Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

gunry

Medlem
Befinner mig i Singapore sedan imorse, 9/2. Det var en scanning på flygplatsen med (vad jag antar) värmekamera och stickprov med mer exakt termometer på vissa passagerare. Kom från Melbourne. I övrigt märktes inget ovanligt.

Vi hade först en bokning på ett hotell i Chinatown men valde att flytta ut till en resort en bit utanför stan. Inte för rädsla av att smittas utan för risken att saker ska vara stängda, och det blir en tråkig semester. Hotellet här (på Sentosa Island) är ganska fullt. Knappt några med munskydd.
 

Jones

Medlem
En liten rapport om läget i Singapore från en expat: jag hade själv inte tvekat åka till Singapore som turist just nu. Hur det ser ut senare i vår vet ingen. Sen beror det mycket på hur man är som person - det är ju inget kul om man går och oroar sig hela tiden. Tycker att livet lunkar på ganska normalt här. Restauranger är öppna (även om jag hört att vissa som hade mycket kinesiska gruppturister stängt), folk åker buss/tunnelbana och folk hänger på aw. Det är lite mindre folk i allmänhet men det är ganska skönt. Många evenemang ställs in och skolorna har vissa restriktioner. Folk kommer börja jobba hemifrån i högre grad ( det är ganska ovanligt här annars). Temperaturmätning på kontoret börjar imorgon och ska bli intressant hur det organiseras. Vet inte riktigt hur det ser ut runt Marina Bay och de typiska besöksställena eftersom jag sällan är där. Jag tror fler evenemang kommer påverkas men det kommer knappast bli ’död’ stämning på stan. Det finns dock helt klart en underliggande oro och den blir värre. Mest oroliga tror jag singaporianerna själva är. Dels pga sars och dels för de är i allmänhet mer rädda för sjukdom och bakterier. I fredags blev det hamstring av ris och toapapper men tror det har lugnat ner sig nu. Igår rapporterades tio nya fall av Corona - de festa lokalt smittade. Jag tror att man kommer se en ordentlig ökning kommande veckorna. Jag hade fortfarande åkt. Det är ändå en väldigt låg risk och jag tror att singaporianska samhället klarar hålla oron i schack. Jag hade packat munskydd (vanligt, inte N95, om man själv blir förkyld) handsprit, kanske antibakteriella wipes och kanske en termometer. Det är svårt att få tag på här. Väl i Singapore hade jag tvättat händerna och använt handsprit maniskt och inte ta i hand men i övrigt levt som vanligt. Det finns toapapper, mat och sjukvårdssystemet är med svenska mått mätt överdimensionerat så tror det ska mycket till innan det bryter ihop. Två taxichaufförer har smittats och det är väl det enda jag funderar på, inte för smittan utan om chaufförerna blir så oroliga att de slutar köra. Men det återstår och se.
Om någon funderat på varför man inte ser så mycket munskydd i Singapore är det för att myndigheterna uppmanar till att bara ha munskydd när man själv är sjuk. N95 typen rekommenderas till sjukhuspersonal men inte i allmänhet. De flesta icke proffs klarar inte bära dem så tight eller så länge som krävs för att de ska hjälpa.
 

Majsan

Medlem
Har en resa bokad till Singapore och Bangkok i början på april. Hur bör vi tänka? Ser nu att Singapore har höjt till orange, har ej hört något specifikt om Bangkok. Vet att svenska smittskyddsläkare har gått ut med en varning gällande att åka till Thailand.
Min plan var att bara avvakta och se, men börjar även fundera på om jag ska ta och leta efter något annat.

Tips och råd mottages tacksamt. Är en 2-4-1 bokning med vouchers som gick ut 191231. Poängen får jag tillbaka, men voucherna brinner inne vid en ren avbokning.

Har sett andra som fått boka om och ej behövs applicera en ny voucher, men vi har inga mellanlandningar i Kina så frågan är hur man ska tänka.

Tips på resemål behövs också. Söker för 3 personer med utresa 2/4 och måste vara hemma den 13/4.

Tack på förhand!

Sitter i nästan exakt samma sits som dig. Min voucher gick ut förra året och jag åker till Singapore i slutet av mars. Tänker att man säkert vet nån vecka innan resan om man bör åka eller inte, men skulle samtidigt vara skönt att kanske byta resmål redan nu så man slipper oroa sig för utvecklingen därborta. Vill kunna uppleva staden till fullo utan att många sevärdheter och restauranger ev är stängda. Jag och min man åker dessutom utan barnen så det skulle vara hemskt om man hamnade i karantän därborta och inte kunde ta sig hem till barnen.
 
