bokat CPH-FRA-HKG-SIN // SIN-HKG-ZRH-CPH

HKG var redan ett ”orosmoln” med protester, nu har de ju fortfarande en del
Öppen trafik till kina och en halvtaskig connection på väg hem på 10h som va tänkt för att åka A380 suite som senare blev 777-200 gjorde att jag nu med tanke på corona ville byta och åka till SIN direkt.

trots A-klass bokad och ingen A-klass kvar på min önskade CPH-FRA-SIN, samt att det inte ens finns en avrådan från HKG så bokade de om till denna rutt med LH båda hållen i F klass.

missar tyvärr Swiss IGEN. :(
Singapore nya suites va ju redan körd också så känns ändå ok.

snyggt.
Nästan lika många miles ändå eftersom LH ger 300% samt 2000 i J inom EU.
Bra LH!
Jag hade BKK-HKG-ZRH-CPH (HKG-ZRH i First). Nu ställde Thai in mitt BKK-HKG flyg. Swiss bokade om (via min resebyrå) till BKK-FRA-CPH med Thai First BKK-FRA (givetvis bokade resebyrån om till Business först). Nu väntar jag bara på Thais berömda equipment change - jag har tidigare blivit av med 4 platser i First på det sättet.
 
D

Deleted member 4140

Guest
Har en resa till Japan samt en 10 dagar kryssning som går runt Japan till Sydkorea som jag kommer att åka på i april. Oavsett utvecklingen så kommer jag att resa, känner att det inte är läge att få panik just nu.
 

Alf

Medlem
Har en resa till Japan samt en 10 dagar kryssning som går runt Japan till Sydkorea som jag kommer att åka på i april. Oavsett utvecklingen så kommer jag att resa, känner att det inte är läge att få panik just nu.

Det får man verkligen kalla ett högriskprojekt. Hoppas det går bra för dej.
 

oneM

Medlem
Jag hade en bokad hemresa i förrgår MNL-SIN-PEK-CDG med Singapore & Air China First och försökte in till det sista att åka den rutten. Förberedd med FFP3 mask med planen att isolera oss 23h på Peninsula Beijing. Men efter sambons tjat (och equipment change till A350 på Air China) bokade vi om och fick några dagar till semester och flyger MNL-HND (ANA Business) HND-FRA (Lufthansa First) FRA-CDG. Var inga konstigheter alls att boka om när jag nådde Kristina efter två HUACA. Lite tråkigt däremot att få missa SQ F & Fula ankungen på hemvägen men är ju extraordinära omständigheter som gäller nu (det vi inte vill höra på BC) sambon får däremot se Tokyo för första gången och jag hoppas vi får ett bra crew på Lufthansa med
en trevlig resa hem och mycket fika.
 
Last edited:

eliee

Medlem
Det får man verkligen kalla ett högriskprojekt. Hoppas det går bra för dej.
Ser inte hur det är farligare än att flyga mitt under influensasäsongen. Det går säkert alldeles utmärkt.

@nih23 hoppas du får en trevlig vistelse! Jag är säker på att de gör vad de kan för att begränsa spridningen så gott det går där borta - hoppas bara Sydkorea får kontroll på situationen och inte gör slag i saken att begränsa inresande (som det ryktas om - har dock ingen tillförlitlig källa).
 

oneM

Medlem
Kan in
Ser inte hur det är farligare än att flyga mitt under influensasäsongen. Det går säkert alldeles utmärkt.

@nih23 hoppas du får en trevlig vistelse! Jag är säker på att de gör vad de kan för att begränsa spridningen så gott det går där borta - hoppas bara Sydkorea får kontroll på situationen och inte gör slag i saken att begränsa inresande (som det ryktas om - har dock ingen tillförlitlig källa).
Kan inte mer än att hålla om ditt inlägg +1
 
Själv ska jag med jobbet till italieska alperna, via Milano, om 2.5 vecka. Rätt många på jobbet som börjar ställa frågor nu. Vi får väl se vad som sägs, och hur läget ligger veckan det är dags att åka. Ytterligare en resa bokad till italien i vår, men då är det ju Neapel, så det känns rätt lugnt just nu.
 
Toppen