Sitter i nästan exakt samma sits som dig. Min voucher gick ut förra året och jag åker till Singapore i slutet av mars. Tänker att man säkert vet nån vecka innan resan om man bör åka eller inte, men skulle samtidigt vara skönt att kanske byta resmål redan nu så man slipper oroa sig för utvecklingen därborta. Vill kunna uppleva staden till fullo utan att många sevärdheter och restauranger ev är stängda. Jag och min man åker dessutom utan barnen så det skulle vara hemskt om man hamnade i karantän därborta och inte kunde ta sig hem till barnen.
Vi åker någon vecka innan er så borde ha lite möjlighet att rapportera hur det ser ut på plats åtminstone.

Vi ändrade planen i veckan och tog bort ett stopp i Shanghai som ersattes med mer tid i Singapore. När man tittar på WHOs rapporter just nu har alla länder regionen liknande situation så vi ser inget riktigt alternativ att byta till nu. Antingen blir resan av och då blir det som det blir, eller så avråder UD och då ställer vi in.
Eftersom UD i nuläget inte ens avråder till Kina som helhet (enbart Hubei sist jag kontrollerade) känns det väldigt osannolikt att man hade börjat avråda från t.ex. Singapore, men man vet ju aldrig förstås.

Tack ni som uppdaterade från plats, det är mycket uppskattat!
 

Majsan

Medlem
Vi åker någon vecka innan er så borde ha lite möjlighet att rapportera hur det ser ut på plats åtminstone.

Vi ändrade planen i veckan och tog bort ett stopp i Shanghai som ersattes med mer tid i Singapore. När man tittar på WHOs rapporter just nu har alla länder regionen liknande situation så vi ser inget riktigt alternativ att byta till nu. Antingen blir resan av och då blir det som det blir, eller så avråder UD och då ställer vi in.
Eftersom UD i nuläget inte ens avråder till Kina som helhet (enbart Hubei sist jag kontrollerade) känns det väldigt osannolikt att man hade börjat avråda från t.ex. Singapore, men man vet ju aldrig förstås.

Tack ni som uppdaterade från plats, det är mycket uppskattat!

Tack snälla . Ja verkligen uppskattat med rapporter från resenärer.
 

squeezen

Medlem
Någon som har en bra sida där man kan följa vilka länder som kräver karantän på 14 dagar samt om dessa innefattar Hongkong?
känns som att saker och ting kan ändras väldigt snabbt så vore bra om det finns nån site med vettig info sammanställd i mer eller mindre realtid..
 

LarsCph

Medlem
Jeg er i Manila siden i mandags. Rejsen herned med Turkish Airlines via Istanbul foregik helt som planlagt. Ved ankomst i Manila har de varme kamera som scanner alle ankommende (det var det samme da Ebola var i udbrud). Til gengæld var der utroligt lidt kø i terminalen og jeg gik direkte frem til emigration helt uden at vente. Så det fungerede meget smidigt faktisk!

Herude måler de temperatur med sådan en infrarød scanner som man peger mod panden på hotellet - cirka hver 2-3 gang man kommer hjem og det samme sådan lidt random ved malls, kontorbygninger og den slags. Det er nyt i forbindelse med Corona virus udbrudet. Ellers - i det store hele er alt som normalt, måske lidt flere med mundbind/partikelfilter end man normalt ser.

Ville uden forbehold rejse herud hvis bekymringen var Corona - der er mange andre sager her som er langt farligere - såvel menneskeskabte som giftige slanger. En lille grøn hugorm fra lørdagens tur til Masungi Georeserve.

Familien kommer herud på lørdag - det er sportlov i skolen og endelig den 12. gang jeg er herude kan det passe med en uges ferie. Så en uges arbejde 12 timer om dagen foran mig - efterfulgt af 5 dage med famlien på Boracay.

84662214_10218578562908683_3954467678957076480_o.jpg
 
Last edited:

Benz

Medlem
Görs det någon temperaturkontroll eller liknande alls på Arlanda? Air China-flighten är ju t ex fortfarande igång.
 
Toppen